Dyrektywa Parlamentu Europejskiego Omnibus dotycząca europejskiego handlu została opublikowana w 2019 roku. Długo czekaliśmy na oficjalne wejście przepisów w życie, co nastąpiło dopiero 1 stycznia 2023 roku. Przypomnijmy sobie zatem, czym jest dyrektywa Omnibus, a także jak wpłynie na działalność sprzedawców internetowych.
Co to jest dyrektywa „Omnibus”? Jakie zmiany dla e-sprzedawców wprowadza?
Dyrektywa Omnibus ma na celu ochronę praw europejskich konsumentów poprzez utrudnienie nieuczciwych praktyk sprzedawców. W skrócie, ma na celu:
- wprowadzenie jasnego oznaczania obniżek cen
- wymaganie bardziej szczegółowych informacji o sprzedawcach
- zwiększenie autentyczności opinii konsumenckich
- wprowadzenie konieczności informowania o algorytmach cenowych
W efekcie, dyrektywa Omnibus w Polsce ma poprawić komunikację między sprzedawcą a klientem oraz ułatwić dostęp do ważnych informacji dotyczących oferty i sprzedawcy.
Zalety dyrektywy „Omnibus” dla e-commerce
Dyrektywa Omnibus ma kilka kluczowych zalet, które mogą poprawić pozycję konsumentów na rynku:
- Transparentność cen: wprowadzenie jasnego oznaczania obniżek cen, łatwiejsze porównywanie ofert, unikanie oszustw cenowych.
- Dokładniejsze informacje o sprzedawcach: zwiększenie przejrzystości informacji o sprzedawcach, co pozwala konsumentom na lepsze poznanie sprzedawcy i jego oferty przed dokonaniem zakupu.
- Autentyczność opinii konsumenckich: możliwość rzetelnego poznania produktu czy usługi przed zakupem.
- Przejrzystość algorytmów cenowych: wymóg informowania o algorytmach cenowych ma pozwolić konsumentom lepiej zrozumieć jak ceny są ustalane, a także uniknąć przypadków dyskryminacji cenowej.
Jak zarządzać cenami w epoce dyrektywy „Omnibus”?
W świetle nowej dyrektywy, warto zadać sobie pytanie, jak informować o obniżkach cen zgodnie z wytycznymi. Bardzo istotną zmianą z perspektywy e-sprzedawcy jest konieczność podawania wcześniejszych cen produktu, na który została wprowadzona obniżka. Przez “wcześniejszą cenę” rozumiemy najniższą stosowaną przez sprzedawcę w okresie nie krótszym niż 30 dni przed obniżką.
Ma to na celu zminimalizowanie przypadków promocji, które w rzeczywistości są fikcyjne. Od lat przy okazji wyprzedaży Black Friday mówi się o nieuczciwych praktykach niektórych sprzedawców, którzy sztucznie zawyżają ceny, aby w okresie promocyjnym ją obniżyć, tworząc wrażenie atrakcyjnej oferty. Istnieje szansa, że dzięki nowej dyrektywie konsumenci będą mogli rzeczywiście liczyć na bezpieczniejsze, tańsze zakupy.
Niektórzy sprzedawcy mogą uważać, że dyrektywa zawęża możliwości stosowania strategii cenowych, niemniej są lepsze sposoby na optymalizację cen, bez ich zawyżania.
Skuteczne śledzenie cen konkurencji
Jeżeli chcesz by ceny w Twoim sklepie internetowym były zawsze na optymalnym poziomie, wypróbuj Szpiegomat. Dzięki niemu możesz w prosty sposób (również automatyczny) zarządzać cenami tak, by zawsze plasować się w czołówce rankingu cenowego. Zapraszamy do wypróbowania darmowego dema, podczas którego nasi konsultanci odpowiedzą na wszelkie pytania związane z działaniem programu, a także podpowiedzą jak wykorzystać jego potencjał do polepszenia wyników w Twojej firmie.