3 scenariusze automatyki cenowej, które powinien wdrożyć każdy sklep e-commerce

utworzone przez | lip 30, 2024 | E-Commerce, Porady | 0 komentarzy

3 scenariusze automatyki cenowej, które powinien wdrożyć każdy sklep e-commerce

W czasach niezwykle zaciekłej konkurencji zarządzanie cenami w e-commerce staje się coraz bardziej skomplikowane i wymagające. Aby skutecznie pozyskiwać klientów, sklep musi mieć atrakcyjne, dostosowane do rynku ceny. Jak sobie radzić, kiedy ceny mogą zmieniać się co chwilę, a o wyborze sklepu przez klienta może zadecydować różnica kilku groszy? Odpowiedzią na te wyzwania jest automatyka cenowa.  Pozwala ona błyskawicznie dostosować ceny produktów do ruchów konkurencji i zachować konkurencyjność. W tym artykule przedstawiamy trzy kluczowe scenariusze automatyki cenowej, które powinien wdrożyć każdy sklep internetowy.

Czym są scenariusze automatyki cenowej?

Scenariusze automatyki cenowej to predefiniowane strategie, które pozwalają sklepom internetowym automatycznie zmieniać ceny produktów, w zależności od warunków rynkowych, działań konkurencji i realizowanej polityki cenowej.

Takie funkcje są dostępne w programach do repricingu, takich jak Szpiegomat.pl, które monitorują ceny online w czasie rzeczywistym i wprowadzają zmiany w ofertach zgodnie z określonymi regułami.

Dzięki temu, sprzedawcy mogą szybko reagować na zmiany, optymalizować swoje marże i zwiększać sprzedaż bez konieczności ręcznego zarządzania cenami.

Jakie scenariusze warto ustawić w pierwszej kolejności?

3 podstawowe scenariusze automatyzacji cen, które warto ustawić

1. Obniżenie ceny w celu zdobycia wyższej pozycji w rankingu cenowym (walka o pozycję).

Jest to scenariusz przydatny przede wszystkim na marketplace’ach lub w porównywarkach cenowych. Wiele platform e-commerce, takich jak Allegro, Ceneo czy Amazon wyświetla oferty według ceny lub stosuje algorytm rankingowy, w którym cena jest bardzo istotnym czynnikiem. Obniżenie ceny produktu może pomóc w uzyskaniu lepszej pozycji w rankingu i widoczności w wynikach wyszukiwania. A to oznacza więcej potencjalnych klientów i większą sprzedaż.

Jak działa ten scenariusz: Szpiegomat.pl monitoruje ceny konkurencji oraz pozycję produktu w rankingu cenowym. Jeśli system wykryje, że obniżenie ceny może poprawić pozycję w rankingu, automatycznie obniży cenę, aby zdobyć lepszą pozycję. To przełoży się na większą liczbę odwiedzin i klientów.

Istnieje możliwość ustawienia następujących parametrów scenariusza, które pozwolą na optymalizację ceny:
a) cena minimalna (lub minimalny narzut) – jest to cena, poniżej której automatyka nie może już zejść; jest to zabezpieczenie przed zbyt niską marżą lub sprzedażą produktów ze stratą

b) różnica od przebijanej oferty – możemy ustalić, czy nasza cena ma się różnić o 5 zł, czy o 1 grosz od oferty, którą ‘przebiliśmy’

Zalety:

  • Zwiększenie widoczności produktu
  • Większa szansa na przyciągnięcie klientów szukających najtańszych ofert
  • Potencjalny wzrost sprzedaży dzięki lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania

2. Podniesienie ceny w celu optymalizacji marży 

Bardzo często po wdrożeniu automatyki cenowej okazuje się, że wiele produktów w sklepie ma zbyt niskie ceny w porównaniu z konkurencją. Można śmiało podnieść te ceny i nie zostawiać pieniędzy na stole. Takie okazje pojawiają się codziennie, bo np. konkurenci podnieśli ceny lub wyprzedali stany magazynowe i teraz tylko w Twoim sklepie towar jest dostępny od ręki. To stwarza możliwość podniesienia ceny. Bez systematycznego monitoringu cen takie okazje są niemożliwe do wykrycia. Automatyka cenowa może takie okazje od razu wykorzystywać. 

Jak działa ten scenariusz: Szpiegomat.pl analizuje dane o cenach konkurencji, pozycji w  rankingu oraz dostępności. Jeśli wykryje możliwość podniesienia ceny bez utraty obecnej pozycji w rankingu, automatycznie zwiększy cenę.

Dla przykładu, konkurencja podniosła ceny za produkt X do poziomu 1000 zł i Twoja oferta w cenie 950 zł jest aktualnie najniższa. System wykrywa, że możesz bezpiecznie podnieść cenę do poziomu 999 zł. Wciąż będziesz najtańszy, ale na każdej sprzedanej sztuce zarobisz dodatkowe 49 zł! 

Zalety:

  • Zwiększenie zysków poprzez optymalizację marży
  • Utrzymanie wysokiej pozycji w rankingu cenowym
  • Lepsze wykorzystanie potencjału marżowego

3. Ustaw taką samą cenę jak konkurencja

Równie częstym co sprawdzonym rozwiązaniem jest utrzymanie cen na poziomie konkurencji. Dzięki strategii benchmarkingu sklep e-commerce nie traci klientów na rzecz innych sprzedawców oferujących te same produkty w niższych cenach.

Jak to działa: Jeśli konkurencja obniży lub podwyższy cenę, system automatycznie dostosowuje ceny w sklepie, aby były zgodne z cenami konkurencji.

Zalety:

  • Utrzymanie konkurencyjności: Zapewnia, że oferta sklepu jest zawsze konkurencyjna.
  • Zapobieganie odpływowi klientów: Klienci, którzy porównują ceny, są bardziej skłonni do zakupu, jeśli ceny są podobne.
  • Zwiększenie sprzedaży: Klienci nie mają powodu, aby kupować u konkurencji, jeśli ceny są identyczne. Wówczas rywalizacja z innymi e-sklepami opiera się na konkurencji pozacenowej.

Jak wdrożyć automatyzację cen (repricing) w e-sklepie?

Dzięki odpowiednim narzędziom takim, jak Szpiegomat.pl wdrożenie automatyki cenowej do sklepu internetowego można przeprowadzić szybko i efektywnie.. Oto kroki, które warto podjąć:

1. Wybór odpowiedniego oprogramowania 

Wybierz narzędzie, które dostarcza wiarygodne dane i umożliwia elastyczne dostosowywanie scenariuszy cenowych. 

Przykładowo, Szpiegomat.pl posiada różne predefiniowane scenariusze cenowe (w tym 3 powyżej omówione) oraz daje możliwość skonfigurowania własnych. Sklep może ustawić wiele scenariuszy i dostosować je w zależności od kanałów sprzedaży, kategorii produktowych lub celów biznesowych. 

Źródło: Szpiegomat.pl

Źródło: Szpiegomat.pl

2. Integracja z platformą e-commerce

Wybierz oprogramowanie, które daje możliwość łatwej integracji z Twoją platformą e-commerce. Sprawdź, czy dane oprogramowanie posiada wtyczkę lub gotową integrację wspierającą wymianę danych z wykorzystywaną przez Ciebie platformą.

3. Konfiguracja scenariuszy cenowych

Skonfiguruj scenariusze cenowe dostosowując je do konkurencji, kanałów sprzedaży, kategorii produktowych i celów biznesowych.

4. Monitorowanie i analiza danych: Regularnie monitoruj wyniki wdrożonych scenariuszy cenowych. Analizuj dane sprzedażowe, wpływ pozycji w rankingu na sprzedaż oraz reakcje klientów, aby optymalizować strategie automatyzacji cen.

Automatyka cenowa to kluczowy element strategii sprzedażowej każdego nowoczesnego sklepu e-commerce. Dzięki wdrożeniu automatycznych scenariuszy cenowych, sprzedawcy mogą dynamicznie reagować na zmieniające się warunki rynkowe, optymalizować swoje marże oraz utrzymywać konkurencyjność na najwyższym poziomie. Inwestycja w zaawansowane systemy automatyki cenowej przynosi realne korzyści, zwiększając sprzedaż i zyskowność sklepu i pozwala w pełni wykorzystać potencjał rynku e-commerce.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes