Benchmarking – strategia naśladownictwa dla sklepów internetowych

utworzone przez | Sty 4, 2022 | E-Commerce | 0 komentarzy

Benchmarking – strategia naśladownictwa dla sklepów internetowych

Sprzedaż internetowa, aby była efektywna, wymaga wykorzystania odpowiednich narzędzi, takich jak strategie cenowe, dzięki którym sprzedawca zwiększa zysk i sprzedaż. Jedną z najważniejszych jest tzw. strategia naśladownictwa. Na czym ona polega?

Czym jest benchmarking?

Benchmarking, czyli analiza porównawcza, polega na analizie działań konkurencji, aby usprawnić działanie swojej firmy. Po raz pierwszy termin ten został użyty w przedsiębiorstwie Rank Xerox, które borykało się z poważnymi problemami finansowymi związanymi m.in. z liczną, zaciętą konkurencją. Wówczas firma zdecydowała się wprowadzić benchmarking, co pozwoliło jej odzyskać wysoką pozycję rynkową.


Warto zaznaczyć, że analiza porównawcza to pojęcie dość szerokie. Dziś omówimy ją jednak przede wszystkim pod kątem strategii cenowej dla e-sprzedawców. W przypadku polityki cenowej benchmarking polega na tym, że sprzedawca śledzi działania konkurencji i analizuje je, by następnie zoptymalizować swoje ceny w oparciu o nowo zdobytą wiedzę.

Jest to działanie niezwykle istotne, gdyż jak wynika z raportu Gemius 2021, to cena produktu jest dla klientów najważniejszym czynnikiem zakupowym. Tak więc, dbając o niskie ceny, mamy pewność, że nasze produkty są lepiej wypozycjonowane w wyszukiwarkach oraz porównywarkach cenowych, takich jak Ceneo.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Jakie są zalety strategii naśladownictwa?

  • możliwość utrzymania cen na optymalnym poziomie
  • lepsze zorientowanie w rynku oraz działaniach konkurencji
  • możliwość wykorzystania narzędzi, które automatyzują proces śledzenia oraz zarządzania cenami

Wyzwania związane z zastosowaniem benchmarkingu:

  • konieczne jest precyzyjne określenie, kto jest bezpośrednią konkurencją
  • należy pamiętać, że niektórzy sprzedawcy stawiają na różne strategie cenowe i możliwości obniżania marży. Nie muszą mieć one zastosowania w każdym przypadku
  • śledzenie konkurencji oraz zarządzanie cenami bez użycia specjalistycznego narzędzia jest niezwykle czasochłonne i podatne na błędy

Jakie narzędzie wykorzystać do benchmarkingu?

Najlepszym rozwiązaniem przy analizie porównawczej jest zastosowanie dedykowanego monitora cen, takiego jak Szpiegomat. 

Oprogramowanie Szpiegomat znacząco przyspiesza i ułatwia proces zbierania danych na temat ofert konkurencji, umożliwiając ich dalszą analizę za sprawą przejrzystych grafik, tabeli i wykresów.

Źródło: Szpiegomat.pl

Warto również wspomnieć, że Szpiegomat pozwala na automatyzację cen. Dzięki niej oferty zmieniają się samoistnie, w zależności od działań konkurencji, sytuacji rynkowej oraz scenariuszów cenowych wybranych przez sprzedawcę.

Źródło: Szpiegomat.pl

Dzięki automatyzacji zyskujemy pewność, że gdy inny sklep zmieni cenę danego produktu, nasza oferta również ulegnie zmianie. Istotna w tym przypadku jest też personalizacja automatyki cenowej. Jeśli chcemy, możemy zawsze zajmować dowolnie wybrane miejsce w rankingu cenowym. Z kolei ustawienie limitu, poniżej którego już nie chcemy sprzedawać, sprawi, że nie narazimy się na nieopłacalną marżę.

Skuteczne śledzenie cen konkurencji

Jeżeli chcesz wypróbować strategię naśladownictwa i wyciągnąć z niej jak najwięcej, wypróbuj Szpiegomat. Obecnie oferujemy sprzedawcom i producentom darmowe demo, podczas którego nasi konsultanci odpowiedzą na wszelkie pytania związane z działaniem programu, a także podpowiedzą jak wykorzystać jego potencjał do polepszenia wyników w Twojej firmie.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes