Dobrego sprzedawcę poznajemy nie tylko po tym, jak dużą popularnością cieszy się jego sklep. Liczy się bowiem również umiejętność lokalizowania problemów oraz ich skutecznego rozwiązywania. W dzisiejszym tekście omówimy kilka powszechnych trudności związanych ze sprzedażą online, oraz zastanowimy się, jak można im sprostać.
PROBLEM 1: Wysoki współczynnik porzuconych koszyków
Jak możemy dowiedzieć się z raportu Dun & Bradstreet, aż 70% klientów porzuca koszyki zakupowe. Nic zatem dziwnego, że każdemu sprzedawcy zależy na zmniejszeniu liczby niesfinalizowanych transakcji. Warto zauważyć, że jest to problem złożony i wielowarstwowy, dlatego jego rozwiązanie musi być kompleksowe. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na takie aspekty działania e-sklepu jak łatwość dokonania zakupu, obecność ukrytych kosztów, ilość opcji płatniczych, edytowalny koszyk zakupowy, ceny dostawy, dostępność produktów, brak konieczności rejestracji, czy korzystanie z remarketingu. Więcej metod na zapobieganie porzucaniu koszyków znajdziecie na naszym blogu.
PROBLEM 2: Ceny odbiegające od realiów rynkowych
Precyzyjna wycena asortymentu nie jest zadaniem prostym. Trzeba bowiem ustalać ceny na tyle wysokie, by móc z powodzeniem zarabiać i się rozwijać, ale na tyle niskie, by przyciągnąć klientów i nie odstawać od konkurencji. Czasami jest tak, że ceny, które znacząco różnią się o tych u konkurencji, mają związek z obraną strategią cenową (np. skimming, czyli tzw. spijanie śmietanki). W większości przypadków ma to jednak związek z nienadążaniem za zmianami w obserwowanym segmencie rynku. Może to być spowodowane dynamicznymi zmianami lub zbyt dużą liczbą produktów oraz sklepów, które należy monitorować ręcznie.
Najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie oprogramowania do monitoringu cen, takiego jak Szpiegomat. Dzięki niemu użytkownik systematycznie otrzymuje informacje na temat zmian cen, trendów cenowych oraz innych wydarzeń, które warto obserwować.
Co więcej, Szpiegomat oferuje automatyzację cen, dzięki której nasze oferty mogą same się zmieniać w zależności od wybranych przez nas scenariuszy cenowych oraz działań konkurencji. Przykładowo, możemy sprzedawać dany produkt o 10 groszy taniej od konkurenta. Jeżeli ten zmieni swoją cenę, nasza również ulegnie zmianie. Co więcej, można ustawić cenę minimalną, poniżej której nie chcemy schodzić, aby nie ryzykować utraty znaczącej części marży.
PROBLEM 3: Niska konwersja
Konwersja to pojęcie dość pojemne, oznaczające realizację przez klienta oczekiwanego przez nas działania. Możemy zaliczyć do tego np. zakup produktu, ale również wrzucenie produktu do koszyka zakupowego, skontaktowanie się z obsługą lub zapisanie na newsletter.
Aby pokonać ten problem, warto wprowadzić do swojego sklepu tzw. wezwania do działania (Call to Action). Mogą one przybrać formę przycisku z napisem, który zachęcić klienta do realizacji określonego zadania, np. „kup teraz” lub „zapisz się do newslettera, aby uzyskać 10% rabat na kolejny zakup”.
W przypadku CTA warto pamiętać, o korzystaniu z języka korzyści. Powinniśmy umieścić informację, która wyjaśni internaucie, czego może się spodziewać, po wykonaniu określonego zadania. Stanowi to swego rodzaju przynętę, dzięki której klient będzie bardziej skłonny do kliknięcia w odpowiednie okienko.

Call to Action w sklepie bonprix.pl
PROBLEM 4: Niska ilość odwiedzin strony
Mała ilość odwiedzających jest poważnym problemem, który zdecydowanie przekłada się na niskie przychody. Jak temu zaradzić? Podstawą powinno być poprawne pozycjonowanie strony przy pomocy SEO oraz SEM. Dodatkowo warto wspierać się rozmaitymi newsletterami, remarketingiem oraz budowaniem społeczność poprzez media społecznościowe. Dobrze sprawdza się również wprowadzanie programów lojalnościowych, które sprawiają, że najbardziej wierni klienci będą regularnie wracać do naszego sklepu, by skorzystać z obniżek.
Kolejnym działaniem przynoszącym wymierne efekty, jest korzystanie z zewnętrznych platform sprzedażowych takich jak Google Merchant oraz porównywarek cenowych. Wówczas, jeżeli nasze ceny są odpowiednio dostosowane do rynku, znacząco zwiększamy szansę na odpowiednie wypozycjonowanie ofert i przyciągnięcie konsumentów na stronę sklepu.

Przykładowe promowanie ofert przy pomocy Google Shopping
Jak widać, istnieje wiele sposobów na rozwiązanie powszechnych problemów związanych ze sprzedażą online. Wnikliwa i krytyczna analiza naszego e-sklepu pomoże nam dostrzec najważniejsze uchybienia w naszej działalności. Z kolei porównywanie się z konkurencją, wdrażanie nowych rozwiązań oraz weryfikowanie wprowadzanych zmian pomoże w skutecznym zarządzaniu firmą oraz kroczeniu ścieżką nieustannego rozwoju.