10 sposobów na uniknięcie porzucania koszyka w e-sklepie

utworzone przez | Gru 28, 2016 | Porady | 0 komentarzy

10 sposobów na uniknięcie porzucania koszyka w e-sklepie

Średnio 69% koszyków zakupowych w sieci jest porzucana. Dlaczego tak się dzieje i jak zwiększyć współczynnik sfinalizowanych zamówień w sieci? Przeczytaj 10 bardzo ważnych kroków, które warto zastosować.

1. Uprość proces zakupowy

Im mniej kroków dzieli klienta od sfinalizowania zakupu w Twoim sklepie, tym lepiej. Tak więc zadbaj o to, by proces zakupowy był prosty i zrozumiały. Informacje o produktach i ich dostępności (z uwzględnieniem konkretnych modeli, kolorów czy rozmiarów) powinny być jak najbardziej czytelne jeszcze przed dotarciem do koszyka. Oczywiście, zasada ta obowiązuje zarówno w przypadku wersji przeglądarkowej sklepu, jak i mobilnej.

2. Nie stosuj ukrytych kosztów

Nie ma nic gorszego podczas zakupów, niż dowiedzieć się przy płatności, że ostateczna cena jest wyższa, niż oczekiwana. Może się to wydarzyć z uwagi na ukryte przez Ciebie koszty albo błąd w algorytmie mechanizmu obliczeniowego. Zadbaj o to, by wyeliminować tego typu pomyłki. Jeśli masz natomiast w ofercie darmową albo szybką dostawę – wyeksponuj takie informacje na stronie.

3. Stwórz edytowalny koszyk i pasek postępu

Upewnij się, że zawartość koszyka jest w pełni edytowalna- to znaczy można do niego dodawać produkty, usuwać je, zmieniać ich ilość, wpisywać kody rabatowe, wrócić do kontynuowania zakupów. Komu chciałoby się przechodzić od nowa przez cały proces? Dobrze, by w każdej chwili można było podejrzeć całkowitą cenę i listę zamawianych produktów. Aby uprościć proces zakupowy, podziel go na kroki (np. podsumowanie produktów, płatność, potwierdzenie zamówienia) i dodaj pasek postępu.

4. Zadbaj o możliwość podglądu koszyka

Zamiast przekierowywać swoich klientów do osobnych podstron w celu podglądu koszyka zakupowego, uruchom opcję podejrzenia go w dowolnym momencie na podstronie, na której przebywa. To spowoduje, że zakupy będą szybsze i sprawniejsze.

5. Zapewnij elastyczną i bezpieczną płatność

Wyeksponuj informacje o zabezpieczeniach, jakości usługi i możliwości zwrotu towaru. Wyobraź sobie, że kupujący są w stanie opuścić stronę nawet z powodu braku możliwości bezpiecznego połączenia z wykorzystaniem protokołu HTTPS. Zadbaj też o możliwość dokonania płatności  różnymi metodami (np. szybkie przelewy, PayPal).

6. Wyeliminuj obowiązkową rejestrację

Wypełnianie długich formularzy i podawanie danych osobowych zawsze stanowi dodatkowe wąskie gardło w procesie zakupowym. Zakup powinien być możliwy na trzy sposoby: po zalogowaniu, rejestracji oraz w trybie przyspieszonym bez zakładania konta, natomiast jakiekolwiek formularze na stronie powinny być przejrzyste i nie powinny wymagać podawania zbyt wielu danych.

7. Skorzystaj z remarketingu i pop-upów

W przypadku, gdy odwiedzający stronę próbuje opuścić ją bez finalizacji zamówienia, możesz zastosować wyskakujące okienko (pop-up) z przypomnieniem o niedokończonych zakupach. Natomiast, gdy sklep zostaje opuszczony przez klienta, może on być jeszcze przez jakiś czas „śledzony” poprzez reklamy remarketingowe (np. baner wyświetlający produkty, które przeglądał).

8. Zaoferuj produkty komplementarne i listę życzeń

Na stronie z koszykiem zaoferuj klientowi dodatkowe produkty, dopełniające zakupowany produkt. Natomiast niezdecydowanym klientom możesz zaproponować dodanie do produktu do listy życzeń (wishlist). Mogą zachować swój wybór na później, jeśli w danym momencie nie są jeszcze gotowi na dokonanie zakupu.

9. Uruchom czat i mailing

Działa to podobnie, jak w przypadku tradycyjnych sklepów. Jeśli zaproponujesz klientowi swoje wsparcie poprzez czat, w znacznym stopniu zmniejszysz współczynnik porzucanych koszyków- większość problemów i wątpliwości zostanie wyjaśniona od razu. Podaj również godziny pracy i inne formy kontaktu. Innym sposobem na podtrzymanie dobrej relacji z klientem jest wysłanie mu maila bezpośrednio po porzuceniu koszyka- na przykład z pytaniem, czy potrzebuje jakiejś pomocy.

10. Dodaj opinie klientów i rankingi produktów

Wyeksponuj recenzje produktów oraz bestsellery. Twój sklep natychmiast zyska większą przychylność odwiedzających.

I na koniec- nie zapomnij o ciągłym monitorowaniu danych swojego sklepu. Jesli dokonasz jakichkolwiek zmian- wykonuj testy A/B, by sprawdzić, czy są one efektywne. Korzystaj też  na bieżąco z analizy przepływu użytkowników i analizy kohortowej. Pierwsza pozwoli zidentyfikować etap procesu zakupowego, gdzie odpada największa liczba kupujących i przeanalizować elementy wymagające dopracowania. Druga- wskaże zachowanie użytkowników w czasie, np. po ilu dniach wracają na stronę sklepu, by kontynuować zakupy.

Nieważne, czy klient wybrał Twój sklep na drobne czy duże zakupy. Dla klienta liczy się to, że Twój sklep jest wiarygodny – pokażesz to przez prostotę procesu zakupowego i jasną politykę sklepu, a zakupy w nim komfortowe- np. dzięki elastycznym sposobom płatności i wspaciu na czacie.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes