Czy zastanawiałeś się nad skutecznością Twojej strategii cenowej? – część II

utworzone przez | maj 17, 2016 | E-Commerce | 0 komentarzy

Czy zastanawiałeś się nad skutecznością Twojej strategii cenowej? – część II

Strategia cenowa to jeden z kilku czynników, które decydują o sukcesie Twojej firmy. W zeszłym tygodniu pisaliśmy o różnych typach polityki cenowej, których możesz użyć w swoim sklepie internetowym. Zagadnienie to jest jednak dość szerokie, więc jeśli żadne z przedstawionych poprzednio rozwiązań nie przypadło Tobie do gustu, prezentujemy kolejne typy strategii cenowych, wykorzystywanych przez sklepy z całego świata.

 

1. Zapisz cenę bez końcówki

Jeżeli oferujesz produkty w cenach zaokrąglonych do pełnych złotówek, przedstawiaj kwoty w postaci XXX zł, a nie w formacie XXX,00 zł. Mimo że cena jest taka sama, to optycznie produkt opisany bez groszy wydaje się tańszy. Jest to spowodowane tym, że klient widzi o dwie cyfry mniej i podświadomie odnosi wrażenie, że musi za niego zapłacić niższą kwotę.

2. Nie zaokrąglaj cen

Ta strategia ma bardzo podobne właściwości jak opisana wyżej – ma wprowadzić złudzenie niższej ceny.. Zaokrąglanie kwot do pełnych dziesiątek takich jak np. 60 zł lub 100 zł wydaje się bardziej przejrzyste, jednak może spowodować spadek zamówień. Dlaczego? Ponieważ ludzki mózg można bardzo łatwo zmanipulować. Dla przykładu, ceny 60 zł i 59,99 zł różni tylko jeden grosz, jednak ta druga pozycja wydaje się znacznie tańsza. To dlatego, że widzimy z przodu cyfrę „5” a nie „6”. W związku z tym, stań się tańszy w oczach klientów i zmień wszystkie swoje ceny do końcówek X9 zł, X9,9 zł lub X9,99 zł.

3. Dostosuj się do rynku

Ciekawym rozwiązaniem jest strategia dostosowywania się do sytuacji rynkowej. Kluczowym elementem jest tutaj monitoring konkurencji. Mając dostęp do danych o cenach innych sprzedawców, możesz na wybranych produktach zmniejszyć cenę i stać się najbardziej atrakcyjnym na rynku. Z drugiej strony, możesz zwiększać marżę na artykułach, które sprzedajesz za tanio lub jako jedyny. Pamiętaj jednak, że ceny zmieniają się dynamicznie, więc monitoring musi mieć charakter cykliczny.

4. Oferuj niskie ceny

Jeśli sprzedawane przez Ciebie produkty charakteryzują się dużą elastycznością cenową, możesz wykorzystać strategię niskich cen. Używając tej metody wyceny nie będziesz mógł zarabiać na wysokich marżach, jednak ilość sprzedaży powinna być na tyle wysoka, aby było to opłacalne. Dzięki temu zwiększysz popularność swojego sklepu, jego zasięg oraz udziały w rynku.

5. Uśrednij ceny

Innym rozwiązaniem jest wykorzystanie strategii cen średnich. Stosując tą metodę nie będziesz wyróżniać się cenowo na tle konkurencji, a więc powinieneś się skupić na wartościach dodatnich dla klienta. Najprostsze przykłady to oferowanie darmowej dostawy i zwrotu, przedłużenie gwarancji, dodatkowe ubezpieczenie produktu lub rabaty na kolejne zakupy.

6. Traf do klienta z „grubszym portfelem”

Znajdź w swojej ofercie produkty, które skierowane są do wąskiej grupy klientów – takich, dla których wysokie ceny nie są problemem. Wykorzystaj artykuły wysokiej jakości, prestiżowych marek i z ograniczoną dostępnością. Zwiększ ich ceny i przyciągnij konsumentów, którzy szukają produktów ekskluzywnych, niedostępnych dla przeciętnego kupującego.

7. Stwórz dobry program lojalnościowy

Programy lojalnościowe to coraz bardziej popularny sposób zatrzymywania klientów przez sklepy. Ludzie mają psychologiczny strach przed stratą. Wykorzystaj to i nagradzaj klientów za regularne zakupy punktami, które będą mogli wymienić przy kolejnym zamówieniu na zniżkę lub dodatkowy bonus.

Nie ograniczaj się do jednego rozwiązania

Jeśli chcesz prowadzić efektywną politykę cenową, nie możesz ograniczać się tylko do jednego rozwiązania. Wiele z przedstawionych powyżej przykładów się nie wyklucza. Możesz też używać różnych strategii do różnych grup produktowych. Przeanalizuj swój asortyment i wybierz rozwiązanie, które będzie pasowało do Twojej oferty. Zrób też analizę profilu kupujących w Twoim sklepie i zawęź pole wyboru tak, aby pasowało do tej grupy.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes