Co warto wiedzieć o konkurencji w e-commerce?

utworzone przez | sty 3, 2025 | E-Commerce | 0 komentarzy

Co warto wiedzieć o konkurencji w e-commerce?

Zrozumienie konkurencji jest kluczowe dla każdego przedsiębiorcy, który chce odnieść sukces na rynku. Obserwując konkurencję, dowiadujemy się, czy prowadzimy e-sklep w dobrym kierunku. Sama analiza konkurencji może zaś dostarczyć cennych informacji, które pomogą Ci lepiej poznać swoją branżę, zidentyfikować możliwości wzrostu oraz uniknąć błędów popełnionych przez innych.

Żeby prowadzić dobrze prosperującą firmę e-commerce, należy najpierw rozeznać się w wybranej branży oraz określić w niej swoje położenie. Trudno jednak to zrobić bez porównywania się do konkurencji, dlatego też jej regularne monitorowanie to konieczność.  Zdecydowanie najlepiej prześledzić konkurencję jeszcze przed założeniem własnej działalności, ponieważ dzięki temu dowiemy się, czego można się spodziewać, wkraczając do danej branży. Dalszy monitoring pomoże zaś orientować się w bieżącej sytuacji, reagować na działania innych przedsiębiorców oraz dostosować się do dynamicznych zmian w e-commerce.

Dlaczego warto obserwować konkurencję?

Żeby analiza konkurencji e-commerce była efektywna, warto najpierw zastanowić się, co chcemy dzięki niej osiągnąć. Przede wszystkim śledzenie konkurencji pozwala rozpoznać największych rywali w danej branży oraz potraktować ich jako pewnego rodzaju punkt odniesienia. Można również analizować nowe firmy, badać ich potencjał rynkowy i sprawdzić, czy stanowią potencjalne zagrożenie dla naszego przedsiębiorstwa.

Obserwowanie konkurencji to również przestrzeń do rozwoju i nieustannej nauki. Określając mocne i słabe strony innych firm, możemy dowiedzieć się, jakich działań należy unikać, a które z nich są korzystne dla biznesu. To wszystko ułatwia planowanie przyszłych ruchów i strategii dalszego działania. Równie ważnym powodem, dla którego warto monitorować konkurencję, jest możliwość błyskawicznego reagowania na jej działania i dostosowania się do zmian zachodzących na rynku.

Sprawdź, kim są Twoi konkurenci

Pierwszym krokiem jest zidentyfikowanie konkurencji w e-commerce, zarówno bezpośredniej (firmy oferujące podobne produkty lub usługi), jak i pośredniej (firmy, które mogą zaspokoić potrzeby klientów za pomocą alternatywnych rozwiązań). Dokładne przeanalizowanie oferty konkurencji pozwoli Ci lepiej zrozumieć, jakie produkty i usługi cieszą się popytem oraz jakie są ich mocne i słabe strony.

Analiza grup (segmentów) docelowych konkurencji

Kolejnym krokiem, który pozwoli Ci precyzyjnie określić, kto należy do Twojej konkurencji, jest analiza grup docelowych. Sprawdź, do jakich segmentów rynku firmy kierują swoją ofertę i do jakich odbiorców chcą trafić. Przykładowo, jeżeli Twoja firma zajmuje się sprzedażą ekskluzywnych zegarków i celuje w zamożnych klientów, to do grona bezpośrednich konkurentów nie musisz zaliczać sprzedawców, którzy oferują tanie zegarki przeznaczone dla ludzi o dużo mniejszych możliwościach finansowych.

Analiza pozycjonowania konkurencji

Audyt SEO, czyli analiza pod kątem pozycjonowania stron w wyszukiwarkach, pomoże nam określić, którzy konkurenci są najlepiej widoczni w Internecie. Jest to niezwykle przydatna wiedza, zwłaszcza że opiera się na twardych danych, których nie trzeba specjalnie interpretować. Pozycjonowanie bezpośrednio przekłada się na współczynnik konwersji, co oznacza, że strony, które pojawiają się najwyżej w wynikach Google, są najchętniej odwiedzane przez Internautów. Jest to bardzo dobry sposób na odnalezienie najważniejszej konkurencji i określenie jej siły w Internecie. Analizę SEO można wykorzystać także jako wstęp do badania jakości stron i do porównania się z rywalami.

Istnieją specjalne narzędzia, które umożliwiają przeprowadzenie szczegółowego audytu, ale na samym początku warto po prostu postawić się w skórze konsumenta i wykorzystać wyszukiwarkę internetową. Wpisz do niej hasła, po których chciałbyś żeby znalazł Cię klient, np. „najlepsze sklepy internetowe laptopy” lub „dobre zegarki na prezent sklep”. Zobacz, które strony pojawiają się w wynikach wyszukiwania i na jakich pozycjach się znajdują. Następnie dokładnie się z nimi zapoznaj, ponieważ to od nich możesz w tej chwili najwięcej się nauczyć. Zwróć też uwagę na firmy, które wykorzystują tzw. SEM, czyli płatne pozycjonowanie stron internetowych. Znajdują się one na samej górze wyników wyszukiwania i są wyszczególnione względem innych stron, co przekłada się na jeszcze skuteczniejszą konwersję.

Czego warto się dowiedzieć o konkurencji?

Jak wyglądają struktura i design stron konkurencyjnych e-sklepów?

Analiza struktury i designu stron konkurencji pomaga w identyfikacji najlepszych praktyk oraz w opracowaniu atrakcyjnego i funkcjonalnego layoutu własnego e-sklepu, który przyciągnie klientów.

Strona WWW stanowi pewnego rodzaju internetową wizytówkę firm, dlatego warto dołożyć wszelkich starań, by była atrakcyjna, a jednocześnie efektywna pod kątem pozycjonowania i współczynnika transakcji internetowych. Jest kilka elementów, do których należy przywiązać szczególną wagę, analizując konkurencję. Zastanów się, jakie pomysły mógłbyś z powodzeniem wykorzystać u siebie, a które z nich zniechęcają Cię do obcowania z daną stroną.

  • Nazwa i wiek domeny: Zwróć uwagę czy nazwa strony jest precyzyjna i łatwa do zapamiętania, czy może raczej skomplikowana i nie oddająca charakteru działalności firmy. Ma ona istotny wpływ na pozycjonowanie strony, podobnie jak wiek domeny – wyszukiwarki zdecydowanie preferują te najstarsze.
  • Wygląd i funkcjonalność: Sprawdź jak dana strona wygląda: czy jest przejrzysta, i czy ma przemyślaną identyfikację wizualną pasującą do wizerunku firmy. Przeglądając ją, zwróć uwagę czy jest wygodna w obsłudze, oraz czy wszystkie najważniejsze funkcje, takie jak wyszukiwarka lub koszyk zakupowy, są łatwo dostępne.
  • Działanie i responsywność: Przetestuj stronę konkurencji pod kątem jej działania. Przykładowo, niektóre strony prezentują się dobrze na ekranie komputera, natomiast podczas przeglądania ich na telefonie „rozsypują się” i stają zupełnie nieczytelne. Jest to poważny błąd, zwłaszcza że coraz więcej osób dokonuje zakupu przy pomocy smartfonów i tabletów.
  • Dodatki: Czy na analizowanej przez Ciebie stronie znajdują się jakieś dodatki? Na przykład blog z ciekawymi tekstami, interesujące materiały promocyjne lub multimedialne. Jeżeli tak, to ile ich jest i jak często się pojawiają?

Jakie są opinie klientów na temat konkurencyjnych e-sklepów?

Przeglądanie opinii klientów daje wgląd w oczekiwania i doświadczenia zakupowe klientów, co pozwala na wprowadzenie ulepszeń we własnym e-sklepie. Opinie internautów bywają szczególnie cenne, gdyż najczęściej pochodzą od samych klientów. Obecnie można komentować właściwie wszędzie: na forach, porównywarkach cenowych, portalach aukcyjnych i społecznościowych. Skorzystaj z wyszukiwarki, żeby dowiedzieć się, co według klienta jest warte krytyki, a co godne pochwały. Monitorowanie opinii to również doskonały sposób, aby przekonać się, jaką renomę ma konkurencyjna firma i jaka jest jej wiarygodność w oczach internautów.

Jak działają media społecznościowe Twojej konkurencji?

Trudno obecnie sobie wyobrazić profesjonalne funkcjonowanie w sieci bez social media. Mają one ogromną zaletę – pozwalają na tworzenie społeczności i nawiązywanie bezpośredniej relacji z osobami zainteresowanymi daną marką, sklepem lub produktem.

Zobacz gdzie można znaleźć Twoją konkurencję. Czy funkcjonuje ona jedynie na Facebooku, czy może ktoś z niej znalazł ciekawy sposób na zaistnienie na Instagramie, Twitterze lub TikToku (np. współpracując z influencerami)?

Sprawdź też jakie treści konkurenci publikują oraz jak często to robią. Czy ograniczają się wyłącznie do informowania o swoich produktach i usługach? Czy ich tablice zachęcają cię do sprawdzenia kolejnych postów? Analizując social media swojego rywala, możesz przekonać się również jak bardzo zaangażowana jest jego społeczność, oraz jak ona reaguje na opublikowane posty, filmy i zdjęcia.

Zwróć szczególną uwagę na to, w jaki sposób konkurenci komunikują się ze swoimi odbiorcami. Być może wykazują się dystansem i dużym poczuciem humoru, a może są stonowani i profesjonalni? Jak reagują na negatywne komentarze od zawiedzionych klientów? To niezwykle istotne, zwłaszcza że są one widoczne dla wszystkich użytkowników.

Logistyka i dostawa w konkurencyjnych e-sklepach?

Szybka i niezawodna dostawa to jeden z kluczowych czynników sukcesu w e-commerce. Firmy muszą inwestować w rozbudowę infrastruktury logistycznej oraz współpracować z dostawcami usług kurierskich, aby utrzymać przewagę konkurencyjną. Porównanie opcji wysyłki i czasu dostawy pozwoli np. na wykorzystanie braków magazynowych u rywali do zwiększenia marży.

Jakie są strategie cenowe rywali?

Warto zbadać, jak konkurenci ustalają ceny w e-commerce, jakie strategie stosują, aby zainteresować klientów swoją ofertą, oraz jak reagują na zmieniające się warunki rynkowe, popyt i zachowania klientów. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na różne strategie cenowe, takie jak konkurencyjne wycenianie, wycenianie oparte na wartości, wycenianie penetracyjne czy wycenianie dynamiczne.

Zrozumienie strategii cenowych konkurencji może pomóc w opracowaniu własnej strategii cenowej, która będzie konkurencyjna, atrakcyjna dla klientów i zgodna z celami biznesowymi przedsiębiorstwa.

Jakie są trendy na rynku e-commerce, które wpływają na konkurencyjne e-sklepy?

Jako przedsiębiorca powinieneś być doskonale zorientowany w obecnej sytuacji rynkowej. Obserwowanie cen konkurencji oraz ogólnie analiza trendów cenowych jest niezbędne dla stabilnego rozwoju firmy i daje możliwość dostosowania się do dynamicznie zmieniającego się rynku e-commerce.

Orientowanie się w poziomie cen pomaga nam określić liderów cenowych oraz zoptymalizować politykę cenową, aby zwiększyć sprzedaż i zmaksymalizować zyski. Zbieranie informacji na temat konkurencji jest obecnie prostsze niż kiedykolwiek. Szczególnie jeżeli wykorzysta się w tym celu specjalistyczne narzędzia do obserwowania cen konkurencji, które wszelkie żmudne procesy wykonają za nas.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes