Analiza konkurencji w e-commerce

utworzone przez | mar 8, 2023 | E-Commerce | 0 komentarzy

Analiza konkurencji w e-commerce

Wszyscy skuteczni e-przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że popularność handlu internetowego to miecz obosieczny. Z jednej strony, poważnie utrudnia on dotarcie do klientów ze względu na liczną konkurencję. Z drugiej jednak, sprzedaż internetowa oferuje multum narzędzi, które pozwalają sprzedawcom usprawnić działanie firmy i uzyskać przewagę nad rywalami. Dzisiaj omówimy na czym polega śledzenie i analiza konkurencji w e-commerce.

Na czym polega analiza konkurencji?

Analiza konkurencji online polega na badaniu i ocenie działań konkurencyjnych firm w internecie w celu uzyskania informacji na temat ich strategii, siły rynkowej i zachowań konsumenckich. W skrócie, analiza konkurencji online obejmuje zbieranie i analizowanie danych związanych z konkurencją, takich jak:

  • Słowa kluczowe, na które konkurencja jest w stanie pozycjonować się w wynikach wyszukiwania
  • Jakość i ilość linków prowadzących do witryn konkurencji
  • Treści i style komunikacji konkurentów na mediach społecznościowych
  • Produkty i ceny oferowane przez konkurencję
  • Sposoby, w jakie konkurencja korzysta z reklam w internecie, takich jak kampanie PPC i reklamy w mediach społecznościowych

Analiza konkurencji online – dlaczego warto?

Śledzenie i analizowanie działań konkurencji zapewnia szereg korzyści, pomagających rozwinąć potencjał e-sklepu. Do najważniejszych zaliczymy m.in.:

  • wiarygodne określenie swojej pozycji na rynku
  • bycie na bieżąco z działaniami rywali
  • zapoznanie się z realiami rynkowymi i wykrywanie trendów cenowych
  • wykrycie mocnych i słabych stron innych sklepów (ceny, dostępność, koszty wysyłki, etc.)
  • możliwość zarządzania cenami na podstawie rzetelnej wiedzy i twardych danych na temat konkurencji
  • możliwość dostosowania swoich ofert do realiów rynkowych, możliwości konsumentów oraz działań konkurencji

Dzięki analizie konkurencji online można więc zidentyfikować mocne i słabe strony konkurentów oraz określić, jakie są najskuteczniejsze sposoby, aby osiągnąć przewagę konkurencyjną na rynku.

Analiza ceny produktu na przykładzie programu Szpiegomat

Jak poprawnie przeprowadzić analizę e-sklepów konkurencji?

Analiza konkurencyjnych e-sklepów nie musi być trudna, jeżeli zapamiętasz o jej kilku kluczowych zasadach:

  1. Zidentyfikuj swoich głównych konkurentów – aby móc się z powodzeniem porównać do konkurencji, najpierw należy ją określić. Możesz to zrobić np. odtwarzając ścieżkę zakupową klienta, począwszy od wpisywania konkretnych fraz do wyszukiwarki.
  2. Zbierz informacje o rywalach – dowiedz się jak najwięcej o konkurencji. Wartościowe są właściwie wszystkie dane na jej temat. Mogą to być np. produkty, ceny, promocje, marka, sposób komunikacji z klientami, struktura witryny, strategie reklamowe, treści na blogach i mediach społecznościowych. Informacje na temat konkurencji można zbierać ręcznie. Jednak aby uzyskać pełen obraz działalności konkurentów, lepiej wykorzystać specjalistyczne narzędzia, takich jak SEMRush, SimilarWeb, Google Analytics, czy Szpiegomat.
  3. Porównaj swoje dane z danymi konkurentów – po zebraniu informacji, porównaj je z danymi Twojej firmy. Na podstawie prostego zestawienia możesz określić swoje mocne i słabe strony, a także strategie, które można wykorzystać do zwiększenia przewagi konkurencyjnej.
  4. Analizuj słowa kluczowe – przeanalizuj słowa kluczowe, na które konkurencja jest w stanie pozycjonować się w wynikach wyszukiwania. Porównaj swoje słowa kluczowe z danymi konkurentów i upewnij się, że Twoja strona jest dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO i SEM.
  5. Zidentyfikuj luki w ofercie konkurentów – sprawdź, czy istnieją jakieś błędy w ofercie konkurentów, które możesz przekuć na swoją korzyść
  6. Monitoruj konkurencję – utrzymuj swoją wiedzę na temat działań konkurencji na bieżąco, dzięki monitoringowi cen produktów, i regularnie aktualizuj własne strategie cenowe.

Narzędzie Szpiegomat pomaga w analizie konkurencji oraz sugeruje optymalne działania dla Twojego sklepu

Szpiegomat – skuteczne narzędzie do analizy konkurencji online

Ręczne monitorowanie cen niestety nie jest optymalnym rozwiązaniem. Gdy nasz asortyment oraz konkurencja rośnie, możemy mieć duże problemy z nadążaniem za zmianami cen. Jak się okazuje, niektóre oferty mogą się zmieniać nawet kilkanaście razy w ciągu doby. W związku z tym niezbędne jest oprogramowanie, które uprości i przyspieszy ten skomplikowany proces. Szpiegomat pomaga obserwować oferty na bieżąco, gromadząc informacje z dowolnych źródeł internetowych krajowych i zagranicznych.

Aby rozpocząć monitoring cen, wystarczy dostarczyć informacje na temat produktów, które chcemy śledzić oraz miejsc, z których mają pochodzić dane. Resztą zajmie się Szpiegomat, który za sprawą zaawansowanych algorytmów (m.in. Machine Learning i Smart Matching) zgromadzi, dopasuje oraz zweryfikuje informacje na temat obserwowanych ofert.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat śledzenia cen konkurencji lub sieci sprzedaży, skontaktuj się z nami i umów na darmowe demo. Nasi konsultanci podpowiedzą w jaki sposób wykorzystać potencjał monitoringu cen, aby efektywnie zwiększyć zysk i sprzedaż.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes