Wszyscy skuteczni e-przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że popularność handlu internetowego to miecz obosieczny. Z jednej strony, poważnie utrudnia on dotarcie do klientów ze względu na liczną konkurencję. Z drugiej jednak, sprzedaż internetowa oferuje multum narzędzi, które pozwalają sprzedawcom usprawnić działanie firmy i uzyskać przewagę nad rywalami. Dzisiaj omówimy na czym polega śledzenie i analiza konkurencji w e-commerce.
Na czym polega analiza konkurencji?
Analiza konkurencji online polega na badaniu i ocenie działań konkurencyjnych firm w internecie w celu uzyskania informacji na temat ich strategii, siły rynkowej i zachowań konsumenckich. W skrócie, analiza konkurencji online obejmuje zbieranie i analizowanie danych związanych z konkurencją, takich jak:
- Słowa kluczowe, na które konkurencja jest w stanie pozycjonować się w wynikach wyszukiwania
- Jakość i ilość linków prowadzących do witryn konkurencji
- Treści i style komunikacji konkurentów na mediach społecznościowych
- Produkty i ceny oferowane przez konkurencję
- Sposoby, w jakie konkurencja korzysta z reklam w internecie, takich jak kampanie PPC i reklamy w mediach społecznościowych
Analiza konkurencji online – dlaczego warto?
Śledzenie i analizowanie działań konkurencji zapewnia szereg korzyści, pomagających rozwinąć potencjał e-sklepu. Do najważniejszych zaliczymy m.in.:
- wiarygodne określenie swojej pozycji na rynku
- bycie na bieżąco z działaniami rywali
- zapoznanie się z realiami rynkowymi i wykrywanie trendów cenowych
- wykrycie mocnych i słabych stron innych sklepów (ceny, dostępność, koszty wysyłki, etc.)
- możliwość zarządzania cenami na podstawie rzetelnej wiedzy i twardych danych na temat konkurencji
- możliwość dostosowania swoich ofert do realiów rynkowych, możliwości konsumentów oraz działań konkurencji
Dzięki analizie konkurencji online można więc zidentyfikować mocne i słabe strony konkurentów oraz określić, jakie są najskuteczniejsze sposoby, aby osiągnąć przewagę konkurencyjną na rynku.

Analiza ceny produktu na przykładzie programu Szpiegomat
Jak poprawnie przeprowadzić analizę e-sklepów konkurencji?
Analiza konkurencyjnych e-sklepów nie musi być trudna, jeżeli zapamiętasz o jej kilku kluczowych zasadach:
- Zidentyfikuj swoich głównych konkurentów – aby móc się z powodzeniem porównać do konkurencji, najpierw należy ją określić. Możesz to zrobić np. odtwarzając ścieżkę zakupową klienta, począwszy od wpisywania konkretnych fraz do wyszukiwarki.
- Zbierz informacje o rywalach – dowiedz się jak najwięcej o konkurencji. Wartościowe są właściwie wszystkie dane na jej temat. Mogą to być np. produkty, ceny, promocje, marka, sposób komunikacji z klientami, struktura witryny, strategie reklamowe, treści na blogach i mediach społecznościowych. Informacje na temat konkurencji można zbierać ręcznie. Jednak aby uzyskać pełen obraz działalności konkurentów, lepiej wykorzystać specjalistyczne narzędzia, takich jak SEMRush, SimilarWeb, Google Analytics, czy Szpiegomat.
- Porównaj swoje dane z danymi konkurentów – po zebraniu informacji, porównaj je z danymi Twojej firmy. Na podstawie prostego zestawienia możesz określić swoje mocne i słabe strony, a także strategie, które można wykorzystać do zwiększenia przewagi konkurencyjnej.
- Analizuj słowa kluczowe – przeanalizuj słowa kluczowe, na które konkurencja jest w stanie pozycjonować się w wynikach wyszukiwania. Porównaj swoje słowa kluczowe z danymi konkurentów i upewnij się, że Twoja strona jest dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO i SEM.
- Zidentyfikuj luki w ofercie konkurentów – sprawdź, czy istnieją jakieś błędy w ofercie konkurentów, które możesz przekuć na swoją korzyść
- Monitoruj konkurencję – utrzymuj swoją wiedzę na temat działań konkurencji na bieżąco, dzięki monitoringowi cen produktów, i regularnie aktualizuj własne strategie cenowe.

Narzędzie Szpiegomat pomaga w analizie konkurencji oraz sugeruje optymalne działania dla Twojego sklepu
Szpiegomat – skuteczne narzędzie do analizy konkurencji online
Ręczne monitorowanie cen niestety nie jest optymalnym rozwiązaniem. Gdy nasz asortyment oraz konkurencja rośnie, możemy mieć duże problemy z nadążaniem za zmianami cen. Jak się okazuje, niektóre oferty mogą się zmieniać nawet kilkanaście razy w ciągu doby. W związku z tym niezbędne jest oprogramowanie, które uprości i przyspieszy ten skomplikowany proces. Szpiegomat pomaga obserwować oferty na bieżąco, gromadząc informacje z dowolnych źródeł internetowych krajowych i zagranicznych.
Aby rozpocząć monitoring cen, wystarczy dostarczyć informacje na temat produktów, które chcemy śledzić oraz miejsc, z których mają pochodzić dane. Resztą zajmie się Szpiegomat, który za sprawą zaawansowanych algorytmów (m.in. Machine Learning i Smart Matching) zgromadzi, dopasuje oraz zweryfikuje informacje na temat obserwowanych ofert.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat śledzenia cen konkurencji lub sieci sprzedaży, skontaktuj się z nami i umów na darmowe demo. Nasi konsultanci podpowiedzą w jaki sposób wykorzystać potencjał monitoringu cen, aby efektywnie zwiększyć zysk i sprzedaż.