W dobie rosnącej popularności e-commerce wzrasta również ilość wyzwań jakie stoją przed sprzedawcami internetowymi. Dlatego też powinni oni rozważyć wykorzystanie automatyzacji w swoich e-sklepach. Dzięki niej wiele procesów, takich jak zmiana cen, personalizacja oferty czy obsługa klienta, będzie odbywać się efektywnie i błyskawicznie, oszczędzając pieniądze, czas i zasoby.
W obecnych czasach żyjemy coraz szybciej i bardziej intensywnie. Nic więc dziwnego, że każdemu zależy na oszczędności czasu – niezależnie czy mówimy o sprzedawcach czy klientach. Nieustanny rozwój e-commerce przynosi nowe obowiązki i wyzwania, z kolei rosnąca konkurencja wywiera na e-handlowcach presję, której trudno sprostać. Na szczęście wraz z nowymi technologiami powstają nowoczesne narzędzia, które pozwalają zautomatyzować wiele działań, których ręczne wykonywanie wymagałoby dużego nakładu czasu i pracy.
Zalety automatyzacji
Na początku warto zadać sobie pytanie, dlaczego automatyczne ustawianie cen jest warte implementacji:
- Kluczową zaletą wykorzystania automatyzacji jest oszczędność czasu zarówno dla sprzedawcy jak i klienta. Powiedzenie „czas to pieniądz” nigdzie tak dobrze się nie sprawdza jak w e-commerce.
- Zastosowanie automatyzacji przekłada się na większą wygodę i komfort pracy. Dzięki niej nie ma konieczności wykonywania żmudnych, powtarzalnych czynności, przy których nietrudno o pomyłkę.
- Automatyzując najbardziej czasochłonne procesy, możemy skoncentrować się na realizowaniu innych elementów naszej strategii biznesowej oraz na tych czynnikach, które wymagają naszej szczególnej uwagi.
Zalet tego typu technologii jest oczywiście więcej, różnią się one jednak w zależności od charakteru wykonywanej czynności. Poniżej prezentujemy kilka procesów, których automatyzację warto przemyśleć.
Obsługa klientów
Każdy sprzedawca zgodzi się, że obsługa klienta jest niezwykle ważna. Nie da się jednak nie zauważyć, że ogromną jej część zajmuje odpowiadanie na te same pytania. Co więcej, bardzo często są to nieskomplikowane kwestie, z którymi z powodzeniem poradziłby sobie automat. Chatbot, czyli wirtualny konsultant, pomoże klientowi wybrać i zakupić wymarzony produkt, odpowie mu na najważniejsze pytania, przyjmie reklamację, czy też udzieli niezbędnych informacji o przesyłce.
Bardzo dużą zaletą chatbota jest to, że klient może skorzystać z jego pomocy w dowolnej porze dnia i nocy, natychmiast otrzymując odpowiedzi na nurtujące go pytania. Co więcej, chatbot w dłuższej perspektywie jest tańszym rozwiązaniem niż standardowa obsługa klienta, zwłaszcza że dzięki botom wielu klientów może być obsługiwanych jednocześnie. Dzięki temu konsultanci zostają odciążeni, gdyż nie muszą odpowiadać na liczne, powtarzające się pytania. Mogą zatem skupić się na tych zadaniach, które wymagają największego zaangażowania ze strony obsługi. Natomiast jeżeli pytanie zadane chatbotowi okaże się zbyt skomplikowane lub nietypowe, klient może porozmawiać z pracownikiem, który będzie miał wówczas więcej czasu na poświęcenie mu należytej uwagi.
Co istotne, chatboty potrafią analizować i zapamiętywać preferencje klienta. Uzyskane informacje od klientów można dogłębnie przeanalizować, aby lepiej dostosować ofertę do potrzeb konsumentów.
Należy jednak pamiętać, że chatboty, tak jak wszystkie programy, może mieć czasami problemy i usterki, dlatego należy od czasu do czasu sprawdzać jego działanie, aby upewnić się czy właściwie spełnia swoją funkcję. Ponadto nie każdy klient musi mieć zaufanie do sztucznej inteligencji, dlatego mimo wszystko warto dać im możliwość kontaktu z człowiekiem.
Dynamic pricing w automatyzacji cen
Dynamic pricing to jedna z kluczowych funkcji narzędzi do monitoringu cen, która pozwala zoptymalizować oferty w taki sposób, by inteligentnie reagowały na to, co się dzieje. Przykładowo można ustawić automatyczne zarządzanie cenami, by nasz produkt był zawsze o jeden grosz tańszy od oferty konkurencji.
Dynamic pricing pozwala też automatycznie podnieść cenę, kiedy masz najtańszą ofertę na rynku, a pomiędzy Tobą i konkurencją jest spora różnica cenowa. Tym sposobem Twoja marża wzrośnie, a jednocześnie nadal będziesz mógł się pochwalić najkorzystniejszą ofertą. Ceny mogą zostać podniesione również wtedy, gdy jako jedyny oferujesz dany produkt lub kiedy dostępność danego produktu u konkurencji jest niska.
Kolejną zaletą dynamic pricing jest możliwość skonfigurowania automatyzacji cen w taki sposób, by zająć lub utrzymać pożądane miejsce w rankingu cenowym. Nie musimy się obawiać, że stracimy kontrolę nad naszymi cenami, lub że spadną one tak nisko, że sprzedaż okaże się nieopłacalna. Monitoring cen pozwala na ustalenie dowolnego progu cenowego, poniżej którego nie chcemy schodzić, dzięki czemu nie ograniczymy naszego zysku w procesie automatycznej zmiany cen.
Narzędzia takie jak Szpiegomat potrafią również zminimalizować żmudny proces zbierania informacji na temat tysięcy produktów i zestawić je w formie przystępnej tabelki. Mamy w ten sposób dostęp do najistotniejszych informacji, takich jak cena, dostępność produktu, czy sklep z którego dana oferta pochodzi. Na podstawie tych danych możemy obserwować trendy cenowe, planować przyszłe strategie oraz lepiej zorientować się w działaniach konkurencji. Monitoring cen automatycznie udostępnia nam również raporty dobowe, które zawierają wszystkie najważniejsze informacje.
Oprogramowanie Szpiegomat oferuje również system inteligentnych podpowiedzi, który sugeruje jakie działania należy w danym momencie podjąć, aby uniknąć błędów cenowych oraz wykorzystać szanse na większy zysk i sprzedaż. Dzięki wskazówkom i ostrzeżeniom będziesz wiedział kiedy warto podnieść lub obniżyć cenę, a także dowiesz się, kiedy możesz skorzystać na niskiej dostępności danego produktu u konkurencji.
Więcej korzyści wynikających z monitorowania cen konkurencji znajdziesz w naszym artykule na ten temat lub wypróbowując darmową wersję demo Szpiegomatu.
Spersonalizowane oferty
Kolejne ciekawe i skuteczne formy automatyzacji można zastosować w samym merchandisingu. Dzięki nim możemy lepiej trafiać w gust klienta, z kolei on będzie miał łatwiejszy dostęp do produktów, które mogą go potencjalnie zainteresować. Jak wykazuje raport Listonic “Trendy zakupowe 2020”, aż 31% ankietowanych twierdzi, że ich doświadczenie zakupowe mogłoby być bardziej spersonalizowane.
Nowoczesne technologie pozwalają analizować i wykorzystywać dotychczasowe zachowania użytkowników w sieci do odpowiedniego rozmieszczenia produktów na stronie internetowej, np. w formie rekomendacji. Dotyczy to również banerów promocyjnych i samej listy ofert, które pojawiają się na stronie. Sztuczna inteligencja jest w stanie zapamiętać dotychczasowe wybory klienta i może zaproponować mu produkty, które będą najbardziej odpowiadać jego potrzebom.
Spersonalizowane oferty można tworzyć na podstawie tego, jakie klient produkty przeglądał, zakupił lub wyszukiwał. Dzięki temu można też wykorzystać wyjątkowo skuteczne strategie cenowe, takie jak cross-selling (proponowanie klientowi produktu komplementarnego przy zakupie podstawowego artykułu) lub up-selling (zaoferowanie lepszego modelu danego produktu).
Spersonalizowane wiadomości
Jednym z największych problemów sprzedażowych w e-commerce są porzucone koszyki. Można sobie z nim radzić poprzez re-marketing, czyli strategię ponownego promowania produktu m.in. u osób, które w ostatniej chwili zdecydowały się zrezygnować z zakupu. Wykorzystując automatyzację, taki klient może otrzymywać maile z przypomnieniem o niezrealizowanym zakupie oraz dostać dodatkową zniżkę, która zachęci go do dokończenia transakcji.
Możliwe jest również automatyczne rozsyłanie newsletterów i wiadomości o promocjach dobranych specjalnie dla danego konsumenta. To wszystko wytwarza dodatkową więź z klientem, a ponadto pozwala mu być na bieżąco z Twoją ofertą.
Szybciej, wygodniej, skuteczniej
E-commerce jest niezwykle wymagającym rynkiem. Na szczęście wraz ze wzrostem jego popularności, powstają nowe metody na to, aby działać szybciej i skutecznej. Wyżej wymienione sposoby automatyzacji pokazują, że nie każdy proces musi być wykonany własnoręcznie, a zaoszczędzony w ten sposób czas i środki, można przeznaczyć na inne działania, które pomogą nam osiągnąć sukces.