Jak wybrać najlepszy program do śledzenia cen konkurencji?

utworzone przez | paź 28, 2024 | E-Commerce | 0 komentarzy

Jak wybrać najlepszy program do śledzenia cen konkurencji?

Wybór odpowiedniego programu do monitorowania cen to decyzja, która może znacząco wpłynąć na wyniki sprzedażowe, a także na efektywność pracy zespołu. Dzięki śledzeniu cen można z powodzeniem dowiedzieć się, jakie ceny produktów oferuje konkurencja, poznać obowiązujące trendy cenowe oraz wycenić artykuły w taki sposób, aby były atrakcyjne dla klientów. Jednak po czym można rozpoznać, że dane oprogramowanie do monitoringu cen oferuje wszystko, co trzeba?

Oprogramowanie do monitorowania cen kontra ręczne śledzenie ofert – co lepsze?

Wielu e-sprzedawców, zwłaszcza tych prowadzących biznes od lat, może poczuć się komfortowo, polegając na ręcznym monitorowaniu cen konkurencji. Jest to jednak proces, który szybko staje się nieefektywny wraz z rozwojem rynku i wzrostem liczby oferowanych produktów.

Ręczne śledzenie cen konkurencji może mieć swoje zastosowanie w przypadku mniejszych e-sklepów ze skromnym asortymentem, lecz w przypadku zdecydowanej większości sprzedawców, najlepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie profesjonalnego narzędzia do monitorowania cen. Dlaczego?

  • ręczne monitorowanie cen jest czasochłonne i mało skuteczne, zwłaszcza w wyjątkowo gorącym okresie sprzedażowym (np. podczas Black Friday). Wówczas ceny produktów mogą zmieniać się wielokrotnie w ciągu doby, tak więc nadążenie za nimi jest niezwykle trudne, by nie powiedzieć, że są z góry skazane na porażkę
  • manualne zarządzanie cenami w oparciu o ceny rywali jest podatne na błędy, które mogą pozbawić sprzedawcę istotnej części zysku
  • programy do monitoringu cen oferują dodatkowe funkcje, które wspierają e-sprzedawcę oraz jego politykę cenową

Wybierając specjalistyczne oprogramowanie do monitorowania cen, e-sprzedawca zyskuje nie tylko czas, ale również przewagę w postaci szybkiego dostępu do aktualnych danych rynkowych, które umożliwiają natychmiastową reakcję na zmiany cen u konkurencji. W praktyce oznacza to, że można ustawić określone parametry monitorowania, by automatycznie śledzić nie tylko ceny, ale i promocje, dostępność produktów czy zmiany w polityce cenowej innych firm. Tego rodzaju narzędzia umożliwiają szybkie dostosowanie własnej oferty, co pomaga unikać sytuacji, w której produkty tracą na konkurencyjności.

Jakie funkcje monitoringu cen są najważniejsze z perspektywy e-sprzedawcy?

Wybór odpowiedniego narzędzia do monitorowania cen nie polega tylko na znalezieniu najtańszej opcji, lecz na dopasowaniu funkcjonalności do specyfiki własnego biznesu. Kluczowe funkcjonalności, które powinno oferować dobre oprogramowanie do śledzenia cen, mają realne znaczenie dla efektywności i skuteczności e-sprzedawcy. Na jakie warto zwrócić uwagę?

Potrzeby związane z monitoringiem cen mogą różnić się w zależności od sklepu internetowego. Dlatego też warto się zastanowić, na czym zależy zależy nam najbardziej: częstotliwości przesyłania informacji o cenach, śledzeniu kosztów wysyłki i dostępności produktu, czy też na narzędziu do dynamicznej wyceny (dynamic pricing). Oczywiście najlepsze monitory cen oferują wszystkie te funkcje wraz ze wsparciem konsultantów, którzy podpowiedzą jak z nich skutecznie korzystać.

Najważniejsze funkcje programów do śledzenia cen

Śledzenie cen z dowolnych źródeł internetowych

Najlepsze narzędzia price intelligence odznaczają się tym, że gromadzą informacje z dowolnych miejsc w internecie, takich jak marketplace’y, portale aukcyjne, pojedyncze e-sklepy oraz porównywarki cenowe. Jednocześnie warto wybrać takie, które może śledzić zarówno źródła krajowe jak i zagraniczne (w tym takie korzystające z różnych walut).

Porównywanie z wieloma konkurentami jednocześnie

Na dynamicznym rynku trudno śledzić tylko jednego konkurenta. Wybierając narzędzie, które umożliwia monitorowanie cen kilku firm naraz, możesz uzyskać szeroki obraz rynku i dostosować się do ogólnych trendów, a nie jedynie do jednej, wybranej firmy.

Wysoka jakość gromadzonych informacji

Kolejna rzecz, która powinna być priorytetem dla sprzedawców monitorujących ceny, jest jakość gromadzonych informacji oraz możliwość śledzenia artykułów na podstawie różnych wytycznych, m.in.:

  • nazwa produktu
  • model
  • nazwa producenta
  • kod EAN
  • kod producenta
  • cena produktu
  • produkty analogiczne innych marek

Przykładowo oprogramowanie Szpiegomat.pl wykorzystuje technologię Big Data, a dane weryfikuje dzięki zaawansowanym algorytmom Smart Matching oraz Machine Learning. Dzięki temu dane są najwyższej możliwej jakości.

Możliwość śledzenia dodatkowych aspektów działania konkurencji

Aby osiągnąć sukces w wysoko konkurencyjnym rynku e-commerce, warto śledzić również nie tylko ceny, ale też inne elementy działania e-sklepu. Należą do nich m.in.:

  • ekspozycja produktów w e-sklepie (pozycjonowanie w wyszukiwarce i kategoriach)
  • monitoring banerów
  • zdjęcia na aukcji
  • opisy
  • oceny i komentarze

Analiza wyżej wymienionych pozwala zweryfikować dotychczasowe działania oraz wykorzystać nowo zdobytą wiedzę do wprowadzenia poprawek i usprawnień, które pomogą zwiększyć atrakcyjność sklepu.

Automatyka cenowa i dynamic pricing

Dobre narzędzie Price Intelligence pozwala również na automatyczne ustalanie cen na podstawie określonych parametrów. W przypadku programu Szpiegomat.pl wystarczy wybrać jeden z przygotowanych scenariuszy, takich jak zajmowanie miejsca w czołówce rankingu cenowego, przebijanie ofert wybranych konkurentów, czy też zachowanie odpowiedniej różnicy cenowej. Można również ustalić priorytet poszczególnych scenariuszy oraz zdecydować, co się stanie, gdy zostanie już zrealizowany lub okaże się to niemożliwe.

Co istotne, użytkownik może skorzystać nie tylko z predefiniowanych scenariuszy automatyki cenowej, ale też stworzyć własne, dostosowując je do własnej strategii cenowej.

Warto wspomnieć też o systemie Dynamic Pricing, który możnaby określić mianem „automatyki cenowej na sterydach”. Wprowadza on zarządzanie cenami na zupełnie nowy poziom. Dzięki niemu ceny mogą zmieniać się dynamicznie w oparciu o rozmaite czynniki, takie jak działania konkurencji, zmiany w stanach magazynowych, popyt, itp.

Przejrzyste raporty i analizy cen

Zbieranie informacji o cenach konkurentów na niewiele by się zdało, gdyby dane te nie zostały poddane szczegółowej analizie. Ze względu na rozmiar i dynamiczny rozwój rynku e-commerce dobrze zadbać o to, by narzędzie umożliwiało wygodną i szybką analizę cen. Dobre oprogramowanie do śledzenia cen oferuje możliwość generowania raportów, które umożliwiają szybką analizę sytuacji rynkowej. Gotowe raporty mogą pomóc w szybkim przygotowaniu zestawień do decyzji strategicznych lub zaprezentowaniu danych przełożonym.

Przykładowo Szpiegomat przedstawia dane w formie czytelnych tabel i wykresów. Dzięki temu można z powodzeniem dostrzec potencjalne trendy cenowe, niepokojące zmiany w ofertach, czy też dokonać bezpośredniego porównania z konkurencją wraz ze wskazaniem dokładnych różnic cenowych. Warto również zadbać o to, by monitor cen, na który sprzedawca się decyduje, umożliwiał eksport danych do takich formatów jak XML i CSV.

System alertów 

Funkcja alertów, które informują o istotnych zmianach cen, to ogromne ułatwienie. Dzięki alertom otrzymujesz powiadomienia w momencie, gdy ceny konkurencji spadają poniżej określonego poziomu lub gdy wprowadzają oni nową promocję. Pozwala to szybko podjąć działania, nie czekając na regularne raporty. Informuje on też o potencjalnych zagrożeniach i szansach cenowych, a także sugeruje optymalne działania.

Źródło: Szpiegomat.pl

Integracja z innymi narzędziami e-commerce

Warto, aby wybrane oprogramowanie mogło integrować się z innymi systemami, takimi jak platforma sklepu, systemy ERP, czy narzędzia do analityki. Integracja ta pozwala na bezproblemowy przepływ informacji oraz na pełne korzystanie z monitorowania cen w całym cyklu sprzedażowym.

Consulting i wsparcie użytkownika

Wspomaganie właściwego rozwoju e-commerce oraz zachowania optymalnej polityki cenowej można wspomóc nie tylko przy pomocy powiadomień związanych z najważniejszymi wydarzeniami cenowymi, ale również consultingu. Najlepsze firmy monitorujące ceny w internecie oferują specjalistyczną pomoc i wskazówki m.in. w zakresie działania programu, jak też wykorzystania go do osiągnięcia większego zysku i sprzedaży oraz zyskania przewagi konkurencyjnej.

Jak uzyskać przewagę dzięki monitoringowi cen?

Nawet najlepsza strona internetowa oraz najbardziej wyjątkowy asortyment nie zapewnią sukcesu, jeśli ceny artykułów nie będą dostosowane do wybranej grupy odbiorców oraz realiów rynkowych. Jak wynika z corocznych raportów e-Izby, ceny wciąż stanowią jeden z podstawowych czynników decydujących o zakupie produktu oraz wyborze danego sklepu internetowym. Dowodzi tego m.in. popularność porównywarek cenowych, których głównym założeniem jest możliwość zestawienia wielu ofert i wyboru tej najbardziej atrakcyjnej.

Aby pojawić się w czołówce ofert przedstawianych np. na Allegro lub Ceneo, należy najpierw zadbać o konkurencyjne ceny. Najbardziej uwagę przyciągają te produkty, których cena z wysyłką wypada najkorzystniej na tle pozostałych ofert. Narzędzia do monitoringu cen w internecie zbierają informacje na temat ofert innych sprzedawców, dzięki czemu można przeanalizować trendy cenowe oraz określić swoje położenie w rankingu cenowym.

Monitorowanie cen konkurencji to narzędzie, które współcześni sprzedawcy internetowi powinni traktować jako fundament efektywnej strategii sprzedażowej. Wybór odpowiedniego oprogramowania do śledzenia cen daje firmie możliwość szybkiego reagowania na zmiany rynkowe, wspiera budowanie konkurencyjności i pozwala na optymalne zarządzanie polityką cenową. W dłuższej perspektywie narzędzie to pozwala na nieustanne doskonalenie oferty, a także na lepsze zrozumienie zachowań i strategii konkurentów.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes