Jak wybrać najlepszy program do śledzenia cen konkurencji?

utworzone przez | Lis 8, 2022 | E-Commerce | 0 komentarzy

Jak wybrać najlepszy program do śledzenia cen konkurencji?

Monitoring cen od kilku lat jest jednym z podstawowych działań skutecznych e-przedsiębiorców. Dzięki śledzeniu cen można z powodzeniem dowiedzieć się, jakie ceny produktów oferuje konkurencja, poznać obowiązujące trendy cenowe oraz wycenić artykuły w taki sposób, aby były atrakcyjne dla klientów. Jednak po czym można rozpoznać, że dane oprogramowanie do monitoringu cen oferuje wszystko, co trzeba?

Oprogramowanie do monitorowania cen kontra ręczne śledzenie ofert – co lepsze?

Mimo że ręczne śledzenie cen konkurencji może mieć swoje zastosowanie w przypadku mniejszych e-sklepów ze skromnym asortymentem, tak w przypadku zdecydowanej większości sprzedawców, najlepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie profesjonalnego narzędzia do monitorowania cen.

  • ręczne monitorowanie cen jest czasochłonne i mało skuteczne, zwłaszcza w wyjątkowo gorącym okresie sprzedażowym (np. podczas Black Friday). Wówczas ceny produktów mogą zmieniać się wielokrotnie w ciągu doby, tak więc nadążenie za nimi jest niezwykle trudne, by nie powiedzieć z góry skazane na porażkę
  • manualne zarządzanie cenami w oparciu o ceny rywali jest podatne na błędy, które mogą pozbawić sprzedawcę istotnej części zysku
  • programy do monitoringu cen oferują dodatkowe funkcje, które wspierają e-sprzedawcę oraz jego politykę cenową

Jakie funkcjonalności są najważniejsze z perspektywy e-sprzedawcy?

Potrzeby związane z monitoringiem cen mogą różnić się w zależności od sklepu internetowego. Dlatego też warto się zastanowić, na czym zależy zależy nam najbardziej: częstotliwości przesyłania informacji o cenach, śledzeniu kosztów wysyłki i dostępności produktu, czy też na narzędziu do dynamicznej wyceny (dynamic pricing). Oczywiście najlepsze monitory cen oferują wszystkie te funkcje wraz ze wsparciem konsultantów, którzy podpowiedzą jak z nich skutecznie korzystać.

Śledzenie cen z dowolnych źródeł internetowych

Najlepsze narzędzia price intelligence odznaczają się tym, że gromadzą informacje z dowolnych miejsc w internecie, takich jak marketplace’y, portale aukcyjne, pojedyncze e-sklepy oraz porównywarki cenowe. Jednocześnie warto wybrać takie, które może śledzić zarówno źródła krajowe jak i zagraniczne (w tym takie korzystające z różnych walut).

Wysoka jakość gromadzonych informacji

Kolejna rzecz, która powinna być priorytetem dla sprzedawców monitorujących ceny, jest jakość gromadzonych informacji oraz możliwość śledzenia artykułów na podstawie różnych wytycznych, m.in.:

  • nazwa produktu
  • model
  • nazwa producenta
  • kod EAN
  • kod producenta
  • cena produktu
  • produkty analogiczne innych marek

Przykładowo Szpiegomat wykorzystuje technologię Big Data, a dane weryfikuje dzięki zaawansowanym algorytmom Smart Matching oraz Machine Learning. Dzięki temu dane są najwyższej możliwej jakości.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Możliwość śledzenia dodatkowych aspektów działania konkurencji

Aby osiągnąć sukces w wysoko konkurencyjnym rynku e-commerce, warto śledzić również nie tylko ceny, ale też inne elementy działania e-sklepu. Należą do nich m.in.:

  • ekspozycja produktów w e-sklepie (pozycjonowanie w wyszukiwarce i kategoriach)
  • monitoring banerów
  • zdjęcia na aukcji
  • opisy
  • oceny i komentarze

Analiza wyżej wymienionych pozwala zweryfikować dotychczasowe działania oraz wykorzystać nowo zdobytą wiedzę do wprowadzenia poprawek i usprawnień, które pomogą zwiększyć atrakcyjność sklepu.

Automatyka cenowa i dynamic pricing

Dobre narzędzie Price Intelligence pozwala również na automatyczne ustalanie cen na podstawie określonych parametrów. W przypadku programu Szpiegomat.pl wystarczy wybrać jeden z przygotowanych scenariuszy, takich jak zajmowanie miejsca w czołówce rankingu cenowego, przebijanie ofert wybranych konkurentów, czy też zachowanie odpowiedniej różnicy cenowej. Można również ustalić priorytet poszczególnych scenariuszy oraz zdecydować, co się stanie, gdy zostanie już zrealizowany lub okaże się to niemożliwe.

Co istotne, użytkownik może skorzystać nie tylko z predefiniowanych scenariuszy automatyki cenowej, ale też stworzyć własne, dostosowując je do własnej strategii cenowej.

Warto wspomnieć też o systemie Dynamic Pricing, który możnaby określić mianem „automatyki cenowej na sterydach”. Wprowadza on zarządzanie cenami na zupełnie nowy poziom. Dzięki niemu ceny mogą zmieniać się dynamicznie w oparciu o rozmaite czynniki, takie jak działania konkurencji, zmiany w stanach magazynowych, popyt, itp.

Przejrzysta i wygodna analiza cen

Zbieranie informacji o cenach konkurentów na niewiele by się zdało, gdyby dane te nie zostały poddane szczegółowej analizie. Ze względu na rozmiar i dynamiczny rozwój rynku e-commerce dobrze zadbać o to, by narzędzie umożliwiało wygodną i szybką analizę cen. Przykładowo Szpiegomat przedstawia dane w formie czytelnych tabel i wykresów. Dzięki temu można z powodzeniem dostrzec potencjalne trendy cenowe, niepokojące zmiany w ofertach, czy też dokonąć bezpośredniego porównania z konkurencją wraz ze wskazaniem dokładnych różnic cenowych. Warto również zadbać o to, by monitor cen, na który sprzedawca się decyduje, umożliwiał eksport danych do takich formatów jak XML i CSV.

System alertów 

Mile widzianym wsparciem dla sprzedawców jest również oferowany przez Szpiegomat system alertów i podpowiedzi, który pomaga w prosty sposób poprawić pozycję produktów oraz zwiększyć ich sprzedaż. Informuje on też o potencjalnych zagrożeniach i szansach cenowych, a także sugeruje optymalne działania.

Źródło: Szpiegomat.pl

Consulting i wsparcie użytkownika

Wspomaganie właściwego rozwoju e-commerce oraz zachowania optymalnej polityki cenowej można wspomóc nie tylko przy pomocy powiadomień związanych z najważniejszymi wydarzeniami cenowymi, ale również consultingu. Najlepsze firmy monitorujące ceny w internecie oferują specjalistyczną pomoc i wskazówki m.in. w zakresie działania programu, jak też wykorzystania go do osiągnięcia większego zysku i sprzedaży oraz zyskania przewagi konkurencyjnej.

Uzyskaj przewagę dzięki monitoringowi cen

Nawet najlepsza strona internetowa oraz najbardziej wyjątkowy asortyment nie zapewnią sukcesu, jeśli ceny artykułów nie będą dostosowane do wybranej grupy odbiorców oraz realiów rynkowych. Jak zresztą wynika z corocznych raportów e-Izby, ceny wciąż stanowią jeden z podstawowych czynników decydujących o zakupie produktu oraz wyborze danego sklepu internetowym. Dowodzi tego m.in. popularność porównywarek cenowych, których głównym założeniem jest możliwość zestawienia wielu ofert i wyboru tej najbardziej atrakcyjnej.

Aby pojawić się w czołówce ofert przedstawianych np. na Allegro lub Ceneo, należy najpierw zadbać o konkurencyjne ceny. Najbardziej uwagę przyciągają te produkty, których cena z wysyłką wypada najkorzystniej na tle pozostałych ofert. Narzędzia do monitoringu cen w internecie, takie jak Szpiegomat, zbierają informacje na temat ofert innych sprzedawców, dzięki czemu można przeanalizować trendy cenowe oraz określić swoje położenie w rankingu cenowym. Szpiegomat pozwala też usprawnić zarządzanie polityką cenową. Umożliwia zmianę cen tysięcy produktów jednocześnie, a nawet wykorzystanie niezwykle wygodnego narzędzia, jakim jest dynamic pricing. Ten system dynamicznej wyceny automatycznie zmienia oferty w oparciu o nasze wytyczne, takie jak ceny konkurencji, dostępność towaru u innych, popyt produktu i inne. To sprawia, że zarządzanie cenami jest niezwykle szybkie i proste, ponadto sprzedawca minimalizuje ryzyko wystąpienia błędów, jakie czasami pojawiają się podczas monitorowania cen bez wykorzystania specjalnego narzędzia.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes