Niestety, wielu sprzedawców nie przywiązuje odpowiednio dużej uwagi do tego w jaki sposób wycenia swoje produkty. Ustalanie cen artykułów np. poprzez dodanie 20% marży, lub propozycja ładnie wyglądającej ceny nie jest najlepszym rozwiązaniem. Odpowiednia strategia cenowa jest tak samo ważna jak wygląd i przejrzystość strony sklepu. Dobrze dobrana polityka ustalania cen może zdecydować o udziale rynkowym sklepu oraz jego popularności. Nie chodzi tutaj jednak o to, by być zawsze najtańszym. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie pozycjonowanie swojej oferty i trafienie do odpowiedniej grupy konsumentów. Poniżej prezentujemy kilka rodzajów strategii, które możesz wykorzystać w Twoim sklepie, aby osiągnąć lepsze wyniki sprzedażowe lub wyższe zarobki.
1. Podnieś na chwilę ceny premierowych produktów
Strategia ta polega na podniesieniu cen wybranych przedmiotów na krótki okres czasu. Produkty, których cenę można zwiększyć to z reguły te, które dopiero wchodzą na rynek. Istnieje pewna grupa klientów, która jest w stanie wydać więcej pieniędzy za to, aby otrzymać dany produkt jako pierwsi. Gdy zainteresowanie produktem spadnie, zmniejsz cenę, by pozostali konsumenci mogli zakupić interesujący ich towar.
2. Zrób promocję na start
Jest to strategia odwrotna do opisanej powyżej. W tym przypadku, zamiast zawyżania ceny, zaniż ją dla nowych produktów lub towarów w przedsprzedaży. Dzięki takiemu zabiegowi zwiększysz ilość zamówień, poszerzysz zasięg swojego sklepu oraz powiększysz grono klientów o nowych, którzy wcześniej nie mieli styczności z Twoją ofertą.
3. Spraw, by produkty drogie wyglądały na tańsze
Przedstaw drogie produkty obok jeszcze droższych. Jest to prosta sztuczka, dzięki której sprzedasz drogie towary klientom, którzy prawdopodobnie by ich nie zakupili. Konsumenci porównują ceny produktów konkurencyjnych i dzięki temu, interesujący ich produkt, będzie wydawał się tańszy, niż jest w rzeczywistości.
4. Zwab klienta tanim produktem
Możesz użyć niższej ceny dla określonych artykułów jako „wabika”. Oferując tani produkt, zaproponuj klientowi dodatkowe akcesoria lub towary uzupełniające, w cenach nawet wyższych, niż standardowo. Klienci chętnie kupują pakiety produktowe i prawdopodobnie zdecydują się na zakup w sklepie, z którego zamawiają przedmiot najbardziej ich interesujący.
5. Zaoferuj pakiet produktowy
Oferowanie pakietów produktowych jest bardzo podobne do działania z wabikiem. Różnica polega jednak na tym, że gdy klient doda interesujący go produkt do koszyka, Ty proponujesz jeden lub dwa dodatkowe produkty uzupełniające i dajesz rabat na cały zestaw. Gdy kupujący widzi, że łącznie może zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt złotych, chętnie się zastanowi, czy aby nie skorzystać z takiej okazji.
6. Miej zawsze coś w promocji
Wszyscy klienci kochają promocje i wyprzedaże. W takim razie, zaproponuj im nieustanną promocję w Twoim sklepie. Dla części, bądź wszystkich produktów musisz ustalić dwie ceny; normalną (promocyjną) oraz wyższą (standardową). Stwórz kategorię „Super oferta” i regularnie aktualizuj oferowane tam produkty w cenach „promocyjnych”. Taki zabieg sprawi, że będziesz sprzedawał wybrane produkty po cenie normalnej, chociaż klient będzie przekonany, że jest to cena promocyjna. Dodatkowo zarabiasz więcej na produktach, które aktualnie nie będą „w promocji”.
7. Daj bonus za przekroczenie progu kwotowego
Zachęć klienta do zrobienia zakupów za wyższą kwotę niż początkowo planował. Stwórz progi kwotowe, które klient musi przekroczyć, aby zyskać więcej. Może być to darmowa dostawa, gratisowy upominek lub zniżka na inny produkt. W końcowym efekcie kupujący będzie dodawał kolejne artykuły do swojego koszyka, aby dostać coś za darmo.
Powyższe propozycje to tylko część najpopularniejszych strategii cenowych. Jeżeli żadna z wyżej wymienionych zasad ustalania cen nie przypadła Ci do gustu, lub nie pasuje do koncepcji Twojego sklepu – bez obaw, w kolejnym wpisie omawiamy inne typy polityk cenowych.