Jednym z najważniejszych narzędzi dla skutecznego sprzedawcy jest wiedza. Gromadzenie informacji i ich umiejętna analiza potrafią zdziałać cuda, dlatego należy dbać o regularne pogłębianie wiedzy na temat swojej branży i rynku. Raport „Koszyk roku 2022” przynosi sporo użytecznych wniosków dla e-sprzedawców, którzy pragną ulepszyć działanie swojej firmy oraz nieustannie ją rozwijać.
Uwagi początkowe
Na początku najważniejsze informacje na temat raportu:
- Badanie zostało przeprowadzone na sklepach prowadzących sprzedaż na terenie Polski.
- Organizatorzy skupili się na mobilnych wersjach stron.
- W badaniach nie uwzględniono marketplace’ów, gdzie oferty mogą wystawiać zewnętrzni sprzedawcy.
Przy okazji warto zapoznać się z całym raportem i zwycięzcami rankingu, aby przekonać się, jak w praktyce wyglądają poszczególne rozwiązania omawiane w badaniach. Wyniki rankingu prezentują się następująco:
Źródło: Raport „Koszyk roku 2022”
Potrzeby klientów w centrum
Klienci e-commerce są szczególnie wymagający, dlatego priorytetem dla sprzedawców powinno być umieszczenie ich potrzeb w centrum działalności. Jak wynika z raportu, konsumentom w dużej mierze zależy na wygodzie i bezpieczeństwie zakupów. Jeżeli jako sprzedawcy sprostamy tym wymaganiom, przyciągniemy nowych klientów, a tych dotychczasowych zachęcimy do częstych ponownych odwiedzin.
Różnorodne formy płatności
Nie jest tajemnicą, że z perspektywy konsumenta niezwykle istotna jest możliwość wybrania zróżnicowanych form płatności, aby klient mógł sam zdecydować, która jest dla niego najlepsza.
Okazuje się jednak, że wiele sklepów nadal oferuje dość ograniczone opcje uiszczania opłat. O ile wszystkie badane sklepy umożliwiały płatność BLIK-iem i kartą, tak pozostałe formy są zdecydowanie mniej popularne, co możemy zauważyć na infografice poniżej.

Źródło: raport „Koszyk roku 2022”
To nie jedyne kwestie związane z płatnościami, na które warto zwrócić uwagę. Jak się dowiadujemy z raportu, jedynie 36% sklepów prezentuje wcześniej klientom oferowane formy płatności, podczas gdy ponad 50% klientów sprawdza je przed zakupem. Dlatego też, jak przekonują autorzy raportu, dobrym pomysłem jest umieszczenie stałego bannera na dole strony, gdzie przedstawione by zostały wszystkie dostępne opcje.
Co więcej, tylko 33% sklepów tłumaczy na czym polegają konkretne metody płatności. To idealne miejsce na poprawę, gdyż można stworzyć osobną podstronę lub rozwijalną ramkę z tekstem (podczas najechania kursorem na konkretną ikonę), gdzie zostanie wyjaśnione jak działa konkretny rodzaj płatności. Jest to szczególnie przydatne dla nowych klientów i niedoświadczonych internautów.
Kolejną rzeczą o jakiej warto wspomnieć jest fakt, że klienci chętniej wracają do sklepów, gdzie da się zapisać informacje na temat karty płatniczej. Tym sposobem możemy płynnie przejść do kolejnej ważnej kwestii, jaką jest dobrze przemyślana ścieżka zakupowa.
Przejrzysta ścieżka zakupowa
Znakiem rozpoznawczym zakupów w sieci jest przede wszystkim wygoda tego rozwiązania. Tym bardziej dziwi fakt, że niektórzy sprzedawcy ignorują zupełnie kwestię User Experience. Im prostsza i krótsza ścieżka zakupowa, tym łatwiej klientowi będzie sfinalizować transakcję.
W tym celu warto zezwolić klientom na kupowanie bez konieczności rejestracji. Obecnie już 78% badanych sklepów umożliwia dokonywanie zakupu jako gość. Z kolei jeżeli chcemy, aby klient doskonale odnajdywał się na naszej stronie, należy unikać rozpraszaczy, takich jak przytłaczające reklamy lub zasypanie ofertami. Czasami mniej znaczy więcej, dlatego warto zachować zdrowy rozsądek i umiar podczas promowania poszczególnych ofert.
Ponadto przycisk logowania i rejestracji powinien być umieszczony w dobrze widocznym miejscu, np. w menu lub obok ikony koszyka. Warto połączyć to z CTA typu „przejdź do kasy”, które po kliknięciu natychmiast przeniesie użytkownika do podsumowania.
Według raportu, jedynie 24% badanych sklepów wprowadziło funkcję autouzupełniania w formularzach. To jest kolejne pole na uzyskanie przewagi nad konkurencją.
Kolejną rzeczą, którą warto wprowadzić do swojego e-sklepu, są jasne informacje na temat kosztów dostawy. Najlepiej wprowadzić je już na pierwszym widoku koszyka zakupowego. Pamiętajmy, że jeżeli koszty wysyłki zostaną przedstawione na samym końcu, będzie sprawiało to wrażenie ukrytych kosztów, co działa negatywnie na wizerunek Twojego sklepu.
Pamiętaj o optymalnych cenach!
Wspomnieliśmy już o stawianiu potrzeb klienta w centrum. Jak się okazuje, ceny produktów oraz koszty wysyłki towaru są jednym z najważniejszych czynników zakupowych według raportu Gemius. Dlatego konieczne jest odpowiednie zarządzanie cenami oraz orientowanie się w kosztach wysyłki konkurencji. Najlepszą metodą na monitorowanie cen konkurencji (w tym również kosztów wysyłki) oraz skutecznego kształtowania cen własnych produktów jest narzędzie do monitoringu cen, takie jak Szpiegomat.
Monitorowanie cen przy użyciu Szpiegomatu jest bardzo proste. Wystarczy wybrać branżę, produkty oraz sprzedawców, których pragniemy obserwować. Dzięki zaawansowanym algorytmom Machine Learning oraz Smart Matching Szpiegomat indeksuje wybrane produkty i weryfikuje dane, a następnie przedstawia je w formie przejrzystych raportów i wykresów. Z kolei z poziomu panelu głównego możemy dostrzec najważniejsze wydarzenia cenowe wraz z propozycjami działań, dzięki którym wykorzystamy szanse cenowe i unikniemy poważnych błędów w stylu niepotrzebnego tracenia części marży.
Jeżeli interesuje Cię monitoring cen i zastanawiasz się, czy stosowanie go jest właściwym rozwiązaniem dla Twojej firmy, wypróbuj nasze bezpłatne demo. Nasi konsultanci szczegółowo objaśnią Ci działanie Szpiegomatu, a także podpowiedzą, w jaki sposób z niego korzystać, aby Twoja firma osiągnęła jak najlepsze efekty, zwiększając zysk i sprzedaż.