Dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Jeżeli nie uda nam się odpowiednio trafić do konsumenta, możemy go bezpowrotnie stracić na rzecz konkurencji. Na szczęście nic nie stoi na przeszkodzie, aby wcześniej zaplanować to, jak nasz sklep będzie odbierany przez innych. Jednym z działań, które można podjąć, aby zadbać o wysoką sprzedaż, jest stworzenie jak najlepszego doświadczenia zakupowego.
Doświadczenie zakupowe to coraz modniejszy termin zawierający w sobie wszelkie elementy, które pomagają w skutecznej finalizacji transakcji. Zalicza się do nich zarówno wygląd strony, asortyment, ceny, obsługa klienta, jak też funkcjonalność i intuicyjność procesu zakupowego. Poniżej przedstawiamy kilka prostych kroków, które pomogą zaplanować zmiany w tych aspektach oraz wcielić je w życie.
1. Analiza dotychczasowego doświadczenia zakupowego
Sprawdź, co potencjalnie nie działa w Twoim sklepie lub gdzie jest miejsce na poprawę. W tym celu postaw się na miejscu klienta i staraj się być jak najbardziej krytyczny wobec własnych rozwiązań. Własnoręcznie pokonaj całą drogę zakupową – najlepiej od samego poszukiwania produktu, aż do wyboru metody płatności. Dobrym pomysłem może być również wykorzystanie w tym celu różnych sprzętów (np. laptopa, smartfona czy tabletu), aby przekonać się jak strona działa na innych urządzeniach.
Jeżeli natomiast zależy Ci, by uwagi pochodziły bezpośrednio od konsumentów, możesz zachęcić ich do wypełnienia ankiet lub skontaktować się z nimi po zakupie, by zbadać zadowolenie z transakcji oraz wysłuchać uwag. Częstą praktyką jest oferowanie niewielkiego rabatu lub upustu kwotowego dla klienta, który podzieli się opinią o sklepie.
2. Porównanie z konkurencją
Porównywanie się z konkurencją to absolutna podstawa dla każdego skutecznego przedsiębiorcy. Sprawdź, jak wygląda proces zakupowy w innych sklepach. Jeżeli jakieś rozwiązanie wydaje Ci się szczególnie niepraktyczne lub uciążliwe, zastanów się, dlaczego tak jest. Pomyśl również, czy Twój sklep nie cierpi na podobne problemy, oraz czy możesz przekuć braki rywala na swoją korzyść.
Uczciwie zwracaj uwagę również na mocne strony konkurencji. Może inne e-sklepy są wygodniejsze w nawigacji i użytkowaniu? Może mają atrakcyjne rozwiązania związane z personalizacją, które można wprowadzić u siebie lub je ulepszyć?
Jeżeli chodzi o porównanie cen oraz dostępności towaru, możesz w tym celu wykorzystać oprogramowanie do monitoringu cen Szpiegomat, aby zawsze być na bieżąco z ofertami konkurencji i móc skutecznie odpowiadać na ich działania.
3. Przyjrzenie się doświadczeniu zakupowemu z różnych stron
Postaraj się być jak najbardziej szczegółowy podczas opracowywania lepszego doświadczenia zakupowego. Skup się na poszczególnych elementach, aby każdy z nich był maksymalnie dopracowany.
Zwróć uwagę m.in. na:
- wygląd strony
- działanie strony (w tym również na urządzeniach mobilnych)
- szybkość i prostotę realizacji zakupu
- ceny produktów
- obsługę klienta
- język korzyści
- opieka posprzedażowa
- dodatkowe elementy – np. licznik odliczający czas promocji, chatbot, czy sklep ma wlasną aplikację, interaktywne elementy, kody zniżkowe, newslettera
Wszystkie powyższe elementy mają kolosalne znaczenie, gdyż pozytywne doświadczenie najczęściej nie wiąże się wyłącznie z jednym elementem procesu zakupowego. Chodzi raczej o to, jak wszystkie te wszystkie aspekty ze sobą współgrają, uzupełniając się ze sobą.
Istotne jest również to, jak rozwiązania są implementowane. W tym celu warto upewnić się jak często występują, oraz w jaki sposób angażują klienta. Jest cienka granica pomiędzy atrakcyjnymi dodatkami i zachętami do zakupu, a nieustannym bombardowaniem użytkownika wyskakującymi okienkami.
Jeżeli chcesz dowiedzieć więcej o sposobach na zachęcenie klienta do zakupu, zajrzyj na naszego bloga, gdzie poświęciliśmy temu zagadnieniu osobny wpis.
4. Element wyróżniający
Skoro już udało Ci się zdobyć klienta, postaraj się, aby miło wspominał zakup. W tym celu można umieścić drobne bonusy w przesyłce, takie jak etui, list z podziękowaniem i rabatem na kolejny zakup, czy choćby atrakcyjne pudełko. To wszystko pomaga wytworzyć więź z klientem, a zakup staje się czymś bardziej wyjątkowym i personalnym. Nic w tym dziwnego – z perspektywy klienta zawsze miło zobaczyć, że sprzedawca dba nawet o takie szczegóły, które dla większości sprzedawców wydają się niepotrzebną stratą czasu.
5. Nieustanne wsparcie klienta
Jest to niezwykle ważna zasada, gdyż wiele osób ma błędne przekonanie, że obsługa klienta kończy się na wysyłce towaru lub ewentualnym rozpatrzeniu reklamacji. To podejście nie pomaga budować zaufania oraz odpowiedniej relacji z klientem. Pamiętajmy, że na odpowiedni wizerunek pracujemy przez cały czas – również po zakupie. Wizerunek zaś przekłada się bezpośrednio na to, jak klient reaguje na zakup w danym miejscu. Spójrzmy na przykład na sklep Vapefully, który w wiadomości mailowej umieszcza deklarację o długoterminowym wsparciu klienta.

Źródło: VapeFully.pl
Na koniec warto wspomnieć o tym, że wysokość cen w znacznym stopniu wpływa na doświadczenie zakupowe klienta. Dobrze przemyślany poziom cen pomaga sprzedawcom nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale też wykreować odpowiedni wizerunek, dotrzeć do właściwej grupy odbiorców, a także odróżnić się od konkurencji. Najlepsze, co możemy zrobić, aby skutecznie zarządzać cenami, to zastosowanie monitoringu cen. Narzędzia do monitorowania cen w internecie, takie jak Szpiegomat, zbierają informację na temat trendów cenowych na Twoim rynku i umożliwiają błyskawiczne dostosowanie oferty do wymagającego i dynamicznie zmieniającego się rynku e-commerce.