Zwiększone zainteresowanie konsumentów artykułami sportowymi oraz produktami do aktywnego wypoczynku sprawia, że sprzedawcy muszą przykładać większą uwagę do cen konkurencji w swoim segmencie rynku. W dzisiejszym tekście opowiemy o tym, jak wykorzystać monitoring cen, aby być na bieżąco z branżą sport i rekreacja, a także jak błyskawicznie dostosowywać swoje oferty do działań konkurencji, by zmaksymalizować zysk i sprzedaż.
Polakom coraz bardziej zależy na zdrowym trybie życia oraz zachowaniu dobrej sylwetki. Obostrzenia związane z lockdownem sprawiły, że Polacy ruszali się mniej niż zazwyczaj. Z sondażu IPSOS wynika, że ze względu na pandemię aż 42% z nas przybrało na wadze średnio 5,7 kg. Teraz, gdy obostrzenia są zdecydowanie mniej restrykcyjne, a pogoda zaczęła dopisywać, Polacy ponownie chcą zadbać o swój wygląd i wrócić do lepszej formy. Dla sprzedawców z branży sport & outdoor to świetny moment, aby spojrzeć na konkurencję, rozeznać się w rynku oraz zyskać przewagę dzięki efektywnej polityce cenowej.
Monitorowanie cen w kategorii sport i rekreacja – na co należy uważać?
Przede wszystkim pamiętajmy, że produkty z segmentu sport i rekreacja są bardzo zróżnicowane, przez co ręczne śledzenie cen produktów jest utrudnione. Jeżeli chcemy skutecznie monitorować ceny produktów, powinniśmy wziąć pod uwagę ogromną ilość kategorii produktowych, takich jak:
- Odzież sportowa
- Obuwie sportowe
- Sprzęty do ćwiczeń (hantle, bieżnie, gumy, skakanki, ławeczki treningowe)
- Artykuły sportowe (rakiety do tenisa, piłki, rolki, rękawice bokserskie, worek treningowy, narty, itd.)
- Torby sportowe
- Artykuły podróżnicze i outdoorowe (namioty, plecaki, materace, bidony, baseny, trampoliny)
- Suplementy i odżywki

Kategorie w dziale męskim (źródło: decathlon.pl)
To nie koniec komplikacji. Niektóre produkty mogą być do siebie bardzo podobne z nazwy i wyglądu, a jednocześnie znacząco różnić się ceną. W związku z tym podczas śledzenia cen produktów należy poprawnie klasyfikować produkty między innymi ze względu na:
- nazwę
- rozmiar
- dyscyplinę sportową
- ciężar
- przeznaczenie (dla dzieci, dla mężczyzn, dla kobiet)
- cenę

Różne modele butów Nike Air Max (źródło: sklepmartes.pl)
Jeżeli podczas monitorowania konkurencji nie weźmiemy pod uwagę tych wszystkich czynników, nasze działania związane z polityką cenową będą mało rzetelne i wiarygodne. To z kolei może utrudnić lub uniemożliwić poprawną wycenę danego produktu, co prowadzi do powstawania nieatrakcyjnych z perspektywy klienta ofert.
Jak monitorować ceny z kategorii sport, turystyka, rekreacja
Aby z powodzeniem śledzić ceny konkurencji i móc wykorzystać tę wiedzę do prowadzenia efektywnej polityki cenowej, zalecane jest wykorzystanie specjalistycznego oprogramowania do monitoringu cen, takiego jak Szpiegomat. Rozwiązanie tego typu warto wprowadzić tym bardziej, że ręczne monitorowanie cen wymaga bardzo dużo czasu (każdą ofertę należy oddzielnie przejrzeć, a następnie porównać ją z własną, co jest szczególnie trudne, zważywszy na dynamiczne zmiany na rynku) i jest podatne na błędy.
Narzędzie Szpiegomat błyskawicznie zbiera dane na temat ofert wybranych przez użytkownika sprzedawców, umożliwiając obserwowanie i analizę cen produktów w dowolnych źródłach internetowych krajowych i zagranicznych: w e-sklepach, porównywarkach cenowych oraz portalach aukcyjnych. Tym samym monitoring cen pomaga w prosty zarządzać swoimi cenami (w tym również automatycznie), a także podejmować lepsze decyzje związane z polityką cenową dzięki systemowi powiadomień i alertów. Wszystko po to, aby nasze ceny były ustalone optymalnie i zostały dostosowane zarówno do popytu i możliwości finansowych konsumentów, jak też ofert konkurencji.
Jak rozpocząć monitoring cen w branży sport & outdoor?
Monitorowanie cen przy użyciu Szpiegomatu jest bardzo proste. Wystarczy wybrać branżę, produkty oraz sprzedawców, których pragniemy obserwować. Dzięki zaawansowanym algorytmom Machine Learning oraz Smart Matching Szpiegomat indeksuje wybrane produkty i weryfikuje dane, a następnie przedstawia je w formie przejrzystych raportów i wykresów. Z kolei z poziomu panelu głównego możemy dostrzec najważniejsze wydarzenia cenowe wraz z propozycjami działań, dzięki którym wykorzystamy szanse cenowe i unikniemy poważnych błędów w stylu niepotrzebnego tracenia części marży.
Jeżeli interesuje Cię monitoring cen i zastanawiasz się, czy stosowanie go jest właściwym rozwiązaniem dla Twojej firmy, wypróbuj nasze bezpłatne demo. Nasi konsultanci szczegółowo objaśnią Ci działanie Szpiegomatu, a także podpowiedzą, w jaki sposób z niego korzystać, aby Twoja firma osiągnęła jak najlepsze efekty, zwiększając zysk i sprzedaż.