Nagle zauważasz, że Twoja konkurencja zaczyna niebezpiecznie zaniżać ceny produktów, które sprzedajesz, kierując na siebie całą uwagę klientów. Doskonale wiesz, że jeśli zdecydujesz się na taki sam krok, najprawdopodobniej na tym stracisz. Są jednak alternatywne sposoby, by klienci o Tobie nie zapomnieli.
Przede wszystkim zacznij od zbadania, czy istnieje realne zagrożenie, że konkurencja może odebrać Ci klientów po obniżeniu ceny (np. stosując dumping cenowy). Jeśli nie, poza ciągłą obserwacją rynku, nie musisz podejmować radykalnych działań. Jeśli jednak istnieje takie ryzyko, spróbuj połączyć kilka alternatywnych strategii, które pozwolą Ci uniknąć wojny cenowej.
Zadbaj o doświadczenie zakupowe
Dla coraz większej grupy klientów istotne znaczenie przy wyborze sklepu ma doświadczenie zakupowe. Jeśli Twoja cena jest wyższa od tej u konkurencji, zadaj sobie pytanie, czy wystarczająca liczba klientów jest w stanie zapłacić więcej za inne korzyści kupienia produktu właśnie u Ciebie, np. Dzięki intuicyjnej, przejrzystej stronie sklepu. Jeszcze lepiej, gdy zakupowi będzie towarzyszyć niesamowita opowieść, jak tutaj:
Zaoferuj wartość dodaną produktu
Poza doświadczeniem zakupowym możesz wyeksponować dodatkowe atuty zakupów w Twoim sklepie, np. zaproponować bezpłatne próbki innych produktów, wydłużoną gwarancję, bezpłatną wysyłkę, które zrekompensują nieco wyższą cenę produktu.
Zbuduj trwałe relacje
Masz spore zaplecze stałych klientów oraz partnerów biznesowych? Wykorzystaj to w działaniach marketingowych. Pozytywne opinie konsumentów i referencje pozwolą Ci zbudować silną pozycję sklepu, której nie pokona nawet najniższa cena u konkurencji.
Wprowadź monitoring cen
Ceny konkurencji zmieniają się bardzo dynamicznie. Aby być na bieżąco z tym, co dzieje się w Twojej branży powinieneś systematycznie monitorować internet . Otrzymujesz wówczas pełny przekrój rynku, dzięki czemu możesz przewidzieć ruchy konkurencji i nie dać się zaskoczyć. Co więcej, monitoring cen pozwoli Ci na ustalenie optymalnej polityki cenowej. Poniżej przykład zestawienia cenowego z panelu Szpiegomatu:
Walka ceną nie jest dobrym pomysłem. Jeśli stale walcząca niską ceną firma w ogóle osiąga sukces, jest to najczęściej wynik długoletnich działań i połączenia kilku strategii, np. zwiększenia produktywności w celu utrzymania niskich kosztów, skupieniu się na konkretnym segmencie rynku albo dostarczaniu produktu w wariancie podstawowym. Najlepiej jednak nie iść w ślady firm wypowiadających wojnę cenową, tylko wypracować własną, długoterminową taktykę, która umocni Twoją pozycję w branży.