Sprzedawcy, którzy monitorują ceny, mogą liczyć na szereg korzyści. Monitoring cen pozwala szybko i wygodnie analizować rynek e-commerce, śledzić trendy cenowe oraz działania konkurencji. Dzięki niemu e-sklepy mogą uniknąć poważnych błędów cenowych, a także wykorzystać okazję na zwiększenie sprzedaży i zysku.
Klienci na całym świecie coraz częściej decydują się na zakupy przez Internet. Cenią sobie szybkie i wygodne transakcje, co skutkuje coraz większą popularnością sklepów internetowych. Jest to dobra wiadomość dla e-handlowców, którzy mogą dotrzeć ze swoją ofertą do szerszej grupy potencjalnych nabywców. Wiąże się to jednak z pewnymi wyzwaniami, których sprzedawcy muszą być świadomi. Konkurencja na rynku e-commerce jest większa i bardziej wymagająca niż kiedykolwiek przedtem. Wszystkim zależy, żeby to właśnie u nich klient postanowił nabyć pożądany produkt, co sprawia, że coraz trudniej jest przebić się z własną ofertą. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zdobycie przewagi w sprzedaży internetowej jest wykorzystanie możliwości, które daje monitoring cen.
Monitoring cen – co to takiego?
Monitorowanie cen polega na obserwacji i analizie ofert dla danych produktów w wybranych e-sklepach, portalach aukcyjnych oraz porównywarkach cenowych. Większość sprzedawców doskonale zdaje sobie sprawę, że rynek e-commerce jest niezwykle wymagający ze względu na dynamiczne zmiany, jakie na nim zachodzą. W niektórych przypadkach, na przykład w branży elektronicznej, ceny potrafią ulec zmianie nawet kilkanaście razy dziennie. Ręczne przeglądanie ofert, choć możliwe, jest niestety czasochłonne i nieefektywne. Ponadto często wymaga wytężonej pracy wielu osób, co zazwyczaj okazuje się niepotrzebną stratą czasu i zasobów.
Dlatego też sprzedawcy powinni implementować w swoich firmach nowoczesne rozwiązania, takie jak narzędzia Price intelligence, które znacznie ułatwiają przeglądanie ofert oraz maksymalizują korzyści wynikające z monitorowania cen. Jest to coraz powszechniejsze rozwiązanie wśród sprzedawców pragnących zwiększyć swój zysk i zyskać przewagę nad konkurencją. Warto zatem zadać sobie pytanie – jakie konkretne korzyści i możliwości monitoring cen zapewnia sprzedawcom?
Analiza rynku i śledzenie trendów cenowych
Według raportu TNS z 2016 roku wciąż najważniejszymi czynnikami wpływającymi na decyzje e-konsumenta pozostają cena produktu (za tym kryterium opowiedziało się 85% badanych) oraz koszt dostawy (71%). Nie dziwi zatem popularność porównywarek cenowych, które pozwalają klientom w prosty sposób znaleźć interesujący ich produkt w odpowiedniej cenie. Tym istotniejsza dla sprzedawców jest umiejętność szerokiego spojrzenia na rynek, dostrzeżenia tego, jakiego rodzaju oferty spotykają się z aprobatą konsumentów, a także weryfikacja własnej pozycji względem innych firm.
Dostosuj ofertę do panujących realiów
Jeżeli oferujesz taki sam produkt co konkurencja, a jednocześnie sprzedajesz go mniej od konkurencji, można bezpiecznie założyć, że nie jest to spowodowane jakością samego artykułu, a innymi czynnikami jak np. cena lub koszt wysyłki. Dzięki monitoringowi cen możesz bardzo łatwo zweryfikować swoją ofertę pod kątem jej atrakcyjności.
Bądź na bieżąco z trendami
Monitorowanie pozwala również na śledzenie trendów cenowych, np. w obliczu różnych świąt, promocji lub nagłego wzrostu popularności produktu. Wykorzystaj te informacje, by zaplanować z wyprzedzeniem swoje kolejne ruchy.
Sprawdź, kto z tobą konkuruje
Ważną korzyścią wynikającą z monitoringu cen jest również ustalenie, którzy konkurenci są dla sprzedawcy w danym momencie najgroźniejsi, co stwarza możliwość dostosowania polityki cenowej do obecnych potrzeb.
Obserwowanie działań konkurencji pomaga spojrzeć na swoją ofertę z nowej perspektywy. Dzięki narzędziom takim jak Szpiegomat Twoja firma może zebrać informacje na temat cen, kosztów wysyłki, dostępności i czasu wysyłki produktów, jakie oferuje konkurencja. Te informacje, odpowiednio wykorzystane, dają bardzo szeroki wachlarz możliwości.
Unikaj błędów i wykorzystaj okazje
Zebrane dane można wykorzystać do uniknięcia błędów cenowych oraz wykorzystania szans, które bezpośrednio przyczynią się do zwiększenia sprzedaży i zysków.
Porównaj się z konkurencją
Analiza cen u konkurencji pomaga dostosować cenę produktu do rzeczywistych realiów rynkowych. Należy pamiętać, że konkurencyjne oferty nie są wyłącznie zagrożeniem. Kreatywny sprzedawca dostrzeże w nich doskonały punkt odniesienia, który pomoże ustalić, czy zaproponowana cena jest dostosowana do możliwości zakupowych pożądanego klienta.
Reaguj natychmiast
Monitoring cen pozwala na bieżąco obserwować ceny produktów konkurencji, co pozwala na błyskawiczną reakcję na jej działania. Trzymanie ręki na pulsie sprawi, że nic nie będzie działo się bez twojej wiedzy.
Dowiedz się, kiedy obniżyć cenę
Dzięki monitorowaniu cen dowiesz się, kiedy przy pomocy niewielkiej obniżki ceny, np. o kilka groszy, będziesz mógł się stać liderem cenowym. Wówczas twoja pozycja w porównywarkach cenowych takich jak Skąpiec czy Ceneo diametralnie się zmieni, a szanse, że klient dokona zakupu u Ciebie, wzrosną.
Sprawdź, kiedy warto zwiększyć marżę
Często zdarzają się sytuacje odwrotne, gdy sprzedawca oferuje swój produkt dużo taniej niż konkurencja. Mimo że taka cena z pewnością się wyróżnia, to w tym wypadku warto ją podnieść – w końcu to właśnie oferta tego sprzedawcy wciąż będzie najbardziej korzystna dla klienta, a rezygnując z części marży niepotrzebnie traci potencjalny zysk.
Wykorzystaj niską dostępność produktu u konkurencji
Pamiętaj, że możesz zrobić użytek z analizy dostępności produktów, na przykład poprzez podwyższenie marży na produkty, których brakuje w asortymencie innych sklepów lub jest ich niewielka ilość. Klient chętniej zakupi towar, gdy ma pewność, że go nagle nie zabraknie, zwłaszcza że to zazwyczaj oznacza również lepszy czas wysyłki.
Wygoda i oszczędność czasu
Czas to pieniądz, dlatego najlepiej spożytkować go mądrze i efektywnie. Narzędzia Price intelligence pomagają w prosty i skuteczny sposób zapanować nad cenami tysięcy produktów, a nawet potrafią zmieniać je automatycznie.
Zautomatyzuj zmiany cen
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że narzędzia do monitorowania cen dają możliwość automatycznej zmiany cen. System ten inteligentnie reaguje na bieżącą sytuację rynkową, np. w oparciu o działania konkurencji. Co istotne, możesz tę opcję spersonalizować tak, aby jak najlepiej spełniała swoją funkcję w obranej przez Ciebie strategii cenowej.
Otrzymuj przydatne sugestie i uwagi
Oprogramowanie takie jak Szpiegomat nie tylko umożliwia analizę danych i automatyczną optymalizację cen, ale również przy pomocy intuicyjnego systemu powiadomień podpowie Ci, jak interpretować zebrane informacje i co z nimi zrobić, żeby przy minimalnym wysiłku osiągnąć jak najlepszy efekt w postaci zwiększenia sprzedaży lub marży.
Możliwość rozwoju i zyskania przewagi
Monitoring cen zyskuje uznanie w coraz szerszych kręgach sprzedawców i producentów, ceniących sobie efektywność tego narzędzia. W obliczu rosnącej popularności Price intelligence, warto przekonać się do tego typu innowacyjnych rozwiązań, zgodnie z zasadą głoszącą, że kto nie idzie do przodu, ten się cofa. Rynek e-commerce bardzo szybko się rozrasta, a sprzedawcom zależy na nieustannym rozwoju. Nowoczesne technologie to jedna z najlepszych metod na to, by nie tylko dotrzymać kroku liderom rynkowym, ale także by uzyskać nad nimi przewagę.
Jesteś zainteresowany korzyściami, jakie Twojej firmie może zapewnić monitoring cen ? Skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści pomogą Ci poznać najważniejsze funkcjonalności Szpiegomatu, a także podpowiedzą, w jaki sposób efektywnie monitorować ceny w wybranych przez Ciebie kategoriach.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]