Jak budowa strony wpływa na zakupy w sieci?

utworzone przez | gru 8, 2016 | Porady | 0 komentarzy

Jak budowa strony wpływa na zakupy w sieci?

Budowa strony i związane z nią doświadczenie użytkownika, który na niej przebywa (user experience) jest często niedocenianym aspektem sprzedaży internetowej. Tymczasem warto przyjrzeć mu się dokładniej, by zdobyć przewagę nad konkurencją.

User experience

Sklep powienien być tworzony przede wszystkim z myślą o kupujących. Na user experience składają się: wygląd strony, jej użyteczność oraz odczucia użytkowników. Dlaczego wszystkie te aspekty są tak istotne?

Wyobraźmy sobie, że strona jest dopracowana wizualnie, lecz wiele tekstów znajdujących się na niej nie niesie żadnej wartości. W takiej sytuacji nie jest spełnione kryterium użyteczności. Są też strony z wieloma interesującymi tekstami, lecz sposób ich “podania” jest tak mało przyjazny, że ciężko przez nie przebrnąć. Taka strona nie spełnia kryterium wyglądu.

Projektując sklep w sieci nie można mieć na uwadze wyłącznie własnych preferencji. Po to prowadzone są badania pod kątem zachowań użytkowników, za którymi kryją się konkretne liczby, by z nich korzystać. Poniżej podajemy parę aspektów, na które warto zwrócić uwagę podczas projektowania sklepu.

Łatwa nawigacja

Internet zalewa tyle treści, że internauci przestali czytać strony internetowe, zaczęli je skanować. Zadbaj o to, by nawigowanie po Twoim sklepie było proste i intuicyjne. Projektując kategorie sklepu możesz skorzystać z przyklejanego do górnej strony, podążającego za scrollowaniem „sticky menu” albo rozwijanego „mega menu”,  gdzie tekst ze wszystkim kategoriami jest podzielony na kilka kolumn.

Warto zaznajomić się z tzw. mapą ciepła stron internetowych, która na podstawie śledzenia ruchu gałek ocznych pokazuje najchętniej czytane i klikane elementy na stronie. Zwykle przybierają one kształt litery F. Należy również pamiętać o responsywności sklepu, tak, by jego wygląd był atrakcyjny zarówno na komputerze, jak i urządzeniach mobilnych. Nie wolno pod żadnym pozorem zapomnieć o szybkości ładowania strony. Największym wrogiem sklepu nie sa konkurencyjne strony, lecz przycisk ze strzałką w lewo.

Wyróżnienie kluczowych informacji

Największą uwagę użytkowników potrafią przykuć zdjęcia, filmy, infografiki, chwytliwe nagłówki. Dopiero wtedy, gdy okażą się interesujące, znajdujący się obok nich tekst może zostać przeczytany. Upewnij się, że dostępne na stronie nazwy zakładek i kategorii rzeczywiście odzwierciedlają to, co się w nich znajduje. Wyeliminuj natomiast elementy, które są zbędne, takie jak tymczasowo niedostępne zakładki czy kategorie.

Zastosuj i wyróżnij przyciski call to action, takie jak „skorzystaj z promocji”, „kup teraz”. Zadbaj też o łatwe wyszukiwanie produktów przez intuicyjną wyszukiwarkę sklepową – dobrze, by miała możliwość pokazywania podpowiedzi. Dodaj też filtry wyszukiwania produktów.

Dbałość o kontent

W zależności od tego, co sprzedajesz, Twoje produkty będą opisane w konkretny sposób. Na przykład w przypadku elektroniki będziesz kłaść nacisk na specyfikację techniczną, a przy kosmetykach na efekt działań tych produktów. Przyjrzyj się jednak temu, czy używasz właściwego doboru słów, obrazów, czcionki, kolorów i czy podkreślasz korzyści, jakie niesie ze sobą zakup tych produktów.

Najlepiej wyraź te korzyści obrazami. Sprzedajesz tablet? Pokaż, że można na nim oglądać filmy, pracować, słuchać muzyki. Jest w danym momencie niedostępny? Może warto dodać przycisk, który umożliwi klientowi wysłanie zapytania o dostepność. Dobrym pomysłem będzie też nietypowe podejście do wyświetlenia strony z popularnym błędem 404- może jakas interesująca grafika?

Stworzenie bezpieczeństwa użytkowania

Aby stworzyć poczucie bezpieczeństwa potrzebne do dokonania zakupu właśnie na Twojej stronie, warto wyeksponować opinie innych użytkowników lub firm, które na bieżąco korzystają z Twoich produktów. Do tego należy dodać pełną informację o warunkach płatności, gwarancji oraz polityce prywatności. Spróbuj też dodać możliwość bezpośredniego kontaktu.

Dzięki tym wszystkim zabiegom, użytkownicy nie tylko spędzą więcej czasu na stronie Twojego sklepu, ale też będą chętniej na nią wracać i dokonywać kolejnych zakupów.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes