Święta to niewątpliwie okres żniw dla sprzedawców internetowych. Odnotowują oni najwyższe wyniki sprzedażowe w skali roku, co wiąże się z intensywnymi przygotowaniami w miesiącach poprzedzających ten czas.
Nie dość, że sukcesywnie rośnie liczba kupujących prezenty online, to jeszcze gorączka zakupowa w sieci zaczyna się dużo wcześniej niż w tradycyjnych sklepach. W internecie pojawia się większa liczba wyszukiwań niż zwykle, a porównywarki cenowe są wręcz oblegane.
Jak zatem sprawić, by to właśnie Twoja witryna została wybrana na tle konkurencji?
Zachęć klientów do zakupu
Wybór sklepów w sieci jest ogromny, dlatego walka o klienta jest wyjątkowo zacięta w okresie świątecznym. Do tego, po drodze pojawiają się takie okazje na zyski jak Czarny Piątek i Mikołajki. Listopad to zatem idealny moment, by przyciągnąć klienta czymś wyjątkowym i pokazać mu, że doceniasz wybór właśnie Twojej witryny.
Można tego dokonać, stosując system takich zachęt jak bezpłatna dostawa albo bony podarunkowe. Zabieganym klientom można zaoferować wysyłkę towaru w świątecznym opakowaniu, a osobom, które zamówią produkt wcześniej – specjalne rabaty (na przykład oferta do końca listopada na upominki mikołajkowe, a do 15 grudnia na prezenty świąteczne). Z uwagi na dni wolne w okresie świątecznym, dobrym pomysłem będzie zaproponowanie dłuższego okresu zwrotu zakupionych produktów (np. do 30 dni roboczych).
Jest spora szansa, że po otrzymaniu od Ciebie takich udogodnień, klient będzie chętniej wracać do Twojego sklepu i to nie tylko po świąteczne zakupy. Nie zapomnij jednak o odpowiednim wyeksponowaniu tych informacji na stronie Twojego sklepu (np. poprzez banery), tak, by nie przeszły niezauważone.
Uruchom marketing świąteczny
W okresie przedświątecznym poza standardowymi działaniami marketingowymi, warto przeznaczyć dodatkowy budżet na kampanię świąteczną, która przypomni klientom o Twoim sklepie. Kanałów dotarcia jest wiele: porównywarki cenowe, reklamy na Google Zakupy, reklamy natywne w mediach społecznościowych lub chociażby wpisy dla osób śledzących firmowego bloga. Nie zapomnijmy też o wysyłce spersonalizowanych mailingów, które mogą na przykład zasugerować pomysł na prezent albo poinformować o takim udogodnieniu jak bezpłatna wysyłka czy 30-dniowy termin zwrotu.
Miesiące poprzedzające święta to zdecydowanie zbyt późny okres na uruchamianie kampanii SEO nastawionej na świąteczne frazy (takie należałoby rozpocząć jeszcze w okresie letnim), jednak dobrym pomysłem jest zastosowanie remarketingu, np. poprzez wyświetlanie “niedoszłym klientom” wcześniej przeglądanych produktów poprzez dedykowane banery.
Przygotuj odpowiednio sklep
Aby wszystkie działania marketingowe, jak i system zachęt zadziałały skutecznie, potrzebujesz dobrego planu na długo przed świętami. Nie ma nic gorszego niż braki na magazynie w tym czasie albo nieterminowa dostawa. Warto też pamiętać, że Twój zespół czeka bardzo intensywny okres – może warto rozejrzeć się za dodatkową pomocą? Aby wszystko działało sprawnie, również system realizacji zamówień i wszystkie urządzenia z nim powiązane muszą działać bez najmniejszego zarzutu.
Warto zadbać przed świętami o zmianę wyglądu witryny. Na pewno przyciągnie to klientów, będących już w nastroju świątecznym. Poza specjalną grafiką, zoptymalizuj ofertę sklepu – na pewno ułatwi to klientom znalezienie prezentu, który będzie odpowiadać ich potrzebom. Możesz wyeksponować oferty specjalne, wprowadzić nowe kategorie (np. pod kątem osoby, dla której ma być przeznaczony prezent) i wyróżnić najchętniej kupowane produkty.
Jeśli zaczniesz przygotowania odpowiednio wcześnie, nie tylko zdobędziesz klientów, którzy lubią kupować prezenty dużo wcześniej, ale również zwiększysz szanse swojego sklepu na uzyskanie wyższych przychodów oraz zdobędziesz lojalność Twoich klientów w przyszłości.