Monitoring cen pozwala producentom na bieżąco śledzić ceny u detalistów i monitorować odchylenia od cen sugerowanych. Pomaga zapobiegać wojnom cenowym pomiędzy sprzedawcami i właściwie kształtować politykę cenową.
Według badań EY z 2019 roku już 57% Polaków robi zakupy w sieci, natomiast 66% poszukuje w Internecie informacji o produktach i ich cenach. Co więcej, tendencja ta dynamicznie rośnie, co jest dobrą wiadomością dla producentów i marek, chcących wykorzystać rynek e-commerce do dotarcia ze swoimi produktami do jak najszerszej rzeszy klientów. Czasami dochodzi jednak do tego, że sprzedawcy obniżają ceny zbyt drastycznie, przez co nieumyślnie działają na szkodę marki. Producenci, którzy chcą zadbać o dobre imię swojej firmy i mieć wgląd w sieć sprzedaży, powinni zwrócić szczególną uwagę na korzyści, jakie daje monitoring cen.
Monitoring cen – co to takiego?
Monitorowanie cen polega na śledzeniu wybranych ofert w sklepach internetowych, porównywarkach cen, oraz na portalach aukcyjnych. Ten proces umożliwia śledzenie aktywności sprzedawców i konkurencji, oraz analizowanie ich działań. Producenci szczególnie docenią dedykowane narzędzia do monitorowania, dające możliwość błyskawicznego sprawdzania cen detalicznych, odstępstw od cen sugerowanych, oraz dostępności swoich artykułów w e-sklepach. Mają też dostęp do informacji na temat kosztu wysyłki, czy czasu realizacji zamówienia. Funkcje te pozwalają poznać działania konkurencji oraz monitorować sieć sprzedaży i sprawdzić pozycję swojej marki w wybranym sklepie.
Analiza rynku i śledzenie trendów cenowych
Monitorowanie cen jest dla producentów praktyką niezwykle użyteczną, zwłaszcza teraz, gdy rynek e-commerce rozwija się prężniej niż kiedykolwiek wcześniej. Jednakże ręczne przeglądanie tysięcy ofert wymaga nieproporcjonalnie dużego nakładu pracy i czasu. Dlatego do rzetelnego monitoringu cen najlepiej zastosować tzw. narzędzia Price intelligence, które w znacznym stopniu usprawnią proces obserwacji i analizy.
Trzymaj rękę na pulsie
Systematyczne śledzenie trendów cenowych pozwala zaobserwować czynniki wpływające na sprzedaż, co każdy producent powinien wziąć pod uwagę podczas optymalizacji polityki cenowej. Narzędzia monitorujące ceny, takie jak Szpiegomat, oszczędzają czas i zasoby, zestawiając dane historyczne, których ręczne zbieranie byłoby niezwykle uciążliwe. Dzięki systematycznej obserwacji producentom nie umkną żadne istotne zmiany, począwszy od nagłych fluktuacji sprzedażowych, spowodowanych np. świętami lub promocjami, aż po długofalowe trendy. Dysponując tak szerokim spojrzeniem, można z powodzeniem wyznaczać przyszłe cele sprzedażowe oraz prowadzić skuteczną politykę cenową.
Sprawdź, jaki jest udział Twoich produktów w asortymencie sprzedawcy
Przedsiębiorcy doskonale zdają sobie sprawę, że obiektywne porównanie się z konkurencją jest niezwykle istotne. Dzięki monitoringowi cen dowiesz się jaki jest procentowy udział Twoich produktów w asortymencie danego sprzedawcy, a także będziesz mógł ustalić, jak wyglądają one na tle towaru konkurencji. Możesz wykorzystać tę wiedzę, aby polepszyć relacje z resellerami, u których chciałbyś zwiększyć ilość swoich produktów.
Śledzenie kanałów sprzedaży
Obserwuj odchylenia od ceny sugerowanej
Sprzedawcom zależy na jak największej sprzedaży, dlatego czasami decydują się zaniżać ceny, próbując w ten sposób pozyskać więcej klientów. Oczywiście producent również chce, żeby jego produkty dotarły do jak najszerszego grona, ale nie może on zapominać o spójnej i szerokiej sieci sprzedaży. Jeżeli jakiś sprzedawca obniża cenę produktu zbyt drastycznie, to działa na szkodę innych e-sklepów, w których ów artykuł jest dostępny. Podobnie wpływa to na sklepy stacjonarne, gdzie koszty transportu, wynajmu, czy obsługi są trudne do zminimalizowania, przez co nie mogą rywalizować z e-sklepami na równych warunkach. To stanowi duży problem dla producenta, który powinien wykazywać się szerszym spojrzeniem na sytuację rynkową. Niezadowoleni sprzedawcy, którzy nie są już w stanie konkurować na ceny z danym sklepem, próbują wymusić u producentów większe rabaty, aby ich marża była na odpowiednim poziomie. Dzięki monitoringowi cen można błyskawicznie dowiedzieć się, jakie są odchylenia od ceny sugerowanej produktu, oraz którzy sprzedawcy są za nie odpowiedzialni. Można wykorzystać te dane, by wyjaśnić tego typu sytuację z konkretnym resellerem, a także by zapobiegać im w przyszłości.
Sprawdź, czy Twoje produkty nie pochodzą z szarego importu
Przy cenach, które mocno odbiegają od oferowanych przez resztę sprzedawców, możemy mieć do czynienia z podróbkami lub nielegalnym importem. Nieświadomi klienci mogą zdecydować się na zakup tańszego produktu, nie zdając sobie sprawy, że nie pochodzi on z oficjalnego źródła. Natomiast artykuły niskiej jakości, podszywające się pod szanowaną markę, mogą się przyczynić do jej problemów wizerunkowych. Monitorując ceny, możesz wykryć te oferty, które potencjalnie uczestniczą w szkodliwym procederze.
Zadbaj o dostępność Twojego produktu
Dzięki monitorowaniu możesz również upewnić się czy Twoje produkty są dostępne w magazynach sprzedawców, z którymi współpracujesz. Ma to ogromne znaczenie szczególnie w okolicach świąt oraz w czasie prowadzenia intensywnych kampanii reklamowych. Jeżeli dany sklep nie jest dostatecznie zaopatrzony, ryzykujesz utratę potencjalnego zysku. Obserwując stany magazynowe, oraz dbając o zapewnienie odpowiedniego zapasu artykułów, masz pewność, że klienci będą zawsze mieli do nich dostęp.
Dbanie o prestiż marki
Prestiż marki to niezwykle istotna kwestia, gdyż w dużej mierze to właśnie na niej opiera się zaufanie klienta do producenta. Istnieją branże, w których ceny zbyt niskie mogą budzić podejrzenia, gdyż kojarzą się z niższą jakością. Korzystając z narzędzi takich jak Szpiegomat, możesz porównać swoje produkty z artykułami o podobnej renomie, na bieżąco optymalizować politykę cenową i sprawdzać, jak konkretne oferty wpływają na popularność Twoich produktów.
Możliwość rozwoju i zyskania przewagi
Rosnąca popularność rynku e-commerce sprawia, że coraz trudniej wyobrazić sobie prowadzenie dobrze prosperującego przedsiębiorstwa bez specjalistycznych narzędzi do monitorowania cen. Warto postawić na innowację, dając sobie i swojej marce przestrzeń na dalszy rozwój. Stosując nowoczesne rozwiązania, takie jak Price intelligence,możesz skutecznie zapanować nad swoimi kanałami sprzedaży, dotrzymać kroku konkurencji, a nawet ją wyprzedzić.
Jesteś zainteresowany korzyściami, jakie Twojej firmie może zapewnić monitoring cen ? Skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści pomogą Ci poznać najważniejsze funkcjonalności Szpiegomatu, a także podpowiedzą, w jaki sposób efektywnie monitorować ceny w wybranych przez Ciebie kategoriach.