Pozytywne wyróżnianie się od konkurencji to jedno z najważniejszych zadań stojących przed e-przedsiębiorcami. Niesłabnący rozwój e-commerce sprawia, że walka o klienta staje się coraz bardziej zacięta. Są jednak sposoby na to, by przedstawić swój sklep jako wyjątkowy, np. oferując nietypowy asortyment, podkreślając najważniejsze korzyści e-sklepu lub proponując klientom produkty limitowane.
Sposoby na wyróżnienie sklepu internetowego
Postaw na wyjątkowy asortyment
Najważniejsza rzecz, która może wyróżnić Cię od konkurencji to Twój asortyment. Nawet jeżeli działasz w branżach, które oferują zbliżone produkty (odzież, elektronika), możesz pokazać się klientom od wyjątkowej strony. Być może to, co odróżnia Twój sklep od innych, to fakt, że wszystkie sprzedawane produkty są ekologiczne? Może oferta jest przeznaczona dla określonej grupy odbiorców (mężczyźni, kobiety, osoby w średnim wieku, konkretne hobby)? A może sprzedajesz produkty prestiżowe lub specjalistyczne? Stawianie na niszowe artykuły jest dobrym rozwiązaniem w szczególności dla mniejszych przedsiębiorstw, które potrzebują cechy charakterystycznej, dzięki której zostaną zapamiętane na trudnym, konkurencyjnym rynku e-commerce.
Podkreśl swoje cechy szczególne
Przypuśćmy, że oferujesz wyjątkowe produkty a warunki zakupu w Twoim sklepie są bardzo korzystne dla klienta. Niestety to wszystko wciąż nie przyniesie optymalnych rezultatów, jeżeli konsumenci nie będą świadomi korzyści wynikających z zakupu w tym miejscu. Dlatego też warto podkreślać i eksponować wszelkie elementy, które wyróżniają Twoją ofertę, warunki sprzedaży, czy też specyfikę sklepu, zamieszczając informacje w stylu: „Wszystkie nasze produkty są wyprodukowane w Polsce”, „Darmowy zwrot do 30 dni”, “Wszystkie produkty są w 100% ekologiczne”. Postaraj się, aby komunikat był prosty i konkretny, ale jednocześnie dopasuj go do swojego odbiorcy.
Wskazówka: Cechy szczególne najlepiej przedstawić w formie zdjęć i ikonek, gdyż suchy tekst nie przykuwa tak skutecznie uwagi internautów.
Źródło: store.canon.pl
Wypróbuj oferty ograniczone czasowo
Możesz postawić na tworzenie limitowanych ofert, które dodatkowo wytworzą u klientów poczucie obcowania z wyjątkowymi produktami. W tym przypadku tworzymy dodatkowo poczucie pilności zakupu, konsument wie, że jeżeli nie zdecyduje się na zakup dość szybko, szansa na zdobycie atrakcyjnego artykułu przeminie.
Othertees, sklep z popkulturowymi gadżetami, oprócz stałego asortymentu proponuje limitowane, ograniczone czasowo produkty, które zmieniają się co określony czas. Dzięki temu klienci mają szansę zdobyć unikalny przedmiot oraz powód, by regularnie zaglądać na stronę. Dodatkową atrakcją są cotygodniowe zniżki, dni darmowej dostawy oraz rabaty w postaci kodów promocyjnych.
Źródło: othertees.com
Estetyczna strona internetowa
W tradycyjnych sklepach można oddziaływać na zmysły klienta przy pomocy muzyki, zapachów, czy poprzez organizowanie przestrzeni w odpowiedni sposób. W przypadku e-sklepu najważniejsze są wrażenia estetyczne. Niech twoja strona przykuwa wzrok, a jej estetyka oddaje ducha twojego sklepu. Przykładowo bakeshop.pl stawia na duże, atrakcyjne zdjęcia przedstawiające wypieki, jakie można zrobić przy użyciu ich produktów.
Stwórz pożądany wizerunek
Potraktuj swoich klientów jako społeczność, których łączy wspólna pasja związana z Twoją branżą. Wykreuj wizerunek, który opowiada pewną historię, której częścią są wyjątkowe produkty, które sprzedajesz. Mówimy tutaj między innymi o wyglądzie strony i materiałach dodatkowych (jak np. blog lub kanał na youtube’ie), ale też ogólnym tonie, w którym utrzymane są opisy produktów, zakładka „o nas”, czy posty na portalach społecznościowych. Jeżeli prowadzisz sklep dla ludzi młodych, np. z ubraniami związanymi z popkulturą – możesz pozwolić sobie na lżejszy, humorystyczny ton. Jeżeli jest to biżuteria, lepiej sprawdzi się subtelny, elegancki charakter wypowiedzi.
Przykładowo sklep dlagentlemana.pl celuje w mężczyzn, którzy chcą o siebie zadbać. Już samo logo utrzymane jest w męskiej retro-stylistyce, z kolei asortyment jest dostosowany do grupy odbiorców.
Źródło: dlagentlemana.pl
Kreatywny marketing
Zadbaj o to, by usłyszało o Tobie jak najwięcej potencjalnych klientów. W dobie facebooka, instagrama czy youtube’a możliwości są praktycznie nieskończone i ogranicza nas głównie wyobraźnia. Możesz współpracować z twórcami internetowymi, czy influencerami, założyć bloga lub nawet stworzyć podcast na temat Twojej branży. Popularnym rozwiązaniem jest stawianie na zabawny przekaz reklamowy. Już od dawna marketingowcy wykorzystują humor w celu wytworzenia u odbiorców pozytywnych emocji i skojarzeń z marką lub produktem. Taką kampanię należy jednak odpowiednio przemyśleć i dostosować do swoich klientów, gdyż niejedna firma zaszkodziła swojemu wizerunkowi reklamami, które zostały uznane za obraźliwe.
Wyjątkowy e-sklep
Powyższe czynniki z pewnością mają pozytywny wpływ na postrzeganie Twojej firmy przez konsumenta. Jednak aby wyróżniać się na każdym froncie, warto również skupić się na skutecznej polityce cenowej. W końcu klienci bardzo często korzystają z porównywarek cenowych i portalów aukcyjnych, aby odnaleźć tę najkorzystniejszą ofertę. Korzystanie z oprogramowania do monitoringu cen pozwala na porównanie się z konkurencją, śledzenie trendów cenowych oraz elastyczne kształtowanie cen. Dzięki temu możesz sprawić, że Twoje produkty znajdą się w czołówce rankingu cenowego, co z pewnością wyróżni Twój sklep względem innych. O tym, jak działa monitoring cen i jakie daje korzyści, dowiesz się z naszego artykułu „Monitoring cen dla e-sklepów: korzyści i zastosowania”.