Jak szukać informacji na temat konkurencji w e-commerce

utworzone przez | kwi 19, 2021 | E-Commerce, Porady | 0 komentarzy

Jak szukać informacji na temat konkurencji w e-commerce

Prowadzenie biznesu w realiach e-commerce wymaga poświęcania szczególnej uwagi konkurencji. Obserwowanie innych sprzedawców internetowych oraz porównywanie się do nich umożliwia nieustanne podnoszenie sobie poprzeczki, zapewnianie klientom coraz lepszych ofert, a także dotrzymanie kroku rywalom na niezwykle wymagającym rynku. Jednak w jaki sposób możemy szukać informacji na temat rywalizujących z nami e-sklepów? Odpowiedź znajdziecie w tym artykule.

Co warto wiedzieć o konkurencji?

Najprostsza odpowiedź brzmi: jak najwięcej. Aczkolwiek oczywiście zależy nam przede wszystkim na tych aspektach działalności w e-commerce, którymi możemy się zainspirować lub je wykorzystać, aby zyskać przewagę i unikać błędów. Kilka podstawowych czynników, na które warto zwrócić uwagę to m.in.:

  • Specyfika konkurencji (co wyróżnia danego sprzedawcę od innych sklepów?)
  • Strona internetowa (wygląd, działanie, słowa kluczowe, opisy)
  • Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych oraz porównywarkach cenowych
  • Proces zakupowy (długość i skomplikowanie ścieżki zakupowej)
  • Asortyment oraz ceny artykułów
  • Zmiany cen oraz ich zakres
  • Dostępność produktów
  • Sposób komunikacji z klientem (np. w social mediach)
  • Opinie internautów na temat konkurencji
Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Postaw się w skórze klienta

Pierwszym i najprostszym krokiem, który warto podjąć jest sprawdzenie konkurencji przy pomocy popularnych wyszukiwarek internetowych. W uproszczeniu – stawiamy się w sytuacji przeciętnego klienta, który chce znaleźć w internecie produkt z naszej branży. Wpisując hasła, które pasują do naszego asortymentu, możemy poznać naszą najważniejszą konkurencję oraz odwiedzić ich strony internetowe. Warto zwracać uwagę szczególnie na asortyment, wygląd i działanie strony internetowej, opisy produktów oraz na to, jak wygląda ścieżka zakupowa.

Wnikliwie badajmy każdy element, który może mieć wpływ na chęć sfinalizowania transakcji. Czy interfejs strony jest przyjazny? Jeżeli nie, to dlaczego? Czy proces zakupu jest skomplikowany i wymaga zbyt wielu kliknięć? Czy strona zmusza Cię do rejestracji? Czy opisy produktów są napisane profesjonalnie? Wskazywanie mocnych i słabych stron konkurencji pomoże nam wprowadzać pozytywne zmiany w funkcjonowaniu naszego sklepu, dlatego też powinniśmy dokonywać świadomego porównania, aby mieć pewność, że oferujemy najwyższą jakość usług oraz dostrzec wyraźniej przestrzeń do poprawy. Warto również wspomnieć, że istnieją specjalne narzędzia, np. do audytu SEO, które pomogą wyraźnie wskazać, w jaki sposób inni sprzedawcy pozycjonują swoje strony.

Wskazówka: Świetnym sposobem na sprawdzenie tego, co działa w danym sklepie, a co nie, jest zapoznanie się z opiniami internautów. Obecnie istnieje wiele for oraz serwisów (np. porównywarek cenowych), w których możemy znaleźć najbardziej wiarygodne opinie, to znaczy te wystawione przez samych klientów. Warto zatem wsłuchać się w ich głosy i zastanowić się, czy sugestie dotyczące innych stron można w jakiś sposób odnieść do naszego e-sklepu.

Dobrą praktyką jest również przyjrzenie się, w jaki sposób konkurencja zachęca do dokończenia zakupu. Zwróć zatem uwagę na wszelkie wyskakujące okienka z kodami rabatowymi lub newsletterem oraz działania remarketingowe. W jakich sytuacjach się pojawiają? Czy są zachęcające?

Nie zapominajmy również o social mediach, gdyż jest to obecnie jedno z najpotężniejszych narzędzi do budowania własnej społeczności. Regularne obserwowanie tego typu miejsc pomoże nam przekonać się, jak konkurencja reklamuje swoje produkty, gromadzi potencjalnych klientów oraz komunikuje się ze swoimi odbiorcami.

Monitoring cen: szybkie i skuteczne śledzenie cen konkurencji

Najważniejsze podstawy mamy za sobą, zastanówmy się zatem nad bardziej zaawansowanymi metodami na bycie bieżąco z konkurencją. Nie jest tajemnicą, że najważniejszym czynnikiem zakupowym dla klientów jest cena. Dlatego też znajomość cen dla poszczególnych produktów jest dla e-przedsiębiorców koniecznością. Monitoring cen pozwala określić jakie obecnie panują trendy cenowe, jak nasze oferty prezentują się na tle konkurencji, a także umożliwia systematyczne śledzenie zmian cen.

Ceny produktów można wyszukiwać ręcznie, np. zaglądając na portale aukcyjne oraz strony sklepów, niestety to rozwiązanie sprawdzi się tylko w przypadku bardzo małych firm. Inni sprzedawcy powinni korzystać ze specjalnego oprogramowania do monitorowania cen (np. Szpiegomat), ponieważ sama ilość niezbędnych do przejrzenia ofert może być przytłaczająca, a rynek e-commerce dynamicznie się zmienia wraz z cenami. W przypadku obserwowania tysięcy lub nawet setek tysięcy produktów konieczne jest wykorzystanie narzędzi, które umożliwią łatwe porównanie cen oraz pomogą uniknąć błędów podczas zarządzania swoimi ofertami

Dlaczego warto śledzić działania konkurencji na bieżąco? W przypadku obserwowania rywali nie chodzi tylko o to, by zapoznać się z ich ofertami. Niezbędne jest nieustanne i systematyczne śledzenie ich działań, gdyż tylko w ten sposób będziesz mógł rzetelnie określić jak w rzeczywistości funkcjonuje dany e-sklep w obliczu zmian na rynku. Jest to też niezwykle istotny czynnik, dzięki któremu będziesz mógł skutecznie aktualizować swoją ofertę, oferując klientom coraz lepsze ceny i doświadczenia zakupowe.

Gromadzenie informacji na temat rywali pozwala również dostrzec ogólne trendy cenowe. W tym przypadku bierzemy pod uwagę nie tylko zmiany cen u jednego konkurenta, lecz bacznie obserwujemy wszystkich bezpośrednich rywali należących do branży, aby móc przeanalizować trendy, które pomogą nam lepiej zaadaptować się do sytuacji rynkowej oraz podejmować decyzje o przyszłych działaniach w oparciu o wiarygodne dane.

Rozpocznij monitoring cen już teraz

Szpiegomat to narzędzie price intelligence, które monitoruje ceny produktów z dowolnych źródeł krajowych i zagranicznych i umożliwia sprawną analizę zgromadzonych danych oraz skuteczne zarządzanie polityką cenową.  Program ten oferuje jednak więcej korzyści – np. system automatyzacji cenowej, dzięki któremu Twoje oferty będą samoistnie się zmieniać w oparciu o wybrane reguły automatyki, a także powiadomienia i alerty, które wskażą na sytuacje wymagające Twojej interwencji. Szpiegomat oferuje zatem zestaw rozmaitych narzędzi, które kompleksowo pomagają osiągnąć i utrzymać pozycję lidera cenowego, ustalać optymalne ceny oraz wykorzystać szansę na większy zysk i sprzedaż. Jeżeli chcesz przekonać się, w jaki sposób rozwiązania te mogą pomóc Twojej firmie, skontaktuj się z nami i umów na bezpłatne demo.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes