Narzędzia przeznaczone do monitorowania cen pomagają producentom błyskawicznie zebrać ogromne ilości danych, umożliwiając ich rzetelną analizę. Dzięki nim można śledzić trendy rynkowe, usprawnić współpracę z partnerami handlowymi, oraz wykrywać szkodliwe dla marki praktyki.
Branża e-commerce ze względu na swoją specyfikę stawia wiele wyzwań przed producentami: produkty pochodzące z nieautoryzowanych źródeł, czy naruszanie polityki cenowej przez sprzedawców, to tylko część problemów z jakimi się borykają. Dlatego właściciele marek powinni poświęcić czas na monitorowanie produktów, konkurencji oraz działań detalistów. Narzędzia do monitoringu cen, takie jak Szpiegomat, upraszczają proces zbierania i analizowania danych niezbędnych do prowadzenia skutecznej polityki cenowej oraz ochrony własnej marki.
Do czego wykorzystać dane z monitoringu?
1. Błyskawiczne rozeznanie w sytuacji rynkowej
Kwestią priorytetową dla Ciebie, jako producenta, powinno być obeznanie w obecnej sytuacji branżowej. Narzędzia monitorujące ceny minimalizują czas i wysiłek potrzebny do zestawienia informacji na temat Twoich oraz konkurencyjnych produktów. Dzięki nim masz wgląd w to, jakie produkty są obecnie w sieciach sprzedaży, jakie są ich ceny, z którymi detalistami współpracuje konkurencja, oraz jaki jest jej udział w asortymencie konkretnego sprzedawcy. Jest to szybka i wygodna metoda na rozeznanie się w rynku, co zapewni ci fundamentalną wiedzę umożliwiającą podjęcie przyszłych działań.
2. Rozwój marki dzięki monitorowaniu konkurencji
Monitorowanie konkurencyjnych marek to w dzisiejszych czasach konieczność. Dopóki nie porównasz się z innymi producentami, nie będziesz wiedział jak atrakcyjne są Twoje produkty dla konsumentów. Dokonując tego typu zestawienia, warto przede wszystkim skupić się na takich czynnikach jak wysokość cen i częstotliwość ich zmian – pozwoli Ci to na ustalenie optymalnej polityki cenowej.
Niezwykle istotne są również informacje na temat ekspozycji towaru, nowości w asortymencie, oraz popularności wybranej marki wśród detalistów. Natomiast systematyczne obserwowanie działań konkurentów pomoże Ci określić skuteczność wykonywanych przez nich ruchów. Pamiętaj, że to dzięki porównywaniu się z konkurencją, jesteś w stanie wyciągnąć wnioski niezbędne do udoskonalenia swojej oferty.
3. Monitorowanie kanałów sprzedaży
Problem, z którym producenci spotykają się prawdopodobnie najczęściej, wiąże się bezpośrednio z nadzorowaniem kanałów sprzedaży. E-handlowcom zależy na jak największej ilości transakcji, a ze względu na dużą konkurencję, odczuwają presję, by rywalizować ceną. Jest to zjawisko do pewnego stopnia zrozumiałe, lecz niezbyt korzystne dla producenta. Zwłaszcza, że obniżki bywają tak częste, że mogą spowodować wojny cenowe pomiędzy sprzedawcami.
Wykrywanie niepożądanych różnic cenowych to działanie niezbędne, aby zadbać o dobro swojej firmy oraz pozostałych sprzedawców. Monitorując ceny, możesz sprawdzić, którzy detaliści nie przestrzegają polityki cenowej. W tym celu wystarczy porównać cenę sugerowaną produktu z ofertami sprzedawców. Narzędzia takie jak Szpiegomat pozwolą Ci błyskawicznie dostrzec wszelkie odchylenia od ceny katalogowej bez konieczności poświęcenia na to dużej ilości czasu i wysiłku.
Ponadto warto regularnie sprawdzać, w jaki sposób partnerzy handlowi eksponują Twoje produkty na swoich stronach, czy są one poprawnie opisane, oraz w jakiej cenie sprzedawane są artykuły konkurencyjnych marek. Mając dostęp do tych informacji, możesz lepiej kontrolować to, co się dzieje z Twoją marką.
4. Usprawnianie współpracy ze sprzedawcami
Warto zatroszczyć się o uczciwą, partnerską relację z resellerami. Analizując dane z monitoringu, będziesz mógł podjąć działania, dzięki którym Wasza współpraca będzie oparta na obopólnej korzyści.
- W przypadku największych odchyleń cenowych oprogramowanie, takie jak Szpiegomat, jest w stanie automatycznie wykonać zrzuty ekranu dokumentujące naruszenia polityki cenowej. Screeny te możesz wykorzystać np. Podczas rozmów z retailerami, aby wyjaśnić z nimi wszelkie wątpliwości związane z przecenami.
- Wykorzystaj monitoring, żeby przekonać się, jaką część asortymentu danego e-sklepu stanowią Twoje produkty. Jeżeli uważasz, że jest ich zbyt mało względem artykułów konkurencji, lub że nie są one dostatecznie wyeksponowane, możesz skontaktować się ze sprzedawcą i wynegocjować nowe warunki, które Was usatysfakcjonują.
- Zadbaj o optymalny łańcuch dostaw. Mając wgląd do informacji na temat dostępności produktów, jesteś w stanie upewnić się, że stany magazynowe sklepów, z którymi współpracujesz, będą zawsze uzupełnione, a Twoje produkty gotowe do wysyłki.
- Zbuduj wzorową sieć partnerów handlowych. Przekonaj się, z którym detalistą warto rozszerzyć współpracę lub renegocjować warunki. Pamiętaj, że dobre relacje ze sprzedawcami procentują, a wzajemny szacunek oraz profesjonalne wsparcie przynoszą obopólne korzyści.
5. Wykrywanie podróbek i produktów z szarego importu
Dzięki monitorowaniu cen będziesz mógł również wykryć podróbki Twojego produktu lub artykuły pochodzące z nieautoryzowanego źródła. Brak odpowiedniego nadzoru ze strony producenta grozi w tym przypadku utratą przychodów oraz nadszarpnięciem wizerunku marki. Nie jest tajemnicą, że podróbki podszywające się pod uznane produkty najczęściej są niższej jakości. To sprawia, że dobre imię Twojej firmy może poważnie ucierpieć, a klienci mogą się do niej zniechęcić.
Wiedz więcej, by móc więcej
Niezależnie od tego, czy mówimy o dużych, czy mniejszych producentach, analiza rynku w branży e-commernce jest niezmiernie ważna. Należy mieć właściwy punkt odniesienia, aby móc z powodzeniem dorównać kroku konkurencji lub skutecznie planować dalszą strategię biznesową. Narzędzia stworzone specjalnie w celu monitorowania cen znacznie ułatwiają ten proces poprzez zautomatyzowanie najbardziej czasochłonnych kroków, takich jak wyszukiwanie setek tysięcy ofert, czy tworzenie zestawień cenowych. Wykorzystywanie korzyści płynących z monitoringu powoli staje się standardem wśród producentów stawiających na nieustanny rozwój swoich marek. Warto postawić na nowoczesne rozwiązania, aby przekonać się, że monitorowanie cen może być szybkie, rzetelne i skuteczne.