Jak monitorować ceny konkurencji w Internecie?

utworzone przez | sie 7, 2020 | E-Commerce | 0 komentarzy

Jak monitorować ceny konkurencji w Internecie?

Jednym z najlepszych sposobów na stworzenie skutecznej polityki cenowej i zyskanie przewagi w e-commerce jest konstruktywne porównanie się do konkurencji. Systematyczne monitorowanie cen w sklepach internetowych pozwala nadążyć za dynamicznymi zmianami na rynku, określić swoje braki i przewagi, a także lepiej przygotować się na przyszłość.

Po co śledzić ceny konkurencji?

Często powtarza się, że ustalanie cen wyłącznie na podstawie ofert konkurencji nie jest optymalnym rozwiązaniem. To prawda, ale kluczowe w tym przypadku jest słowo “wyłącznie”. Rzeczywiście nadmierne sugerowanie się działaniami rywali ogranicza naszą kreatywność i precyzję wyznaczanych cen,  dlatego nie powinno być jedynym elementem tworzenia polityki cenowej. Jednak gromadzone informacje mogą mieć bardzo pozytywny wpływ na naszą działalność, a monitorowanie i analiza cen konkurencji przynosi wiele korzyści, takich jak:

  • lepsze orientowanie się w wybranym segmencie rynku
  • bycie na bieżąco z trendami cenowymi
  • możliwość określenia swojej pozycji względem konkurencji w rankingu cenowym: nie jest tajemnicą, że cena jest jednym z dominujących czynników przesądzających o popularności oferty. Znalezienie się w czołówce najlepszych cen drastycznie zwiększa szanse na sprzedaż
  • możliwość błyskawicznego wprowadzenia koniecznych zmian cenowych w odpowiedzi na realia rynkowe i działania konkurencji

Jak śledzić ceny konkurencji?

Po pierwsze, powinniśmy określić konkurentów, których działania chcemy obserwować. Najlepiej jeżeli są to firmy działające w tej samej branży, oferujące zbliżone artykuły. Co istotne, możemy monitorować zarówno te same, jak i tożsame modele produktów.

Ceny można monitorować ręcznie, na przykład zaglądając na strony poszczególnych sklepów lub wpisując odpowiednie frazy w wyszukiwarkach, portalach aukcyjnych i porównywarkach cenowych. Należy jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie czasochłonne, co jest poważną przeszkodą ze względu na częstotliwość zmian zachodzących na rynku e-commerce, gdzie ceny niektórych produktów mogą się zmieniać nawet kilkanaście razy w ciągu doby. Zaglądanie dziesiątki razy na stronę produktu, by przekonać się, czy od ostatniej wizyty zaszły jakieś zmiany, mija się z celem. A przecież na tym monitorowanie ofert się nie kończy: niezbędna jest również wnikliwa analiza cen, a także jak najszybsze wdrożenie odpowiednich działań, takich jak optymalizacja oferty. Ręczne śledzenie cen jest wymagające i niestety nieefektywne, zwłaszcza jeżeli mówimy o dużych i średnich firmach.

Dlaczego warto skorzystać z dedykowanych narzędzi do monitoringu cen? 

  • Szybkie i proste gromadzenie danych o ofertach
    Narzędzia dedykowane, takie jak Szpiegomat, umożliwiają sprawdzenie informacji na temat konkurencyjnych ofert w kilka minut. Oprogramowanie nie tylko zbiera dane na temat cen innych sprzedawców, ale również te dotyczące innych czynników, jak np. koszty wysyłki, czy dostępność towaru, co również ma wpływ na odpowiednie kształtowanie cen.
  • Wygodna analiza dzięki raportom, wykresom i danym historycznym
    Oprócz zestawienia cen konkurencji Szpiegomat przedstawia zebrane informacje w formie przejrzystych raportów i wykresów, które ułatwiają analizę cen. Dzięki temu można zbadać obecne ceny, ale też sprawdzić dane historyczne według wybranych przez nas wskaźników.
  • Błyskawiczne kształtowanie i automatyzacja cen
    Narzędzia do monitoringu cen to również możliwość błyskawicznego działania: można zmieniać ceny wielu produktów jednocześnie, ustalać automatyczne reguły zarządzania cenami, a także na bieżąco zapewniać sobie pożądane miejsce w rankingu cenowym. Tym sposobem możemy natychmiast reagować na zmiany cen konkurencji, ale też dostosować oferty do zmieniającego się popytu np. przy produktach sezonowych.

Śledzenie cen konkurencji na przykładzie oprogramowania Szpiegomat

Szpiegomat pozwala w prosty sposób porównać cenę Twojego produktu z ofertami konkurencji oraz informuje Cię, jak Twoje ceny prezentują się na tle innych sprzedawców. Na screenie poniżej widzimy nie tylko własną cenę, ale też tę najniższą, oraz średnią wszystkich ofert. Jak informuje nas alert, wystarczy drobna obniżka, aby mieć trzecią najtańszą ofertę przykładowego produktu.

Szpiegomat

Możemy też przeanalizować bardziej zaawansowane wykresy, aby zobaczyć jak ceny zmieniały się na przestrzeni wybranego przedziału czasowego. Tym sposobem dostrzeżemy ogólne tendencje i trendy cenowe, oraz zlokalizujemy najgroźniejszych rywali, którzy mają najbardziej konkurencyjną ofertę.

Szpiegomat

Szpiegomat pozwala nam również dostosować sposób przedstawienia danych do naszych wymagań i potrzeb.

Szpiegomat

Analizę danych ułatwia nam zestaw dostępnych filtrów, dzięki którym porównywanie cen jest bardziej przejrzyste, co pozwala nam skupić się na najważniejszych dla nas parametrach. Na przykładzie poniżej widzimy oferty tego samego produktu znajdujące się w porównywarce Ceneo. Szpiegomat podkreśla, kto sprzedaje taniej, kto drożej, a kto ma tę samą cenę. Możemy też sprawdzić, które z obserwowanych sklepów oferują ten sam produkt.

Szpiegomat

Co istotne, oprócz różnicy cenowej i nazw sklepów, otrzymujemy również informacje o dostępności produktu. Niektórzy sprzedawcy potrzebują więcej czasu na realizację zamówienia, co może okazać się dla nas sporą przewagą. Szybkość realizacji zamówienia jest dla konsumentów jednym z najważniejszych czynników przesądzających o wyborze konkretnego e-sklepu. Klienci nierzadko wolą zapłacić więcej w zamian za pewność, że produkt zostanie do nich dostarczony w jak najkrótszym czasie.

Aby jeszcze bardziej ułatwić i przyspieszyć proces porównania z cenami konkurencji, Szpiegomat oferuje system alertów, który informuje nas o tym, jakie ważne działania warto podjąć, aby wykorzystać okazje i uniknąć błędów cenowych.

Szanse 2

porównanie 6

Śledzenie cen konkurencji nie jest prostym zadaniem, na szczęście korzystając z dedykowanych narzędzi, możemy znacząco uprościć ten proces i zyskać przewagę, która jest esencjonalna dla e-handlowców. Wszystkie najważniejsze badania wykazują, że rynek e-commerce rozwija się prężniej niż kiedykolwiek przedtem. Jednak wraz z popularnością sprzedaży internetowej rośnie również konkurencja, która nieustannie walczy o klientów. Jeżeli chcemy dotrzymać jej kroku, a jednocześnie zapewnić konsumentom atrakcyjne oferty, musimy nadążać za zmianami.

Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób monitoring cen może pomóc Twojej firmie, wypróbuj nasze bezpłatne demo. Nasz konsultant odpowie na wszelkie pytania związane z działaniem programu oraz podpowie Ci, jak możesz skutecznie wykorzystać możliwości dynamicznego zarządzania cenami,.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes