Według najnowszego raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2020” już 73% Polaków dokonało zakupu w sieci. Wyjątkowe okoliczności związane z COVID-19 skłoniły wielu konsumentów do wypróbowania tej formy zakupów, co może mieć swoje odzwierciedlenie w wynikach badań. Osoby kupujące online wciąż najbardziej cenią wygodę internetowych transakcji. Z kolei to, co skłoniłoby ankietowanych do częstszych zakupów, to przede wszystkim niższe ceny dostawy oraz oferowanych produktów.
Jedną z najważniejszych rzeczy, jaką mogą zrobić e-przedsiębiorcy w celu usprawnienia działania swojego biznesu, jest nieustanne zdobywanie rzetelnej wiedzy na temat bieżących realiów rynkowych, trendów i zachowań konsumentów. Pomagają w tym coraz liczniejsze raporty i badania, które przybliżają nam sytuację na rynku e-commerce. Można wykorzystać zawarte w nich informacje do przeanalizowania kondycji swojej firmy, zweryfikowania dotychczasowych działań oraz właściwego planowania kolejnych ruchów.
W ostatnim czasie omawialiśmy m.in. wyniki badań na temat internetowych zachowań zakupowych Polaków oraz trendów w zakupach online. Zapoznanie się z kilkoma różnymi raportami może być naprawdę owocne, gdyż w ten sposób mamy do czynienia z większą ilością danych, które pozwolą nam na właściwy ogląd sytuacji.
Niedawno ukazał się kolejny raport Gemius i Izby Gospodarki Elektronicznej, dotyczący rynku e-commerce w Polsce. Badania te zostały przeprowadzone w marcu 2020, a zatem przypadły na moment wybuchu pandemii koronawirusa w naszym kraju. Jak zastrzegają autorzy, może mieć to swoje odzwierciedlenie w uzyskanych wynikach.
Jakie są najważniejsze wnioski?
Niekwestionowany jest wzrost popularności zakupów przez Internet. W tym przypadku mamy do czynienia z kolejnym raportem, który wskazuje na nieustający rozwój sprzedaży internetowej. Według raportu aż 73% internautów dokonało kiedyś zakupu przez Internet. To o 11 p.p. więcej niż podczas ostatnich badań.
Popularne kategorie produktowe
W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie najpopularniejszymi kategoriami produktowymi w sieci okazały się odzież (w tym dodatki i akcesoria), obuwie oraz kosmetyki/perfumy. Nieco mniejszą popularnością cieszyły książki, płyty, filmy oraz bilety do kina/teatru. Udowadnia to, że konsumenci przekonują się do kupowania nawet tych produktów, których sprzedaż w sieci nie jest najprostsza ze względu na pewne ograniczenia, takich jak brak możliwości przymierzenia ubrań. Na szczęście coraz częstszą praktyką w sklepach odzieżowych jest oferowanie darmowego zwrotu lub wymiany towaru, co z pewnością ma pozytywny wpływ na wyniki sprzedażowe w tej kategorii. W końcu im mniejsze ryzyko dodatkowych kosztów, tym chętniej kupujemy dany produkt.
Dlaczego kupujemy w sieci?
Wygoda wciąż pozostaje najważniejszym czynnikiem przesądzającym o sukcesie e-commerce. Internauci cenią w zakupach online przede wszystkim możliwość zakupu o dowolnej porze dnia i nocy (82%), brak konieczności pójścia do sklepu (78%), a także nieograniczony czas wyboru (72%).
Jednakże te zalety nie dla wszystkich okazują się wystarczające. Osoby, które nie kupują w sieci (27% ankietowanych), tłumaczą swoją decyzję przede wszystkim chęcią fizycznego kontaktu z towarem (43%). Natomiast 29% osób przyznaje, że są po prostu przyzwyczajone do tradycyjnych zakupów. Z kolei zbyt wysokie koszty dostawy sprawiają, że 23% ankietowanych wykazuje brak chęci kupowania online.
Co mogłoby zachęcić do częstszych zakupów online?
Do aspektów, które sprawiłyby, że klienci chętniej korzystaliby z e-shoppingu, należą przede wszystkim niższe koszty dostawy (57%) oraz niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych (56%). Kolejny raz potwierdza się zatem teza, że to właśnie kwota, którą mamy przeznaczyć na zakupy jest dla nas najważniejsza.
Informacje te uzupełniają się z najistotniejszym czynnikiem decydującym o wyborze sklepu internetowego, czyli atrakcyjną ceną produktu (48%). Inne bardzo ważne kwestie to niskie koszty przesyłki (41%) oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia zakupowe (34%).
Aby nasze oferty były dla klientów atrakcyjne, warto zastosować monitoring cen. Śledzenie konkurencyjnych ofert pozwoli błyskawicznie odpowiadać na zmiany cen u innych sprzedawców oraz być na bieżąco z dynamicznie zmieniającymi się trendami cenowymi, co bezpośrednio wpływa na większy zysk i sprzedaż. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zachęcamy Cię do lektury naszego artykułu poświęconego monitorowaniu cen w Internecie.
Dostawa
Nie ma większych niespodzianek jeśli chodzi o najbardziej pożądane sposoby dostawy zamówienia. Również w tej kwestii najważniejsza jest przede wszystkim wygoda kupującego. Najwięcej respondentów (74%) preferuje dostawę kurierem do domu lub pracy. Na drugim miejscu plasują się maszyny paczkowe, takie jak Paczkomat (68%). Z usług listonosza korzysta 55% ankietowanych. Poza podium, ale wciąż z wysokim wynikiem (39%) znajduje się dostawa do punktów partnerskich typu Żabka, Orlen lub Ruch.
Oczywiście to nie jedyne kwestie związane z dostawą, które mają duże znaczenie dla klientów. Aż 89% ankietowanych chce, by zakupione meble lub sprzęt RTV/AGD zostały wniesione do domu podczas dostawy. Dla 54% osób możliwość montażu i instalacji sprzętów RTV/AGD przy dostawie może wręcz przesądzić o wyborze danego e-sklepu. Wyjątkiem są meble – jedynie 25% klientów woli, aby zamontował je fachowiec.
Formy płatności
Najczęściej wykorzystywaną formą płatności okazały się szybkie przelewy (PayU, przelewy24, Dotpay, Tpay). 70% respondentów w ten właśnie sposób finalizowało transakcje.
Wiele osób decyduje się na płatność przy odbiorze – niezależnie czy mówimy o gotówce czy karcie. Zaskakująco popularny pozostaje tradycyjny przelew z wpisaniem numeru rachunku (46%) oraz płatność kartą przy składaniu zamówienia (40%). Jak widzimy, Polacy chętnie korzystają z różnych form płatniczych, dlatego dobrą praktyką e-przedsiębiorców jest zapewnienie klientom jak największej dowolności w tym zakresie.
Efekt ROPO oraz odwróconego ROPO
Ostatnią kategorią, na którą chcemy zwrócić uwagę jest efekt ROPO (Research Online, Purchase offline). Raport wykazuje, że do produktów, które najpierw wyszukujemy w sieci, a następnie nabywamy stacjonarnie, należą głównie artykuły spożywcze, materiały wykończeniowe, meble oraz obuwie. Efekt odwróconego ROPO dostrzeżemy zaś przede wszystkim w takich kategoriach jak kosmetyki, urządzenia mobilne oraz obuwie.
Całość raportu „E-commerce w Polsce 2020” dostępna jest na stronie Gemius.