5 najważniejszych trendów w e-commerce w 2017 roku

utworzone przez | sty 5, 2017 | Nowości | 0 komentarzy

5 najważniejszych trendów w e-commerce w 2017 roku

Rokiem 2017 będzie rządzic przede wszystkim Big Data, sztuczna inteligencja oraz pełna personalizacja procesu zakupowego. Nie daj się zaskoczyć i sprawdź, jak możesz zainspirować się trendami w e-commerce w tym roku.

1. Dostawa w 1 dzień

DRONJak pokazują badania McKinsey & Company, co czwarty konsument jest w stanie dopłacić do szybszego otrzymania swojego zamówienia. Sklepy będą musiały znaleźć sposób na spełnienie tego kryterium.

Taką ofertę ma u siebie Amazon, który za dodatkową opłatą 35 dolarów dostarcza przesyłki w zaledwie jeden dzień do 27 miast w USA. Walmart wpadł natomiast na pomysł, że klient robiący u niego zakupy mógłby przy okazji dostarczać zamówione przez internet produkty innemu klientowi w drodze do domu. Sieć inwestuje też w małe sklepiki, które mogłyby być równocześnie punktem odbioru internetowych zakupów.

Do tego dochodzą jeszcze usługi pokrewne Paczkomatom, PostMates czy UberRush oraz drony, które mają zapewnić ultraszybką dostawę. I choć wykorzystanie tych ostatnich do wysyłki produktów może wydawać się niezwykle odległą wizją, Amazon już teraz eksperymentuje ze swoim systemem Amazon Prime Air. Pierwsza tego typu akcja miała miejsce w grudniu zeszłego roku, gdzie od momentu kliknięcia przycisku “kup” do dostarczenia przesyłki przez drona minęło zaledwie 13 minut. Nie da się ukryć – stanowi to lepszy czas niż niejedne zakupy w sklepie stacjonarnym.

2. Wirtualny asystent zakupów

BOTOkazuje się, że komunikowanie się z robotem staje się dla ludzi coraz bardziej naturalne – robimy to na co dzień choćby wydając polecenia applowskiej Siri albo Cortanie Microsoftu. A jak sztuczna inteligencja wykorzystywana jest w e-commerce?

Producenci urządzeń i oprogramowania prześcigają się w nowych pomysłach. Rozmawiając z głośnikiem Echo, dotrzemy do konkretnej strony Amazona, natomiast Google Home wyświetli nam listę najtrafniejszych wyników. Ale dopiero prawdziwą zmianę przyniesie ze sobą wprowadzenie chat boxów, czyli komunikatorów, gdzie na pytania odpowiadają boty. Facebook Messenger, WhatsApp, Twitter czy Google Allo już pracują nad takimi funkcjami, które umożliwią realizację zamówień w sieci.

Co ciekawe, prowadzi się eksperymenty nad tym, by to roboty mogly generować kontent na stronę sklepu internetowego, np. tworzyć opisy produktów na podstawie specyfikacji technicznej. I chociaż daleko takiemu systemowi do perfekcji (podobnie jak tłumaczowi Google do nieskazitelnych tłumaczeń), to trend ten może stanowić część niezbyt odległej przyszłości. Sprzedawcy internetowi muszą podążać za tym ważnym sygnałem z rynku oraz jego skutkami w procesie zakupowym.

3. Personalizacja w czasie rzeczywistym

marketing-online-1427786_1920Niezwyłe doświadczenie w całym procesie zakupowym oparte o analizę ogromnej ilości danych (Big Data) w czasie rzeczywistym- to jest to, co powinno stanowić priorytet w sklepach internetowych. Co to oznacza?

Poza tym, że sklep sam sobie musi działać intuicyjnie, jakikolwiek kontent, np. reklamy i rekomendowane produkty muszą być ściśle dopasowane do odwiedzającego go klienta. Wcześniej oczywiście zbierane są wszystkie dane na jego temat, w tym lokalizacja, wcześniej realizowane zamówienia, przynależność do grupy demograficznej (dokładnie te dane są wykorzystywane w procesie segmentacji)

Poznanie nawyków zakupowych pozwala na przewidzenie kolejnych zakupów i stworzenie strategii z odpowiednio ukierunkowanymi akcjami. Oznacza to efektywniejsze pozyskanie klienta oraz większe prawdopodobieństwo jego lojalizacji względem sklepu.

4. M-commerce górą

Cm-commerceoraz więcej internautów sięga po urządzenia mobilne kupując w sieci, jednak dopiero w tym roku m-commerce ma realne szanse na prześcignięcie e-commerce. Doskonale wie o tym Google, który pracuje nie tylko nad optymalizacją, ale wręcz nad specjalnym indeksowaniem skupionym na urządzeniach mobilnych. Dlatego responsywność strony sklepu jest absolutnie obowiązkowa dla każdego właściciela sklepu w sieci.

Obok wzrostu popularności zakupów przez smartfony i tablety, w tym roku coraz szerzej stosowane będą płatności mobilne. MasterCard już miesiąc temu wprowadziło tzw. “selfie pay” czyli potwierdzenie tożsamości przy użyciu autoportretu, używane przy transakcjach internetowych. Co więcej, rośnie znaczenie takich usług jak Apple Pay, Amazon Pay czy PayPal bez potrzeby wprowadzania numeru karty kredytowej. Wystarczy odczyt linii papilarnych albo wprowadzenie pinu online.

5. S-commerce zaangażuje klienta

customer serviceNie jest tajemnicą, że klienci przed zakupem szukają opinii o produkcie  i coraz więcej czasu spedzają na mediach społecznoścowych. Stąd coraz popularniejszym kierunkiem jest social selling  (zwany czasem w branży s-commerce). Nie polega on już tylko na prowadzeniu profilu firmy na mediach społecznosciowych, gdyż jest to miejsce, gdzie wsparcie dla klienta łączy się ze sprzedażą produktów (np. peronalizowanie reklam, przycisk kup teraz na Facebooku).

Coraz wieksze znaczenie mają jednak również platformy typu Facebook Marketplace, umożliwiające sprzedaż swoich produktów społeczności w najbliższej okolicy, platformy do grupowych zakupów (np. dobrze znany w Polsce Groupon), do wymiany opinii (np. Yelp), do pokazywania swoich wyborów zakupowych (np. Fancy), a nawet strony wciągające klienta w proces produkcji (np. Kickstarter).

Pięć powyższych kierunków dalszego rozwoju e-commerce to jednak tylko początek wielkich zmian. Rozwój omnichannel, większa ekspansja sklepów internetowych na świecie czy wykorzystanie technologii VR do oglądania produktów w trójwymiarze to równie ważne trendy, których nie można lekceważyć. A im szybciej sklepy wdrożą te nowinki, tym łatwiej będzie im pokonać konkurencję.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes