Raport z poziomu cen w polskich sklepach internetowych przygotowany przez platformę do monitorowania cen Szpiegomat.pl
Za nami Black Friday 2021. Czy było to święto oszczędności, podczas którego można było zakupić produkty znacznie taniej, czy raczej święto pozornych obniżek?
Szpiegomat.pl na co dzień monitoruje ceny kilku milionów produktów w Internecie, a nasze dane pomagają sprzedawcom i producentom śledzić trendy cenowe i prowadzić skuteczną politykę cenową. Dzięki danym, które zbieramy byliśmy w stanie sprawdzić ceny nie tylko w Czarny Piątek ale również cofnąć się w czasie i zobaczyć jak wyglądały kilka dni lub tygodni wcześniej. To pozwoliło nam zweryfikować, które promocje były prawdziwymi okazjami, a które jedynie marketingowym chwytem. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami naszego najnowszego raportu, w którym zbadaliśmy sześć popularnych kategorii produktów spośród blisko dwóch milionów ofert w ponad dziesięciu tysiącach sklepów internetowych.
Zdrowie i uroda
Rok temu branża beauty była jedną z kategorii, w których dochodziło do największych przecen. W tym roku zauważyliśmy natomiast odmienną tendencję: wzrost cen dla 32% monitorowanych produktów oraz spadek dla 9%. Wiele artykułów do pielęgnacji faktycznie staniało, ale głównie w stosunku do cen, które zostały podwyższone tuż przed Czarnym Piątkiem.
Przykładowo 22 listopada żel pielęgnujący Nivea Diamond Argan Oil Care Shower kosztował 14,99 zł. Następnie cena tego samego artykułu w okresie 23-25 listopada wzrosła do 27,99, by w Black Friday wrócić do poziomu sprzed podwyżki, zaliczając pozornie spektakularny spadek o 46%. Podobnie było w przypadku kremu przeciwzmarszczkowego Nivea Q10 Power. Cena została podniesiona w okresie 23-25 listopada o blisko 31%, aby w Black Friday spaść do pierwotnego poziomu.
To jednak wcale nie oznacza, że klienci byli skazani wyłącznie na wyższe ceny. Mogliśmy znaleźć produkty, które w istotny sposób staniały, np. tusz do rzęs Collosal Glam Black, który w Black Friday można było kupić o 38% taniej. Przykładami wyjątkowych okazji był także korektor Bobby Brown (obniżka o 54%) oraz podkład Estee Lauder (-25%).
Sprzęt AGD
W kategorii AGD klienci mogli znaleźć wiele atrakcyjnych promocji, o czym świadczy fakt, że spadek cen dotyczył aż 43% produktów. Za przykład niech posłuży Blender Blender kielichowy Russell Hobbs (Retro Red 25190-56), który podczas Czarnego Piątku kosztował 299 zł, a jeszcze cztery dni wcześniej trzeba było za niego zapłacić 20% więcej.
Inny przykład obniżki to Saturator SODASTREAM Duo Biały z dwiema butelkami, który z 599 złotych został przeceniony na 499 zł.
Oczywiście, pojawiały się również produkty, których ceny się nie zmieniły. Co więcej, cena blisko 11% artykułów wzrosła. W niektórych przypadkach najbardziej korzystne oferty przypadały na okres tuż przed Czarnym Piątkiem.
Powodem takiego stanu rzeczy były akcje promocyjne Black Week prowadzone przez tydzień, a nawet kilka tygodni przed czarnym piątkiem.
Sprzęt RTV
Łowcy okazji mogli znaleźć coś dla siebie również w sklepach specjalizujących się sprzętem RTV. Aż 37% produktów doczekało się rozmaitych promocji, wzrost cen dotyczył zaś 12% artykułów z tej kategorii.
Laptop Dell Vostro 5401 doczekał się obniżki o 33%, pozwalając na oszczędność rzędu 1300 złotych. Łakomym kąskiem dla konsumentów był również popularny model Lenovo Legion 7, którego cena 6999 zł spadła o 21%. Telewizory również doczekały się atrakcyjnych obniżek. Dla przykładu Sony Bravia (KD-75XE9005) wspierający technologię 4K w Czarny Piątek był tańszy o 39%.
Materiały budowlane
To kategoria, w której zauważyliśmy najwięcej wzrostów cen, bo aż dla 39% produktów. Warto jednak zwrócić uwagę, że branży budowlanej raczej nie kojarzymy z głośnymi czarno-piątkowymi wyprzedażami jak to ma miejsce np. w przypadku elektroniki użytkowej. Wzrost cen w tej kategorii jest napędzany przez niesłabnący popyt oraz rosnące koszty produkcji i inflację.
Według ostatnich doniesień “Rzeczpospolitej”, ponad połowa Polaków planuje remonty, a same ceny materiałów budowlanych wzrosły o 11 procent.
Rowery
Okazuje się, że Black Friday był za to świetną okazją do zakupu roweru w korzystnej cenie. Spadek cen zauważyliśmy w 60% badanych produktów, a podwyżki dotyczyły jedynie 1,5% badanych artykułów. Na rynku pojawiło się zatem wiele promocyjnych ofert, a niektóre obniżki oscylowały w okolicach 20%.
Przykładowo rower KROSS SOIL BOOST 2.0 630 (zielony) w Czarny Piątek można było zakupić za ok. 17849 złotych, podczas gdy 22 listopada cena wynosiła 20 999 zł (-18%). Z kolei model KROSS TRANS HYBRID 6.0 (czarny), kosztujący prawie 13 tys. złotych, mógł poszczycić się 10-procentowym spadkiem ceny.
Podwyżek cen w przypadku rowerów było stosunkowo niewiele. Należy jednak nadmienić, że niektóre tańsze modele, takie jak KROSS HEXAGON (999 zł w dniu 22 listopada) były droższe właśnie w Black Friday. W przypadku wspomnianego modelu cena wzrosła o 25%.
Z danych tych można wywnioskować, że sklepy rowerowe starają się przyciągnąć klientów niskimi cenami, wykorzystując fakt, że zainteresowanie rowerami jest niższe poza sezonem.
Artykuł dla dzieci
Zabawki i inne produkty dla najmłodszych to z kolei kategoria, w której mamy niestety do czynienia ze wzrostem cen (36% produktów w stosunku do 12% artykułów objętych promocją) .
Za przykład niech posłuży zabawka Bright Starst Fikająca małpka, której cena w Black Friday była o 24% wyższa niż 22 listopada. Inne produkty, których ceny wzrosły to m.in. siedzisko Ingenuity Booster Seat BS11576 (+17%) oraz krzesełko do karmienia SmartServe Clayton (+5%).
Nie oznacza to jednak, że w tej kategorii klienci nie znajdą rzeczywistych przecen, o czym świadczy ponad 11-procentowy spadek ceny leżaczka Bella Teddy Ingenuity.
Wzrost cen w tej kategorii można wytłumaczyć m.in. zbliżającymi się świętami. Wyprzedaże na koniec listopada sprawiają, że klienci chętniej zaopatrują się w świąteczne prezenty, licząc na niskie ceny. Jednak tegoroczne ceny pokazują, że należy zachować ostrożność podczas poszukiwania artykułów dla dzieci.
BLACK FRIDAY 2021 – okazje i zagrożenia
W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, mieliśmy sporo okazji do upolowania upragnionego produktu w niższej cenie. Nie obyło się jednak bez sytuacji, w których ceny podczas Czarnego Piątku były wyższe niż kilka dni wcześniej. Nie ulega wątpliwości, że ilość promocji, a także ich stopień są ściśle uzależnione od poszczególnych kategorii produktowych.
Klienci powinni pamiętać, że wyjątkowych wyprzedaży należy szukać nie tylko w sam Czarny Piątek. Czasami warto poszukiwać obniżek nieco wcześniej. Zwróćmy uwagę, że niektórzy sprzedawcy wcale nie ograniczają swoich wyprzedaży do jednego dnia, lecz stawiają na dłuższą, nawet kilku-tygodniową promocję. Nie zapominajmy też, że w Czarny Piątek sprzedawcy najczęściej przeceniają jedynie część swojego asortymentu. Dlatego też przezorny konsument powinien zaplanować zakup upatrzonego produktu odpowiednio wcześniej. Dobrym pomysłem jest również korzystanie z porównywarek cenowych, dzięki którym klient odnajdzie najtańsze oferty dostępne na danej platformie.
Natomiast konsumentów powinien ucieszyć fakt, że już wkrótce weryfikacja atrakcyjności ofert ma być prostsza. W maju 2022 roku ma zostać wdrożona unijna dyrektywa Omnibus. Ma ona na celu zwiększyć ochronę konsumentów i wyeliminować nieprawidłowości podczas wyprzedaży takich jak Black Friday. Wedle tego projektu, przedsiębiorca będzie zobowiązany oznaczyć obok obecnej ceny najniższą cenę produktu, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Dyrektywa może istotnie pomóc ograniczyć nieuczciwe praktyki niektórych sprzedawców, z kolei klient będzie mógł w prosty sposób sprawdzić, czy rzeczywiście ma do czynienia z atrakcyjną przeceną.
Szpiegomat.pl to narzędzie monitoringu i automatyzacji cen dla sklepów internetowych oraz producentów i dystrybutorów. Szpiegomat monitoruje ceny produktów w sklepach, porównywarkach i portalach aukcyjnych i dostarcza codziennych raportów i analiz o poziomie cen na rynku.