Jak zarządzać cenami w czasie epidemii?

utworzone przez | cze 2, 2020 | Porady | 0 komentarzy

Jak zarządzać cenami w czasie epidemii?

Obecna sytuacja związana z koronawirusem wymusza na przedsiębiorcach szybkie i stanowcze działania. Do przeprowadzenia skutecznej optymalizacji cen kluczowa są analiza rynku, monitorowanie cen konkurencji oraz unikanie potencjalnych błędów cenowych.

Zwlekanie z podejmowaniem ważnych decyzji lub zupełne niereagowanie na to, co się dzieje, jest niebezpieczne, ponieważ konkurencja na rynku e-commerce rośnie nieustannie, a trendy konsumenckie zmieniają się tak szybko, że zwyczajnie nie można sobie pozwolić na „przeczekanie” trudnego okresu w nadziei na to, że wszystko wkrótce wróci do normy. Przedsiębiorcy walczą przede wszystkim o przetrwanie, a jest to zadanie niezwykle trudne. Muszą bowiem działać szybko, ale nie pospiesznie. Powinni być aktywni i zdecydowani, ale ich ruchy muszą być przemyślane. Jakimi zasadami warto się kierować, zarządzając cenami w czasie epidemii?

Nie powinniśmy jednak patrzeć na pandemię wyłącznie przez pryzmat potencjalnych zagrożeń. Pamiętajmy, że to właśnie rynek e-commerce – w przeciwieństwie do wielu innych – najwięcej zyskał w ostatnim czasie. Dlatego też warto wykorzystać każdą nadarzającą się okazję na zwiększenie zysku i sprzedaży. W tym celu niezbędne jest odpowiednie zarządzanie cenami.

Optymalizacja cen podczas pandemii

Najskuteczniejszym sposobem na właściwe dostosowanie cen do bieżącej sytuacji jest wykorzystanie potencjału drzemiącego w dedykowanych narzędziach do monitorowania cen konkurencji.

Rozwój e-commerce sprawia, że w sklepach internetowych, porównywarkach cenowych i portalach aukcyjnych pojawiają setki tysięcy ofert. Poświęcanie czasu i zasobów na ich ręczne przeszukiwanie oraz analizowanie mija się z celem, gdyż obecnie liczą się przede wszystkim takie działania, które są szybkie i efektywne.

Oprogramowanie do monitoringu cen, takie jak Szpiegomat, pozwala na zebranie informacji na temat dowolnych ofert i produktów z tych wszystkich miejsc jednocześnie. Dzięki temu będziesz miał odpowiedni wgląd w sytuację rynkową, który umożliwi ci analizę trendów cenowych, ułatwi określenie swojej pozycji względem konkurencji oraz podjęcie przemyślanych decyzji.

Śledź trendy cenowe na bieżąco

Przed podjęciem jakichkolwiek decyzji należy mieć odpowiednie zaplecze w postaci informacji na temat rynku. Istotne jest zorientowanie się w tym, jakie branże obecnie radzą sobie lepiej, a jakie gorzej. Warto zapoznawać się na bieżąco z raportami i badaniami rynku, ale też próbować wykrywać trendy na własną rękę – np. sprawdzając zainteresowanie poszczególnymi hasłami w Google Trends oraz monitorując popularność wybranych produktów. Tym sposobem zauważyliśmy na przykład wzrost zainteresowania artykułami przeznaczonymi do aktywnego wypoczynku na swoim podwórku.

Jeżeli chodzi o śledzenie trendów cenowych, będących wynikiem dynamicznych zmian w e-commerce, to jest to o tyle trudne, że w niektórych przypadkach ceny potrafią ulec zmianie nawet kilkanaście razy w ciągu doby. Tutaj również z pomocą przychodzi sprawdzanie konkurencyjnych ofert przy pomocy monitoringu cen.

Monitoring cen pomaga w prosty sposób prześledzić oferty różnych sprzedawców, zobaczyć, kto w jakiej cenie oferuje dany produkt, a także błyskawicznie zmienić ceny swoich produktów w zależności od naszych potrzeb i działań konkurencji. Dzięki danym historycznym można zaś przeanalizować wszelkie zmiany w cenach wybranych produktów i na tej podstawie ocenić jak sytuacja się rozwija w wybranym przez nas segmencie rynku.

Obniżka marży? Najpierw oceń sytuację

Wiele osób zastanawia się, czy nie obniżyć swojej marży, aby zwiększyć sprzedaż w tych trudnych czasach. Jest to zrozumiały impuls, jednak przed podjęciem takiej decyzji należy odpowiednio ocenić sytuację.

Warto rozważyć obniżkę cen jeżeli konkurencja oferuje dany produkt niewiele taniej, a ty, stosując zaledwie kilku groszową obniżkę, możesz stać się liderem cenowym.

Cena najniższa

Pamiętaj jednak, że zbyt drastyczne obniżanie cen jest niebezpieczne, gdyż rywale mogą odpowiedzieć tym samym, a stąd niedaleko już do fatalnej w skutkach wojny cenowej. Ponadto, obniżając ceny, należy pamiętać, że klienci mogą się do nich szybko przyzwyczaić. Ponowna podwyżka może spotkać się z negatywnym odbiorem i utratą zaufania ze strony konsumentów.

Kiedy rywalizujący sklep decyduje się na obniżkę ceny jakiegoś produktu, nie powinno się natychmiast ulegać presji. Lepiej najpierw zastanowić się dlaczego tak jest. Niewykluczone, że jest to tylko tymczasowa promocja, ponieważ konkurent chce się pozbyć reszty towaru zalegającego na magazynie lub potrzebuje nagłego zastrzyku gotówki na pilne wydatki.

Narzędzia price intelligence pozwalają połączyć szybkie działanie z bezpieczną optymalizacją cen. Stosując automatykę cenową, można wybrać pożądaną pozycję w rankingu cenowym – automat sam będzie zmieniał ceny w taki sposób, aby na niej się znaleźć, błyskawicznie reagując na działania konkurencji. Jednocześnie użytkownik może ustalić nieprzekraczalny próg cenowy, poniżej którego nie chce sprzedawać swojego produktu. Dzięki temu mamy pewność, że cały czas oferujemy atrakcyjną cenę, a jednocześnie nie pozwalamy na to, by była dla nas nieopłacalna.

Nie bój się podnieść ceny, gdy jest to konieczne

Zarządzanie ceną to nie tylko promocje, ale też strategiczne zwiększenie marży, aby zmaksymalizować zysk.

Szpiegomat podpowie ci, kiedy możesz bezpiecznie podnieść ceny. Często zdarza się tak, że sprzedawca oferuje dany produkt najtaniej na rynku, a różnica między nim a konkurencją jest duża. Warto wtedy podnieść marżę – taki sklep wciąż będzie miał najkorzystniejszą ofertę dla klientów, a jednocześnie nie pozbawi się części zysku.

Przechwytywanie

Można rozważyć podwyżkę ceny również wtedy, gdy jest się przedstawicielem branży, która znacząco zyskała na popularności. W takim wypadku należy jednak zachować szczególną uwagę i rozsądek. Narzucanie zbyt dużej marży np. na produkty pierwszej potrzeby będzie opłacalne tylko na krótszą metę, gdyż grozi to poważnym uszczerbkiem na wizerunku i utratą zaufania konsumentów. Dobra strategia powinna być długoterminowa i opłacalna zarówno dla sprzedawcy jak i klienta, a nie oparta na chęci osiągnięcia jak największego zysku w jak najkrótszym czasie.

Zwracaj uwagę na dostępność towaru u konkurencji

Ta zasada była ważna od zawsze, jednak w dobie pandemii zyskała na szczególnym znaczeniu. Jeżeli konkurencja nie posiada w swoim asortymencie jakiegoś produktu lub gdy jego dostępność jest niska, możesz wykorzystać ten fakt i pozwolić sobie na podwyższenie ceny.

Korzystaj z różnych strategii cenowych

Określanie cen na podstawie ponoszonych kosztów nie jest najlepszym pomysłem, zwłaszcza że specjaliści od marketingu wymyślili dziesiątki kreatywnych sposobów na zwiększenie zysków i sprzedaży. Są one nieco bardziej skomplikowane niż po prostu obniżenie lub podwyższenie ceny, ale wynagradzają ten fakt swoją skutecznością. Warto wypróbować takie rozwiązania i przekonać się samemu, co najlepiej sprawdza się w naszym przypadku.

Do takich strategii można zaliczyć między innymi cross-selling, który polega na sprzedawaniu danego produktu w niższej cenie, przy jednoczesnym proponowaniu klientom dodatkowych akcesoriów o wyższej marży. Tym sposobem mniejszy zysk „głównego” artykułu rekompensują produkty komplementarne.

Do skutecznych strategii należy również upselling, czyli sugerowanie konsumentom lepszej wersji poszukiwanego przez nich produktu, oraz zakotwiczenie, czyli zestawienie droższego produktu obok tego, którego sprzedaż chcemy zwiększyć.

Więcej strategii cenowych, które warto wypróbować, opisujemy na naszym blogu.

Unikaj błędów cenowych na bieżąco

Sukcesywne zwiększenie sprzedaży jest istotne, ale być może jeszcze ważniejsze jest to, by nie tracić potencjalnego zysku. Zwłaszcza jeżeli można tego w prosty sposób uniknąć.

Szpiegomat posiada funkcję inteligentnych podpowiedzi i wskazówek, które pomogą ci wykorzystać szanse i uniknąć błędów cenowych. Informuje o sytuacjach, w których dany produkt jest zbyt tani i nie wykorzystuje w pełni swojego potencjału sprzedażowego, o szansach na wykorzystanie niskiej dostępności u konkurencji, oraz o możliwości prostego awansu w rankingu cenowym.

Chcesz się dowiedzieć w jaki sposób monitoring cen może pomóc Twojej firmie? Skontaktuj się z nami. Oferujemy darmowe demo, dzięki któremu zapoznasz się z działaniem oprogramowania Szpiegomat, a nasz konsultant opowie Ci o jego możliwościach i zastosowaniach.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes