Call to action w e-commerce – jak stworzyć skuteczne CTA?

utworzone przez | maj 13, 2022 | E-Commerce | 0 komentarzy

Call to action w e-commerce – jak stworzyć skuteczne CTA?

Call to Action, czyli prościej rzecz ujmując, wezwanie do działania, to narzędzie, które ma na celu – jak nazwa wskazuje – nakłonić konsumentów do wykonania konkretnych czynności. Począwszy od zapisania się do newslettera, na zakupie danego produktu kończąc. Lecz, aby CTA przynosiło oczekiwane rezultaty, należy spełnić kilka prostych warunków. Jakich? Wyjaśniamy to w dzisiejszym artykule.

Call To Action – co to jest?

Każdy profesjonalny sprzedawca wie, że istnieje wiele sposobów na efektywne zwiększenie zysku i sprzedaży. Jednym z nim jest CTA, które polega na nakłonieniu internauty do zrealizowania określonego działania, np. dodania produktu do koszyka zakupowego, rejestracja na stronie, czy też wystawienie komentarza na stronie sklepu.

Zazwyczaj Call To Action przybiera formę przycisku z tekstem, np. „Kup teraz” lub „Odbierz rabat”. Po kliknięciu w taki przycisk użytkownik zostaje przeniesiony do odpowiedniej podstrony, takiej jak koszyk zakupowy, formularz do rejestracji czy newsletter.

Oczywiście CTA może być również po prostu komunikatem w stylu: “Zadzwoń do nas” lub “Zaobserwuj nas na facebooku”. Jednakże zdecydowanie warto postawić na interaktywną formę wezwania do działania, gdyż internauta ma wtedy świadomość, że od wykonania danej czynności dzieli go jedno kliknięcie. To bardzo ważne, gdyż jako sprzedawcy powinniśmy maksymalnie ułatwić klientom poruszanie się po witrynie oraz ścieżce zakupowej. Ponadto „klikalna” wersja CTA bardziej się wyróżnia i mocniej zapada w pamięć niż zwykły tekst.

Jeżeli chcemy, by nasze Call To Action było skuteczne, warto mieć na uwadze kilka istotnych elementów.

Optymalna widoczność Call To Action 

Jest to absolutna podstawa skutecznego CTA. Internauta powinien na nie trafić naturalnie. Dlatego taki przycisk powinien być dobrze wyeksponowany. Nie warto ukrywać go w bannerach lub na panelu bocznym strony. Zdecydowanie lepiej umieścić go na górze strony głównej oraz pod tekstem – dla przypomnienia. Jeżeli zaś mówimy o przycisku „kup teraz”, powinien się znajdować w dobrze widocznym miejscu na każdej podstronie stronie z ofertą.

CTA powinno się też wyróżniać, tak, aby internauta wiedział, że jest to „klikalny” element. Dobrze wyróżnić go kolorem, podkreśleniem lub kształtem przycisku. Na poniższym screenie, pochodzącym ze sklepu euro.com.pl, widzimy, że przycisk „Zobacz wszystkie produkty” ma inny kolor, a także jest umieszczony w intuicyjnym miejscu.

Źródło: euro.com.pl

Wykorzystanie języka korzyści

Komunikaty Call To Action są dość oszczędne, jeżeli chodzi o ilość słów. Tym bardziej warto skoncentrować się na jak najlepszym podkreśleniu korzyści wynikających z podjęcia danego działania. Szczególnie dobrze się to sprawdza, gdy w zamian oferujemy jakiś drobny bonus. Przykładowo, jeżeli chcemy zachęcić internautę do rejestracji na naszej stronie, możemy zaoferować drobny rabat lub e-booka ze specjalistyczną wiedzą z danej dziedziny. Wówczas komunikat “chcę otrzymać darmowego e-booka” brzmi zdecydowanie lepiej niż „zarejestruj się”. Pod tym względem wezwania do działania nie różnią się znacząco od zwykłych ofert – należy poinformować klienta o tym, dlaczego warto.

Źródło: neonet.pl

Precyzyjne komunikaty

Zadbaj o to, by treść CTA była precyzyjna. Czytelnik powinien wiedzieć, co się stanie po kliknięciu przycisku. W tym celu wystarczy zamieścić prostą informację, np. „Przejdź do koszyka” lub „Dodaj produkt”. Pamiętajmy, że nikogo nie zmusimy do kliknięcia, więc nie próbujmy tego robić za wszelką cenę (np. podając nieprawdziwe informacje). CTA powinno być ułatwieniem dla klientów, a nie pułapką.

Komunikaty w pierwszej osobie

Niektórzy specjaliści przekonują, że lepiej konwertują te CTA, które są napisane w pierwszej osobie. Czyli zamiast „Kup” warto napisać „kupuję”, a zamiast „odbierz rabat” – „odbieram rabat”. Mówi się, że zastosowanie się do tych zasad może zwiększyć konwersję nawet o 90%.

Źródło: mall.pl

Responsywność strony

W roku 2022 powinna być to rzecz oczywista, natomiast niektórzy sprzedawcy wciąż traktują tę kwestię po macoszemu. Pamiętaj, że internauci mogą przeglądać maile oraz Twoją stronę nie tylko na komputerach. Dlatego też CTA musi wyświetlać się poprawnie na tabletach oraz telefonach. Bardzo ważne jest by wszelkie interaktywne elementy były odpowiednio duże, żeby można było wygodnie i precyzyjnie w nie „wycelować” na ekranach dotykowych. Należy również uważać, by CTA nie znajdowało się zbyt blisko innych elementów, by uniknąć sytuacji, w których klient przypadkowo klika w zły przycisk.

Wytwarzanie poczucia pilności

Klienci chętniej klikną w przycisk, jeżeli wykorzystamy czas na swoją korzyść. Przykładowo możemy pokazać, że wykonanie jakiegoś działania zajmuje mało czasu. Dobrze sprawdzają się w tym przypadku cyfry, np.: „załóż konto w 5 sekund”.

Z kolei słowa takie jak „teraz” czy „dziś” zwiększają poczucie pilności. Podobnie jak komunikaty w stylu: „zamów do godziny 12:00, aby otrzymać produkt już jutro”. Jest to szczególnie skuteczna taktyka, gdyż jednym z głównych powodów, dla których kupujący wybierają zakupy przez Internet jest wygoda i czas.

Poszukiwanie nowych rozwiązań

W przypadku Call To Action warto nieco poeksperymentować z różnymi rozwiązaniami. Należy jednak pamiętać o systematycznym monitorowaniu ich skuteczności. Warto wypróbować różne kolory, teksty zamieszczane w przycisku oraz ekspozycję CTA. Nie bójmy się też wykorzystywać testów A/B do osiągnięcia satysfakcjonującego efektu.

CTA to nie wszystko

CTA może przynieść naprawdę dobre efekty, jednak nie wolno zapominać o kwestiach kluczowych. Jedną z nich jest optymalna polityka cenowa. W końcu to właśnie ceny są decydującym czynnikiem zakupowym dla wielu e-klientów.

Aby oferować optymalne ceny, wykorzystaj profesjonalne narzędzie do monitorowania cen konkurencji Szpiegomat. Jest to narzędzie price intelligence przeznaczone dla sprzedawców i producentów. Szpiegomat gromadzi dane na temat ofert w internecie, umożliwiając analizę konkurencji oraz trendów cenowych. Dzięki temu możemy błyskawicznie dostosować ceny do optymalnego poziomu. Program Szpiegomat oferuje również system powiadomień i alertów, które poinformują Cię o najważniejszych wydarzeniach cenowych. System ten podpowiada również jak zarządzać cenami, aby znaleźć się w czołówce rankingu cenowego oraz zmaksymalizować zysk i sprzedaż. Jeśli zależy Ci więc na wysokiej konwersji, wypróbuj bezpłatne demo Szpiegomatu i sam przekonaj się o zaletach monitorowania cen.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes