E-commerce w Polsce 2020

utworzone przez | sie 10, 2020 | Nowości | 0 komentarzy

E-commerce w Polsce 2020

Według najnowszego raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2020” już 73% Polaków dokonało zakupu w sieci. Wyjątkowe okoliczności związane z COVID-19 skłoniły wielu konsumentów do wypróbowania tej formy zakupów, co może mieć swoje odzwierciedlenie w wynikach badań. Osoby kupujące online wciąż najbardziej cenią wygodę internetowych transakcji. Z kolei to, co skłoniłoby ankietowanych do częstszych zakupów, to przede wszystkim niższe ceny dostawy oraz oferowanych produktów.

Jedną z najważniejszych rzeczy, jaką mogą zrobić e-przedsiębiorcy w celu usprawnienia działania swojego biznesu, jest nieustanne zdobywanie rzetelnej wiedzy na temat bieżących realiów rynkowych, trendów i zachowań konsumentów. Pomagają w tym coraz liczniejsze raporty i badania, które przybliżają nam sytuację na rynku e-commerce. Można wykorzystać zawarte w nich informacje do przeanalizowania kondycji swojej firmy, zweryfikowania dotychczasowych działań oraz właściwego planowania kolejnych ruchów.

W ostatnim czasie omawialiśmy m.in. wyniki badań na temat internetowych zachowań zakupowych Polaków oraz trendów w zakupach online. Zapoznanie się z kilkoma różnymi raportami może być naprawdę owocne, gdyż w ten sposób mamy do czynienia z większą ilością danych, które pozwolą nam na właściwy ogląd sytuacji.

Niedawno ukazał się kolejny raport Gemius i Izby Gospodarki Elektronicznej, dotyczący rynku e-commerce w Polsce. Badania te zostały przeprowadzone w marcu 2020, a zatem przypadły na moment wybuchu pandemii koronawirusa w naszym kraju. Jak zastrzegają autorzy, może mieć to swoje odzwierciedlenie w uzyskanych wynikach.

Jakie są najważniejsze wnioski?

Niekwestionowany jest wzrost popularności zakupów przez Internet. W tym przypadku mamy do czynienia z kolejnym raportem, który wskazuje na nieustający rozwój sprzedaży internetowej. Według raportu aż 73% internautów dokonało kiedyś zakupu przez Internet. To o 11 p.p. więcej niż podczas ostatnich badań.

gemius charakterystyka w sieci

Popularne kategorie produktowe

W ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie najpopularniejszymi kategoriami produktowymi w sieci okazały się odzież (w tym dodatki i akcesoria), obuwie oraz kosmetyki/perfumy. Nieco mniejszą popularnością cieszyły książki, płyty, filmy oraz bilety do kina/teatru. Udowadnia to, że konsumenci przekonują się do kupowania nawet tych produktów, których sprzedaż w sieci nie jest najprostsza ze względu na pewne ograniczenia, takich jak brak możliwości przymierzenia ubrań. Na szczęście coraz częstszą praktyką w sklepach odzieżowych jest oferowanie darmowego zwrotu lub wymiany towaru, co z pewnością ma pozytywny wpływ na wyniki sprzedażowe w tej kategorii. W końcu im mniejsze ryzyko dodatkowych kosztów, tym chętniej kupujemy dany produkt.

Gemius najczęściej kupowane produkty

Gemius planowane zakupy

Dlaczego kupujemy w sieci?

Wygoda wciąż pozostaje najważniejszym czynnikiem przesądzającym o sukcesie e-commerce. Internauci cenią w zakupach online przede wszystkim możliwość zakupu o dowolnej porze dnia i nocy (82%), brak konieczności pójścia do sklepu (78%), a także nieograniczony czas wyboru (72%).

Czynniki motywujące Gemius

Jednakże te zalety nie dla wszystkich okazują się wystarczające. Osoby, które nie kupują w sieci (27% ankietowanych), tłumaczą swoją decyzję przede wszystkim chęcią fizycznego kontaktu z towarem (43%). Natomiast 29% osób przyznaje, że są po prostu przyzwyczajone do tradycyjnych zakupów. Z kolei zbyt wysokie koszty dostawy sprawiają, że 23% ankietowanych wykazuje brak chęci kupowania online.

Gemius niekupujący w sieci

Co mogłoby zachęcić do częstszych zakupów online?

Do aspektów, które sprawiłyby, że klienci chętniej korzystaliby z e-shoppingu, należą przede wszystkim niższe koszty dostawy (57%) oraz niższe ceny niż w sklepach tradycyjnych (56%). Kolejny raz potwierdza się zatem teza, że to właśnie kwota, którą mamy przeznaczyć na zakupy jest dla nas najważniejsza.

Gemius co by zachęcało do zkaupów

Informacje te uzupełniają się z najistotniejszym czynnikiem decydującym o wyborze sklepu internetowego, czyli atrakcyjną ceną produktu (48%). Inne bardzo ważne kwestie to niskie koszty przesyłki (41%) oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia zakupowe (34%).

Aby nasze oferty były dla klientów atrakcyjne, warto zastosować monitoring cen. Śledzenie konkurencyjnych ofert pozwoli błyskawicznie odpowiadać na zmiany cen u innych sprzedawców oraz być na bieżąco z dynamicznie zmieniającymi się trendami cenowymi, co bezpośrednio wpływa na większy zysk i sprzedaż. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zachęcamy Cię do lektury naszego artykułu poświęconego monitorowaniu cen w Internecie.

Dostawa

Nie ma większych niespodzianek jeśli chodzi o najbardziej pożądane sposoby dostawy zamówienia. Również w tej kwestii najważniejsza jest przede wszystkim wygoda kupującego. Najwięcej respondentów (74%) preferuje dostawę kurierem do domu lub pracy. Na drugim miejscu plasują się maszyny paczkowe, takie jak Paczkomat (68%). Z usług listonosza korzysta 55% ankietowanych. Poza podium, ale wciąż z wysokim wynikiem (39%) znajduje się dostawa do punktów partnerskich typu Żabka, Orlen lub Ruch.

Oczywiście to nie jedyne kwestie związane z dostawą, które mają duże znaczenie dla klientów. Aż 89% ankietowanych chce, by zakupione meble lub sprzęt RTV/AGD zostały wniesione do domu podczas dostawy. Dla 54% osób możliwość montażu i instalacji sprzętów RTV/AGD przy dostawie może wręcz przesądzić o wyborze danego e-sklepu. Wyjątkiem są meble – jedynie 25% klientów woli, aby zamontował je fachowiec.

Formy płatności

Najczęściej wykorzystywaną formą płatności okazały się szybkie przelewy (PayU, przelewy24, Dotpay, Tpay). 70% respondentów w ten właśnie sposób finalizowało transakcje.

Wiele osób decyduje się na płatność przy odbiorze – niezależnie czy mówimy o gotówce czy karcie. Zaskakująco popularny pozostaje tradycyjny przelew z wpisaniem numeru rachunku (46%) oraz płatność kartą przy składaniu zamówienia (40%). Jak widzimy, Polacy chętnie korzystają z różnych form płatniczych, dlatego dobrą praktyką e-przedsiębiorców jest zapewnienie klientom jak największej dowolności w tym zakresie.

płatności gemius

Efekt ROPO oraz odwróconego ROPO

Ostatnią kategorią, na którą chcemy zwrócić uwagę jest efekt ROPO (Research Online, Purchase offline). Raport wykazuje, że do produktów, które najpierw wyszukujemy w sieci, a następnie nabywamy stacjonarnie, należą głównie artykuły spożywcze, materiały wykończeniowe, meble oraz obuwie. Efekt odwróconego ROPO dostrzeżemy zaś przede wszystkim w takich kategoriach jak kosmetyki, urządzenia mobilne oraz obuwie.

Gemius ROPO

Całość raportu „E-commerce w Polsce 2020” dostępna jest na stronie Gemius.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes