Ustalanie cen – Jak ustalać ceny produktów w sklepie internetowym?

utworzone przez | Gru 13, 2022 | E-Commerce | 0 komentarzy

Ustalanie cen – Jak ustalać ceny produktów w sklepie internetowym?

W handlu elektronicznym, nie można zlekceważyć roli strategii cenowej. To, ile Twoi klienci zapłacą za produkt, bezpośrednio wpływa na Twoje obroty, zyski i postrzeganie marki. W tym artykule przeprowadzimy Cię przez proces ustalania cen, podkreślając kluczowe aspekty, na które należy zwrócić uwagę, aby Twoje ceny przekładały się na sukces Twojego sklepu online.

Ustalanie ceny produktu tylko z pozoru wydaje się być łatwym zadaniem. Aby zrobić to dobrze, trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników. Dwa podstawowe to: cena, za którą zakupiliśmy dany towar oraz koszty operacyjne, które trzeba pokryć. Podczas wyceny nie powinieneś się jednak ograniczać do tych dwóch aspektów. Poniżej prezentujemy kilka innych czynników, które również warto mieć na uwadze. Dzięki temu dowiesz się, jak ustalić ceny produktów, aby zmaksymalizować marżę lub zwiększyć sprzedaż.

Ustalanie ceny produktu – jaka cena jest odpowiednia?

Pytanie to może wydawać się banalne, jednak warto na nie sobie odpowiedzieć, aby pamiętać o żelaznej regule odpowiedniej wyceny. Aby cena była odpowiednia, musi być ona optymalna dla obu stron transakcji oraz realizować założenia obranej strategii cenowej. W większości przypadków wystarczy pamiętać o podstawowej zasadzie – należy ustalić cenę na tyle nisko, by klient był skłonny ją zapłacić, a jednocześnie na tyle wysoko, by marża sprzedawcy była zadowalająca. Diabeł jednak tkwi w szczegółach, dlatego poniżej tłumaczymy dokładniej jak ustalić ceny w e-commerce.

Jak ustalać ceny w e-sklepach?

Najczęstsze metody ustalania cen:

1. Sprawdź sytuację na rynku

Aby skutecznie ustalić ceny, na samym początku zobacz, w jakich cenach oferuje dany produkt konkurencja. Niech Twoja cena nie różni się za bardzo od tego, co proponują inni. Jeżeli Twoją strategią jest bycie najtańszym na rynku, to Twoja cena powinna niewiele różnić się od najtańszej oferty konkurencji. Jeśli średnia cena produktu wynosi np. 200 zł, to zaproponuj kwotę 195 zł. Sprzedając towar w cenie znacznie niższej, nie tylko tracisz potencjalny zysk, ale również psujesz rynek innym graczom. Nie warto też ustawiać ceny znacznie wyższej niż ta, którą oferują konkurenci. Zmniejszy to zainteresowanie Twoją ofertą, a klienci po prostu zaczną postrzegać sklep jako drogi.

2. Wyczuj potrzebę klienta

Ile zapłaciłbyś za zapalniczkę, będąc zimną nocą w środku lasu? Na pewno znacznie więcej, niż 2 złote, które zostawiłbyś w sklepie. Pomyśl, czy konsument również nie jest pod presją, by kupić Twój produkt. Patrz na trendy i podnoś ceny produktów pożądanych przez klientów. Uzależniaj również cenę od sezonu – inne produkty są chętniej kupowane latem, a inne zimą. Jeśli przewidujesz wzrost zainteresowania daną kategorią produktową, podnieś jej cenę.

3. Zwiększ marżę na unikatowych produktach

Prowadzisz sklep po to, aby na nim zarabiać. Im większy przychód, tym większe powinieneś mieć zyski. Jeśli sprzedajesz towar unikatowy, który nie jest łatwo dostępny na rynku, zwiększ na nim marżę. Jeśli klient nie ma punktu odniesienia, zakupi interesujące go pozycje właśnie u Ciebie. Pamiętaj także, aby w opisie takich produktów podkreślić ich unikalność i wyjątkowość – im coś jest trudniej dostępne, tym bardziej jest pożądane.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

4. Zastanów się, jaką wartość dla klienta ma marka

Aby ustalanie ceny produktu było skuteczne, najpierw sprawdź, jak pozycjonuje go producent. Jeśli jest on pozycjonowany w segmencie premium, jego cena powinna być wyższa. Pamiętaj, że wielu klientów uważa, że im coś jest droższe, tym potencjalnie powinno być lepsze. Nie zapominaj również o konsumentach, którzy chcą mieć produkt ekskluzywny, dostępny tylko dla wybranych. Produkty luksusowe zakupuje wąskie grono klientów, jednakże ta grupa jest w stanie zapłacić znacznie więcej za coś, na co nie każdy może sobie pozwolić.

5. Testuj cenę

Co pewien czas zmieniaj ceny produktów w swoim sklepie. Rób własne badania i sprawdź, ile są w stanie zapłacić klienci za towar, który ich interesuje. Cyklicznie zwiększaj lub zmniejszaj cenę swojego asortymentu i obserwuj reakcje klientów na nowy cennik. Czasami niewielka obniżka może spowodować znaczny wzrost zainteresowania Twoją ofertą. Zwiększenie ceny nie musi również spowodować spadku w zamówieniach. Może okazać się, że taka sama liczba klientów jest w stanie zapłacić więcej za pewne produkty. Szukaj punktu równowagi rynkowej, gdzie popyt jest równy podaży.

6. Monitoruj rynek – ustalaj ceny w oparciu o działania konkurencji

Nawet najlepiej ustawiona cena nie będzie optymalna przez cały czas. Rynek zmienia się dynamicznie, co chwile wyłaniają się nowe trendy i pojawiają się nowi gracze. Aby mieć pewność, że Twoja cena jest dopasowana do obecnej sytuacji, stale monitoruj co się dzieje na rynku. Nie zawahaj się wykorzystać okazji tam, gdzie się pojawiają. Odpowiadaj na działania konkurencji oraz upodobania konsumentów. Miej pewność, że ceny są zawsze odpowiednio dostosowane do danej sytuacji. W tym temacie niezbędny może okazać się monitoring cen.

Skuteczne ustalanie cen w sklepie internetowym

Powyższe wskazówki powinny ułatwić Tobie optymalną wycenę produktów. Pamiętaj, że prawidłowe zarządzanie polityką cenową wymaga również brania pod uwagę innych aspektów, takich jak segmenty konsumenckie lub oferty rabatowe. Jeżeli chcesz ustalać ceny produktów błyskawicznie, wypróbuj oprogramowanie do monitoringu cen, który wyręczy Cię w najbardziej żmudnych i czasochłonnych zadaniach podczas wyceny.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes