Wyprzedzanie konkurencji w e-commerce to zadanie niełatwe, lecz możliwe do zrealizowania. Skutecznego e-przedsiębiorcę poznamy nie tylko po popularności, jaką cieszy się jego sklep, lecz także umiejętności lokalizowania problemów oraz ich rozwiązywania. Dzisiaj omówimy kilka powszechnych trudności związanych ze sprzedażą online, przez które trudno wyprzedzić rywali.
Dlaczego nie możesz wyprzedzić konkurencyjnych e-sklepów?
1. Poruszanie się po Twojej stronie internetowej jest uciążliwe
Wyobraźmy sobie następującą sytuację. Klient wchodzi do sklepu stacjonarnego. Bierze wózek, któremu właśnie odpadło jedno kółko. Następnie przechodzi między regałami, gdzie produkty są porozrzucane bez ładu i składu. Żeby dojść do kas musi ominąć kilka osób, które natrętnie reklamują linię swoich artykułów. A kiedy w końcu, po wielu trudach, udaje mu się dotrzeć do ekspedientki i wyłożyć produkty na taśmę, dowiaduje się, że musi wypełnić stos formularzy, by zarejestrować się w sklepie jako oficjalny klient. Brzmi absurdalnie? Być może, ale tak właśnie prezentują się sklepy internetowe, które mają nieprzemyślaną ścieżkę zakupową.
Jeżeli strona się zacina, ilość reklam i pop-upów nie daje internautom spokoju, a sam zakup utrudnia konieczność rejestracji i nieprzemyślana ekspozycja produktów, trudno się dziwić, że taki sklep nie cieszy się popularnością.
Do najpoważniejszych uchybień można zaliczyć m.in. brak wyszukiwarki ofert, nieintuicyjne rozmieszczenie kategorii produktów, powolne działanie strony, brak responsywności (tj. niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych). Dobrze działająca strona nie dopuszcza do sytuacji, w której internauta jest zagubiony. Nie może być mowy o tym, że klient nie jest pewien gdzie kliknąć, by przejść na interesującą go podstronę. Wysokiej jakości User Experience sprawia, że zakupy są intuicyjne, a wszelkie funkcjonalności strony jedynie upraszczają proces zakupowy zamiast go komplikować.
2. Twoje oferty nie są dopasowane do realiów rynkowych
Precyzyjna wycena asortymentu nie jest zadaniem prostym. Trzeba bowiem ustalać ceny na tyle wysokie, by móc z powodzeniem zarabiać i się rozwijać, ale zarazem na tyle niskie, by przyciągnąć klientów i nie odstawać od konkurencji. Czasami ceny mogą znacząco różnić się od tych u konkurencji ze względu na obraną strategią cenową (np. skimming, czyli tzw. spijanie śmietanki), jednak w większości przypadków niedopasowane ceny świadczą o nienadążaniu za zmianami w obserwowanym segmencie rynku.
Najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie oprogramowania do monitoringu cen, takiego jak Szpiegomat. Dzięki niemu użytkownik systematycznie otrzymuje informacje na temat zmian cen, trendów cenowych oraz innych wydarzeń, które warto obserwować. Profesjonalny monitor cen oferuje także automatyzację cen, dzięki której oferty mogą same się zmieniać w zależności od wybranych przez sprzedawcę scenariuszy cenowych lub działań konkurencji.
3. Twój sklep niczym się nie wyróżnia
Popularność rynku e-commerce wymusza na sprzedawcach stworzenie sklepu, który czymś się wyróżnia. W przeciwnym wypadku można zginąć w gąszczu podobnych stron, które może nawet jakoś funkcjonują, ale jednocześnie nie mają wielkich perspektyw na rozwój.
Podstawowa rzecz, która może wyróżnić sklep i przyciągnąć uwagę konsumentów, to asortyment. Nawet jeśli działamy w branży oferującej zbliżone produkty, takie jak elektronika czy obuwie, można podkreślić wyjątkowość sklepu poprzez stawianie na konkretną specyfikę sprzedawanych towarów. Może to być na przykład dobór dóbr luksusowych, specjalistycznych lub ekologicznych. Już sam wybór spójnego asortymentu pomaga zapaść w pamięć konsumentom, którzy od razu będą kojarzyli nazwę Twojego sklepu z określonymi wartościami.
A jeżeli udało już się zdobyć klienta, warto dołożyć starań, aby miło wspominał zakup. W tym celu można umieścić drobne bonusy w przesyłce, takie jak etui, list z podziękowaniem i rabatem na kolejny zakup, czy choćby atrakcyjne pudełko. To wszystko pomaga wytworzyć więź z klientem, a zakup staje się czymś bardziej wyjątkowym i personalnym. Nic w tym dziwnego – z perspektywy klienta zawsze miło zobaczyć, że sprzedawca dba o drobne szczegóły, które dla większości sprzedawców wydają się niepotrzebną stratą czasu.
4. Nieprzyjazne warunki dostawy i zwrotów
Nie da się przecenić roli wysyłki i zwrotu towaru. Już sam koszt dostawy może być sporym problemem, gdyż jak wskazują badania e-Izby, darmowa lub tania wysyłka to jeden z podstawowych czynników zakupowych w Polsce.
Kolejnym uchybieniem jest brak przejrzystych warunków transakcji. Przede wszystkim chodzi o kwestie związane z polityką zwrotów oraz gwarancją. Konsument chce mieć poczucie bezpieczeństwa zakupu, a także wiedzieć, że jeżeli coś się stanie (np. produkt przyjdzie w jakiś sposób wybrakowany), to nie będzie problemów z wymianą artykułu lub odzyskaniem pieniędzy. Dobrą praktyką jest również oferowanie łatwych zwrotów, np. poprzez przesłanie w paczce gotowej etykiety, którą można wykorzystać do odesłania produktów (jak to robi np. Zalando). Jest to ukłon w stronę klienta, który z pewnością zostanie przez niego doceniony.
5. Nie wykorzystujesz okazji na zwiększenie wartości zamówienia oraz nie walczysz o porzucone koszyki
Jak możemy dowiedzieć się z raportu Dun & Bradstreet, aż 70% klientów porzuca koszyki zakupowe. Nic zatem dziwnego, że każdemu sprzedawcy zależy na zmniejszeniu liczby niesfinalizowanych transakcji. Warto zauważyć, że jest to problem złożony i wielowarstwowy, dlatego jego rozwiązanie musi być kompleksowe. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na takie aspekty działania e-sklepu jak łatwość dokonania zakupu, obecność ukrytych kosztów, ilość opcji płatniczych, edytowalny koszyk zakupowy, ceny dostawy, dostępność produktów, brak konieczności rejestracji, czy korzystanie z remarketingu. Więcej metod na zapobieganie porzucaniu koszyków znajdziecie na naszym blogu.
Z kolei moment, w którym klient dodaje przedmiot do swojego koszyka, jest idealną okazją na zwiększenie jego wartości, np. poprzez zastosowanie cross-sellingu. Polega on na zaproponowaniu dodatkowych akcesoriów wysokomarżowych do produktu, którym zainteresowany jest konsument. Jest to również bardzo wygodne rozwiązanie dla konsumenta, gdyż przypominamy w ten sposób o przydatnych produktach, o których łatwo zapomnieć (np. baterie, ładowarki, słuchawki, etui).
Przewaga w e-commerce – optymalne ceny kluczem do sukcesu
Na koniec warto wspomnieć o tym, że wysokość cen w znacznym stopniu wpływa na doświadczenie zakupowe klienta. Dobrze przemyślany poziom cen pomaga sprzedawcom nie tylko zwiększyć sprzedaż, ale też wykreować odpowiedni wizerunek, dotrzeć do właściwej grupy odbiorców, a także odróżnić się od konkurencji. Najlepsze, co możemy zrobić, aby skutecznie zarządzać cenami, to zastosowanie monitoringu cen. Narzędzia do monitorowania cen w internecie, takie jak Szpiegomat, zbierają informację na temat trendów cenowych na Twoim rynku i umożliwiają błyskawiczne dostosowanie oferty do wymagającego i dynamicznie zmieniającego się rynku e-commerce.
Jeżeli chcesz się dowiedzieć w jaki sposób Szpiegomat może pomóc Twojej firmie, skontaktuj się z nami i wypróbuj bezpłatne demo. Nasz konsultant wyjaśni Ci działanie Szpiegomatu oraz podpowie, jak wykorzystać jego możliwości w celu maksymalizacji zysku i sprzedaży.