Monitoring cen w Internecie: Dla kogo i po co?

ecommerce-3563183_640

Monitoring cen pozwala sprzedawcom i producentom zwiększyć zysk i sprzedaż poprzez zoptymalizowanie polityki cenowej i odpowiednie reagowanie na działania konkurencji.

 

Klienci coraz częściej zwracają uwagę na samo doświadczenie z jakim wiążą się zakupy w Internecie. Na znaczeniu zyskują takie cechy transakcji jak wygoda i czas realizacji zamówienia, czy profesjonalny kontakt z klientem. Niemniej dla 45% ankietowanych osób (raport Gemius “E-commerce w Polsce 2019) to wciąż cena pozostaje najważniejszym czynnikiem, według którego dokonują wyboru e-sklepu. Tłumaczy to rosnącą popularność porównywarek cen, na których internauci wyszukują najbardziej odpowiadających ich potrzebom ofert. Według danych udostępnionych przez Gemius Polska, w kwietniu 2020 na portalu ceneo.pl  odnotowano wizyty 12 137 345 internautów oraz 153 207 888 odsłon strony). To wszystko sprawia, żę trudno obecnie wyobrazić sobie dobrze funkcjonującą sprzedaż internetową bez wykorzystania potencjału drzemiącego w monitorowaniu cen.

 

Czym jest monitoring cen?

 

Sprzedaż internetowa pozwala dotrzeć do większej grupy potencjalnych nabywców niż kiedykolwiek przedtem. Oprócz oczywistych zalet tej sytuacji, warto pamiętać o wyzwaniach z jakimi się wiąże. Niezbędne jest między innymi odpowiednie dostosowanie cen względem konkurencji oraz badanie dostępności oferowanych produktów w Internecie. Ręczne obserwowanie cen jest niezwykle trudne ze względu na ich dynamiczne zmiany oraz samą wielkość rynku. Dlatego też dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie price intelligence, czyli monitoringu cen za pomocą oprogramowania. Jest to rozwiązanie umożliwiające analizę cen w Internecie oraz optymalizację polityki cenowej. Dzięki monitorowaniu przedsiębiorcy mogą zbadać sytuację na rynku, śledzić najnowsze trendy oraz zapoznać się z ewentualnymi zagrożeniami wynikającymi z dotychczasowej strategii cenowej.

 

Monitoring cen – dla kogo?

 

Korzyści płynące z zastosowania monitoringu cen mogą dostrzec zarówno producenci jak i sprzedawcy, którzy chcą odnaleźć się na nieustannie zmieniającym się rynku oraz wyróżnić na tle innych sklepów oferujących podobne produkty. Satysfakcjonująca sprzedaż jest priorytetem dla obu tych grup, niemniej warto zaznaczyć, że każda z nich może spotykać się z innymi wyzwaniami i stawiać przed monitoringiem cenowym inne cele.

 

Monitorowanie cen dla producentów

 

Producenci mogą wykorzystać monitorowanie cen przede wszystkim w celu ochrony swojej marki i jej polityki cenowej. Narzędzia takie jak Szpiegomat umożliwiają im wgląd w sytuację na rynku oraz wpływają na efektywność ich strategii cenowych. Na podstawie danych z monitoringu producent dowie się kto i w jakich cenach sprzedaje jego produkty oraz jaka jest dostępność towaru u danego sprzedawcy.

 

Zobaczy również jakie inne marki są oferowane przez sprzedawców i jaki jest udział jego asortymentu w wirtualnej półce. Analiza cen pozwoli określić czy nie dochodzi do nadużyć cenowych w poszczególnych kanałach dystrybucji. Bardzo duża obniżka cen poniżej sugerowanego przez producenta progu minimalnego może przyczynić się do wielu problemów, takich jak psucie rynku, ograniczenie kanałów dystrybucji, a nawet nieumyślne niszczenie prestiżu marki (produkty tańsze mogą kojarzyć się klientom z niższą jakością). Właśnie dlatego potrzebna jest nieustanna analiza cen i systematyczne reagowanie na sytuację na rynku.

 

Producenci mogą wykorzystać monitoring cen również po to, aby porównać ceny produktów z innymi markami.  Rzeczywiste ceny na rynku mogą mocno odbiegać od tych, które znajdują się w oficjalnych katalogach.

 

Monitorowanie cen dla sprzedawców

 

Sprzedawcy mogą zastosować monitoring cen m.in. po to, by lepiej poznać rywali i być na bieżąco z ich działaniami. Monitoring pozwala zebrać informacje na temat konkurencyjnych ofert, cen oraz dostępności produktów, dzięki czemu można natychmiast dostosować swoją ofertę do szybko zmieniającego się rynku.

 

Ponadto narzędzie to pozwala uniknąć częstych błędów, takich jak sprzedawanie towaru po zbyt niskiej cenie, a także pozyskać cenne informacje i wskazówki, które pomogą je wyeliminować. Przedsiębiorczy sprzedawca dostrzeże również szanse na zwiększenie sprzedaży i zysków; na przykład poprzez zwiększenie marży na produkty, które dostępne są wyłącznie u niego, lub zastosowanie niewielkiej obniżki, aby pojawić na wybranej pozycji w rankingu cenowym. Oprogramowanie Szpiegomat oferuje system powiadomień, dzięki któremu przedsiębiorca nie przegapi potencjalnych szans na zysk oraz błędów cenowych.

 

Również takie funkcje jak automatyzacja zarządzania cenami mogą okazać się nieocenionymi sprzymierzeńcami w osiągnięciu celu sprzedażowego. Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę ilość czasu i zasobów, które pochłania ręczne wprowadzanie zmian.

 

Dlaczego warto korzystać z monitoringu cen

 

Narzędzia takie jak Szpiegomat pozwalają w wygodny sposób monitorować ceny, dostępność i koszty wysyłki produktu. Analizują one dane z porównywarek cenowych, stron aukcyjnych, a także sklepów internetowych konkurencji. Co więcej, umożliwiają one także śledzenie historycznych danych, dzięki którym można dokonać analizy trendów cenowych oraz upewnić się, którzy sprzedawcy najbardziej za nie odpowiadają.

 

Warto pamiętać, że śledzenie ofert konkurencji nie tylko pomoże zyskać nad nią przewagę, ale również może pomóc producentom uniknąć wojen cenowych, które mają zgubny wpływ na rynek.

 

Monitoring cenowy wskazuje ponadto słabe punkty twojej strategii cenowej oraz zwraca uwagę na ewentualne zagrożenia dla prowadzonego projektu oraz szanse rynkowe. Umiejętne wykorzystanie tej wiedzy pozwoli ci uniknąć sytuacji, w której błędy cenowe ograniczałyby twój potencjalny zysk.

 

Internet co prawda zwiększył możliwości dotarcia do nowych klientów, ale wraz z nimi wzrosła konkurencja. Wydaje się, że sprawne funkcjonowanie na rynku e-commerce jest obecnie coraz trudniejsze, co zauważa coraz więcej producentów i sprzedawców decydujących się na wykorzystanie price intelligence w swoich strategiach cenowych. Trudno wyobrazić sobie prostsze, a jednocześnie wydajniejsze rozwiązanie, które pozwoli otrzymać kontrolę nad siecią sprzedaży i być na bieżąco zarówno z realiami rynku, jak i potrzebami klientów.

 

Jesteś zainteresowany możliwościami, jakie oferuje monitoring cen lub chcesz dowiedzieć się więcej na jego temat? Skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści pomogą Ci poznać najważniejsze funkcjonalności Szpiegomatu, a także podpowiedzą, w jaki sposób efektywnie monitorować ceny w wybranych przez Ciebie kategoriach.