Monitoring cen w sklepach komputerowych

laptop-336373_1280

Branża komputerowa jest jedną z najdynamiczniej zmieniających się gałęzi e-commerce. Współczesna technologia rozwija się w zdumiewającym tempie, przez co laptopy, procesory czy karty graficzne dość szybko się starzeją. W związku z tym na rynku regularnie pojawiają się nowe, lepsze modele, a stare systematycznie tracą na wartości. Monitoring cen pozwala być na bieżąco ze zmianami cen w tym segmencie rynku oraz optymalnie zarządzać ofertami.

 

Monitoring cen laptopów i komputerów – jak to zrobić?

 

Monitorowanie cen w branży komputerowej nie należy do zadań prostych. Jednym z głównych powodów jest sama ilość produktów, z którymi należy być na bieżąco. Ten segment e-commerce obejmuje  tak zróżnicowane cenowo artykuły jak:

 

  • komputery
  • laptopy
  • karty graficzne
  • procesory
  • klawiatury, myszki
  • inne akcesoria

 

Innym problemem jest pozorne podobieństwo poszczególnych artykułów. Dla przykładu, niektóre modele laptopów o tej samej nazwie mogą różnić się podzespołami oraz specyfikacją, co ma swoje odzwierciedlenie w ostatecznej cenie produktu. Wiemy na przykład, że sprzęt z dyskiem SSD, dużą ilością RAM-u oraz zainstalowanym systemem operacyjnym jest dużo droższy niż ten pozbawiony tego typu udogodnień. Spójrzmy na screen przedstawiający ceny laptopa Lenovo L340 w różnych wersjach:

 

obraz_2021-02-16_132744

Źródło: allegro.pl

 

Jak widać cena może drastycznie się różnić w zależności od oferty. Dlatego też śledzenie konkurencji w internecie wymaga wyjątkowej precyzji oraz gromadzenia danych wysokiej jakości. Skuteczne kształtowanie cen w oparciu o działania konkurencji będzie niemożliwe, jeżeli źródła będą niewiarygodne.

Należy również pamiętać o pozostałych zmiennych, takich jak  liczne promocje na sprzęty elektroniczne, np. z okazji Cyber Monday. Liczne wyprzedaże sprawiają, że bycie na bieżąco z cenami tego typu artykułów jest jeszcze trudniejsze.

 

Jak skutecznie monitorować ceny produktów z branży komputerowej?

 

Narzędzie do monitoringu cen Szpiegomat błyskawicznie gromadzi potężne ilości danych, wykorzystując technologię Big Data. Dzięki zaawansowanym algorytmom (Smart Matching, Machine Learning) Szpiegomat indeksuje produkty nie tylko po nazwach marki i modelu, ale również po:

 

  • parametrach takich jak m.in.:
    - rozmiar ekranu
    - system operacyjny
    - karta graficzna
    - procesor
    - rozmiar i rodzaj dysku twardego
    - ilość RAM
  • kategoriach na stronie internetowej
  • kodach EAN
  • innych cechach artykułów

 

Tak zebrane informacje zostają przedstawione w formie przystępnych raportów i wykresów ułatwiających analizę cen. To sprawia, że śledzenie ruchów konkurencji jest znacznie prostsze, a ryzyko popełnienia pomyłki podczas optymalizacji cen jest znacznie niższe niż w przypadku ręcznego monitorowania ofert.

porównanie 3

Przykładowy wykres przedstawiający zmiany cen (Szpiegomat.pl)

 

Monitorowanie cen produktów z branży komputerowej – z jakich funkcji warto skorzystać? 

Wybór źródeł

Szpiegomat umożliwia monitorowanie cen z dowolnych źródeł, nieważne czy są to portale aukcyjne, porównywarki cenowe czy też poszczególne e-sklepy. Co istotne, nie trzeba ograniczać się do źródeł polskich, gdyż Szpiegomat śledzi ceny również za granicą.

 

Automatyka cenowa

Warto zwrócić uwagę, że samo śledzenie cen nie zda się na zbyt wiele, jeżeli po zebraniu potrzebnych informacji nie zdecydujemy się na podjęcie dalszych działań, które pomogą nam dotrzymać kroku konkurencji bądź ją wyprzedzić. Ogromną zaletą narzędzi do monitoringu cen jest możliwość wykorzystania automatyki cenowej do zarządzania ofertami. Automatyka cenowa pozwala skrócić czas reagowania na ruchy rywali do absolutnego minimum. W przypadku Szpiegomatu można wybrać gotowe scenariusze automatyki cenowej lub stworzyć własne, aby ceny naszych produktów inteligentnie reagowały na zmiany cen rywali. Możesz tym samym zdecydować, czy np. chcesz oferować dany produkt najtaniej, wejść do czołówki rankingu cenowego lub zwiększyć marżę.

Warto również wspomnieć o zaawansowanym systemie Dynamic pricing, który wykorzystuje informacje na temat popytu, podaży, zachowań klientów, koszyków zakupowych itp., aby kształtować ceny w oparciu o szczegółowe dane dostarczane przez samego użytkownika.

 

System alertów i podpowiedzi

Szpiegomat pomaga nie tylko śledzić ceny, ale również skutecznie optymalizować politykę cenową. System wskazówek i ostrzeżeń informuje użytkownika o najważniejszych wydarzeniach cenowych (duża obniżka cen u konkurencji, wyprzedaże, duża różnica cenowa między Tobą a innymi sprzedawcami, itd.), podpowiada, jakie działania należy podjąć, aby zwiększyć sprzedaż oraz informuje kiedy można bezpiecznie podnieść marżę.

 

Nie zwlekaj – wypróbuj monitoring cen już teraz

 

Sprzedawcy internetowi, którzy działają w branży komputerowej, z pewnością docenią liczne korzyści wynikające z monitoringu cen. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak Szpiegomat może pomóc Twojej firmie zwiększyć zysk i sprzedaż, skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści odpowiedzą na wszystkie Twoje pytania i podpowiedzą, jaki rodzaj współpracy będzie dla Ciebie najbardziej korzystny.