Jak przeprowadzać testy A/B w sklepie internetowym

utworzone przez | Sie 21, 2023 | Analizy, E-Commerce, Porady | 0 komentarzy

Jak przeprowadzać testy A/B w sklepie internetowym

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z podejmowaniem licznych, często niełatwych, decyzji. Sprzedawca jest zmuszony wybrać jedno rozwiązanie kosztem drugiego, co nie jest proste, gdyż nie da się w stu procentach przewidzieć efektów jego wprowadzenia. Na szczęście z pomocą przychodzą testy A/B, dzięki którym można w bezpiecznych warunkach przekonać się, jakie zmiany warto wprowadzić do działania e-sklepu.

Czym są testy A/B?

Testy A/B być może brzmią skomplikowanie, ale na szczęście to tylko pozory. W praktyce polegają one próbnym wprowadzeniu dwóch różnych rozwiązań w działaniu strony i skierowanie ich do dwóch różnych grup klientów jednocześnie. Następnie weryfikuje się efektywność obu wersji stron. Ta, która sprawdza się lepiej, zostaje wprowadzona na stałe dla wszystkich użytkowników.

Skutecznie przeprowadzone testy A/B pozwalają na:

  1. Optymalizację wskaźnika konwersji: Za pomocą testów A/B możemy zidentyfikować elementy strony, które mają największy wpływ na zachowanie użytkowników i ich decyzje zakupowe.
  2. Redukcję ryzyka: Zanim wprowadzisz duże zmiany na stronie, testy A/B pozwalają przetestować je na niewielkiej grupie użytkowników, aby zobaczyć, jak będą one reagować.
  3. Podjęcie informowanych decyzji: Testy A/B opierają się na twardych danych, co pozwala na podejmowanie decyzji opartych na faktach, a nie intuicji.

Jak przygotować się do testów A/B?

Przede wszystkim warto sporządzić listę elementów, które według naszej opinii wymagają dopracowania. Należy zawczasu przemyśleć i zaplanować, co i w jaki sposób będzie testowane. Niezwykle istotne jest również to, by kolejne testy przeprowadzać pojedynczo. W przeciwnym wypadku nie będzie możliwości, aby określić, który z elementów odpowiada za polepszenie/pogorszenie wyników konwersji.

Co warto testować?

Testy A/B można zastosować w przypadku wielu różnych elementów sklepu internetowego. Do najważniejszych możemy zaliczyć m.in.:

  • CTA 

Call To Action ma na celu zachęcić konsumenta do wykonania określonego działania (np. zapisania się do newslettera lub kliknięcia „kup teraz”). Skuteczność CTA zależy od wielu czynników: koloru, umiejscowienia na stronie, wielkości, treści, kształtu przycisku itp. Warto nadmienić, że wprowadzane zmiany nie muszą być duże. Ważniejsze jest to, aby nieustannie nadzorować, jak dana opcja się sprawuje na wybranej grupie odbiorców.

  • Ścieżka zakupowa

Zasada w tym przypadku jest dość prosta. Im krótsza i prostsza ścieżka zakupowa, tym lepiej. Często okazuje się, że szybki zakup, czyli tzw. 1-click-purchase cieszy się dużo większą popularnością niż standardowa metoda kupowania przez Internet. W ramach przejrzystości ścieżki zakupowej warto również zwrócić uwagę na możliwość dokonania zakupu bez rejestracji oraz możliwość łatwego edytowania koszyka zakupowego.

  • Maile sprzedażowe

Jest wiele sposobów na modyfikację mailingu. Można przykładowo sprawdzić, jak radzi sobie wiadomość o innym tytule, spersonalizowane komunikaty (np. zawierające imię adresata), umieszczenie ilustracji, ilość linków, czy nawet odpowiednio skonstruowana treść komunikatu.

  • Wygląd strony

Jest to podstawowa kwestia, która często przesądza o tym, jak długo klient będzie przebywał na stronie sklepu oraz czy zrealizuje zakup. Warto przetestować różne warianty landing page’a, identyfikacji wizualnej, kolorystyki, czy też rozmieszczenia poszczególnych ofert. W tym przypadku również pamiętajmy, by poszczególne zmiany wprowadzać pojedynczo, aby uzyskać najbardziej miarodajne i rzetelne wyniki testów.

  1. Wskaźniki konwersji: Na przykład procent użytkowników, którzy dokonują zakupu, rejestrują się na stronie lub wypełniają formularz kontaktowy.
  2. Zachowanie użytkowników: Takie jak czas spędzony na stronie, liczba odwiedzonych stron czy wskaźnik odrzutów.
  3. Interakcje z konkretnymi elementami: Na przykład kliknięcia w przyciski, oglądanie filmów czy korzystanie z interaktywnych elementów.
  4. Zadowolenie klienta: Możesz testować różne wersje ankiety satysfakcji klienta, aby zobaczyć, która z nich przynosi więcej odpowiedzi.
  5. Średnia wartość koszyka: Jeśli twoim celem jest zwiększenie sprzedaży, możesz przetestować różne wersje strony produktu lub koszyka, aby zobaczyć, która z nich przynosi wyższą średnią wartość zamówienia.

Pamiętaj, że testy A/B to ciągły proces. Nawet jeśli jeden test przyniesie pozytywne wyniki, zawsze jest przestrzeń do dalszej optymalizacji i eksperymentowania.

WSKAZÓWKA: Testy powinny trwać tak długo, aż uzyskane wyniki będą wiarygodne. Warto przy okazji wziąć pod uwagę te czynniki, które mogą potencjalnie rzutować na rzetelność testów (np. święta, Black Friday, kampanie marketingowe, itd.).

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Jak przeprowadzać testy A/B – krok po kroku

  1. Zdefiniuj cel: Zanim zaczniesz, musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć. Może to być zwiększenie wskaźników konwersji, zmniejszenie wskaźnika odrzutów lub zwiększenie średniej wartości koszyka.
  2. Twórz hipotezy: Na podstawie danych i intuicji twórz hipotezy dotyczące tego, co można poprawić. Na przykład: „Zmiana koloru przycisku „Kup teraz” na czerwony zwiększy konwersje o 10%”.
  3. Wybierz elementy do testowania: Elementy, które można przetestować, obejmują:
    • CTA (Call To Action): Na przykład kolor, tekst i umiejscowienie przycisku.
    • Ścieżka zakupowa: Prostota i intuicyjność procesu zakupowego.
    • Maile sprzedażowe: Tytuł, treść, ilustracje i ilość linków.
    • Wygląd strony: Design, kolorystyka, rozmieszczenie treści.
  4. Wybierz narzędzie do testowania: Istnieje wiele narzędzi dedykowanych testom A/B, takich jak Google Optimize, Optimizely czy Visual Website Optimizer. Wybierz to, które najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.
  5. Zapewnij odpowiednią wielkość próbki: Aby wyniki były wiarygodne, potrzebujesz odpowiedniej liczby użytkowników w obu grupach testowych.
  6. Przeprowadź test w odpowiednim czasie: Unikaj przeprowadzania testów w trakcie dużych promocji, świąt czy innych nietypowych okresów, które mogą wpłynąć na wyniki.
  7. Analiza wyników: Po zakończeniu testu dokładnie przeanalizuj wyniki. Porównaj wyniki obu wersji i zastanów się, dlaczego jedna wersja działała lepiej niż druga.
  8. Wdrożenie zmian: Jeśli wersja testowa przyniosła pozytywne wyniki, dodaj ją do e-sklepu ją na stałe. Jeśli nie, to wyciągnij wnioski i wprowadź zmiany.
  9. Pamiętaj o ciągłości: Testy A/B to proces ciągły. Zawsze jest miejsce na dalszą optymalizację, dlatego regularnie przeprowadzaj nowe testy i dostosowuj swój sklep do zmieniających się potrzeb użytkowników.
  10. Ocena długoterminowa: Po wdrożeniu zmian obserwuj ich wpływ w dłuższym okresie. Czasami początkowe zwiększenie wskaźników konwersji może być chwilowe.

Optymalne ceny kluczem do sukcesu

Nie zapominajmy o tym, że czynnikiem, który jest najistotniejszy w oczach konsumentów są ceny. Dlatego niezależnie od wszystkiego dobrą praktyką jest monitorowanie ofert konkurencji w celu zachowania jak najbardziej optymalnych cen.

Aby prowadzić skuteczną politykę cenową warto wykorzystać sprawdzone narzędzie do monitoringu cen, takie jak Szpiegomat, które pozwala na śledzenie trendów cenowych oraz ofert konkurencji, a także umożliwia e-przedsiębiorcom błyskawiczne zarządzanie cenami. Jeżeli interesuje Cię, w jaki sposób monitoring i analiza cen mogą pomóc Twojej firmie, skontaktuj się z nami i umów na bezpłatne demo.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes