Testy A/B w e-commerce – czym są i jak je przeprowadzać?

utworzone przez | Maj 27, 2022 | E-Commerce | 0 komentarzy

Testy A/B w e-commerce – czym są i jak je przeprowadzać?

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z podejmowaniem licznych, często niełatwych, decyzji. Sprzedawca jest zmuszony wybrać jedno rozwiązanie kosztem drugiego, co nie jest proste, gdyż nie da się w stu procentach przewidzieć efektów jego wprowadzenia. Na szczęście z pomocą przychodzą testy A/B, dzięki którym można w bezpiecznych warunkach przekonać się, jakie zmiany warto wprowadzić do działania e-sklepu.

Czym są testy A/B?

Testy A/B być może brzmią skomplikowanie, ale na szczęście to tylko pozory. W praktyce polegają one próbnym wprowadzeniu dwóch różnych rozwiązań w działaniu strony i skierowanie ich do dwóch różnych grup klientów jednocześnie. Następnie weryfikuje się efektywność obu wersji stron. Ta, która sprawdza się lepiej, zostaje wprowadzona na stałe dla wszystkich użytkowników.

Skutecznie przeprowadzone testy A/B pomagają m.in. zwiększyć sprzedaż oraz usprawnić działanie e-sklepu.

Jak przygotować się do testów A/B?

Przede wszystkim warto sporządzić listę elementów, które według naszej opinii wymagają dopracowania. Należy zawczasu przemyśleć i zaplanować, co i w jaki sposób będzie testowane.

Niezwykle istotne jest również to, by kolejne testy przeprowadzać pojedynczo. W przeciwnym wypadku nie będzie możliwości, aby określić, który z elementów odpowiada za polepszenie/pogorszenie wyników konwersji.

Co warto testować?

Testy A/B można zastosować w przypadku wielu różnych elementów sklepu internetowego. Do najważniejszych możemy zaliczyć m.in.:

CTA 

Call To Action ma na celu zachęcić konsumenta do wykonania określonego działania (np. zapisania się do newslettera lub kliknięcia „kup teraz”). Skuteczność CTA zależy od wielu czynników: koloru, umiejscowienia na stronie, wielkości, treści, kształtu przycisku itp. Warto nadmienić, że wprowadzane zmiany nie muszą być duże. Ważniejsze jest to, aby nieustannie nadzorować, jak dana opcja się sprawuje na wybranej grupie odbiorców.

Ścieżka zakupowa

Zasada w tym przypadku jest dość prosta. Im krótsza i prostsza ścieżka zakupowa, tym lepiej. Często okazuje się, że szybki zakup, czyli tzw. 1-click-purchase cieszy się dużo większą popularnością niż standardowa metoda kupowania przez Internet. W ramach przejrzystości ścieżki zakupowej warto również zwrócić uwagę na możliwość dokonania zakupu bez rejestracji oraz możliwość łatwego edytowania koszyka zakupowego.

Maile sprzedażowe

Jest wiele sposobów na modyfikację mailingu. Można przykładowo sprawdzić, jak radzi sobie wiadomość o innym tytule, spersonalizowane komunikaty (np. zawierające imię adresata), umieszczenie ilustracji, ilość linków, czy nawet odpowiednio skonstruowana treść komunikatu.

Wygląd strony

Jest to podstawowa kwestia, która często przesądza o tym, jak długo klient będzie przebywał na stronie sklepu oraz czy zrealizuje zakup. Warto przetestować różne warianty landing page’a, identyfikacji wizualnej, kolorystyki, czy też rozmieszczenia poszczególnych ofert. W tym przypadku również pamiętajmy, by poszczególne zmiany wprowadzać pojedynczo, aby uzyskać najbardziej miarodajne i rzetelne wyniki testów.

WSKAZÓWKA: Testy powinny trwać tak długo, aż uzyskane wyniki będą wiarygodne. Warto przy okazji wziąć pod uwagę te czynniki, które mogą potencjalnie rzutować na rzetelność testów (np. święta, Black Friday, kampanie marketingowe, itd.)

Optymalne ceny kluczem do sukcesu

Nie zapominajmy o tym, że czynnikiem, który jest najistotniejszy w oczach konsumentów są ceny. Dlatego niezależnie od wszystkiego dobrą praktyką jest monitorowanie ofert konkurencji w celu zachowania jak najbardziej optymalnych cen.

Aby prowadzić skuteczną politykę cenową warto wykorzystać sprawdzone narzędzie do monitoringu cen, takie jak Szpiegomat, które pozwala na śledzenie trendów cenowych oraz ofert konkurencji, a także umożliwia e-przedsiębiorcom błyskawiczne zarządzanie cenami. Jeżeli interesuje Cię, w jaki sposób monitoring i analiza cen mogą pomóc Twojej firmie, skontaktuj się z nami i umów na bezpłatne demo.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes