Allegro to największy polski serwis aukcyjny. Cieszy się on olbrzymią popularnością zarówno wśród kupujących i sprzedających. Dzięki temu, że na Allegro znajdziemy praktycznie wszystko, co tylko nam potrzebne, stało się ono miejscem, gdzie warto szukać okazji i porównywać ceny. Aby jednak dokładnie wykorzystać potencjał serwisu, warto skorzystać z raportów cenowych. W tym artykule przyjrzymy się, jakie statystyki możemy gromadzić na Allegro i jak je wykorzystać w praktyce.
Czym są statystyki Allegro?
Statystyki Allegro to zestawienie danych liczbowych i graficznych, które pozwalają na analizę rynku w konkretnych kategoriach produktowych na polskim serwisie aukcyjnym Allegro. W ramach raportów cenowych, które są jednym z rodzajów statystyk Allegro, można uzyskać informacje takie jak: średnią cenę ofert, minimalną i maksymalną cenę, cenę najczęściej występującą, liczbę ofert w danej kategorii produktowej oraz wiele innych.
Statystyki Allegro pozwalają na dokładne zbadanie rynku, analizę trendów i porównanie ofert, co z kolei pozwala na podejmowanie trafnych decyzji dotyczących cen i strategii sprzedaży. Dzięki temu sprzedający na Allegro mogą lepiej dostosować swoje oferty do oczekiwań rynku i konkurować z innymi sprzedawcami. Kupujący zaś mogą dokładnie ocenić, czy proponowana cena jest odpowiednia w kontekście ogólnych trendów rynkowych.
Jak uzyskać raporty cenowe na Allegro?
Przed przejściem do omówienia statystyk, które można uzyskać z raportów cenowych Allegro, warto omówić, jak w ogóle można je uzyskać. W tym celu należy przejść do zakładki „Moje Allegro” i wybrać opcję „Raporty cenowe”. Tutaj możemy wybrać kategorię produktów, dla których chcemy otrzymać raport cenowy. W raporcie tym znajdziemy informacje na temat liczby ofert, średniej ceny, minimalnej i maksymalnej ceny oraz ceny najczęściej występującej.
Statystyki cenowe – jak je interpretować?
Raport cenowy Allegro, a właściwie informacje w nim zawarte, pozwalają określić odpowiednią cenę, która będzie konkurencyjna , a jednocześnie pozwoli na osiągnięcie zadowalającej sprzedawcę marży.
Średnia cena to wartość, którą uzyskujemy dzieląc sumę wszystkich cen ofert przez ich liczbę. Jest to wartość orientacyjna, która pozwala nam na zorientowanie się, jakie są ogólne ceny oferowanych produktów.
Minimalna i maksymalna cena to wartości skrajne, które pozwalają nam określić zakres cen, w którym sprzedający oferują dany produkt. Często jednak najważniejszymi cenami są te, występujące najczęściej, czyli tzw. trendy cenowe. Może okazać się, że to właśnie one są najbardziej konkurencyjna i pozwalają na zwiększanie sprzedaży na Allegro.
Jak wykorzystać raporty cenowe Allegro w praktyce?
1. Określenie konkurencyjnej ceny
Dzięki statystykom Allegro możemy uzyskać informacje na temat średniej, minimalnej, maksymalnej i najczęściej występującej ceny ofert w danej kategorii produktowej. Pozwala to na określenie optymalnej ceny dla naszych produktów, która będzie atrakcyjna dla klientów, a jednocześnie nie pozbawi nas istotnej części zysku.
Przykład: Jesteśmy sprzedawcą telefonów komórkowych na Allegro. Analizując statystyki Allegro zauważamy, że średnia cena ofert wynosi 1000 zł, a najczęściej występująca cena to 900 zł. Na tej podstawie możemy określić, że cena naszych telefonów powinna wynosić około 900-1000 zł, aby była konkurencyjna i jednocześnie opłacalna dla nas.
2. Analiza trendów sprzedażowych
Statystyki Allegro pozwalają na analizę trendów sprzedażowych w danej kategorii produktowej. Dzięki temu możemy zobaczyć, jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem klientów, jakie są sezonowe zmiany w sprzedaży i jakie są najpopularniejsze marki.
Przykład: Jesteśmy sprzedawcą laptopów. Analizując raporty cenowe Allegro zauważamy, że w okresie wrzesień-listopad, sprzedaż laptopów rośnie o 20% w porównaniu do reszty roku. Na tej podstawie możemy przygotować specjalną ofertę na ten okres, co zwiększy nasze szanse na sprzedaż.
3. Optymalizacja strategii sprzedażowej
Dzięki statystykom Allegro możemy dokładnie przeanalizować nasze dotychczasowe działania sprzedażowe i na ich podstawie określić przyszłą strategię cenową. Możemy zobaczyć, jakie produkty sprzedają się najlepiej, jakie są trendy w sprzedaży oraz jakie działania marketingowe przyniosły najlepsze wyniki.
Przykład: Jesteśmy sprzedawcą biżuterii. Analizując statystyki Allegro zauważamy, że nasze najlepiej sprzedające się produkty to bransoletki i naszyjniki w kolorze złotym. Na tej podstawie możemy zdecydować się na zwiększenie oferty w tej kategorii, a także przygotować specjalną kampanię marketingową skierowaną do osób zainteresowanych właśnie tym produktem.
4. Sprawdzenie skuteczności kampanii marketingowych
Statystyki Allegro pozwalają przeanalizować skuteczność prowadzonych kampanii marketingowych. Możemy sprawdzić, ile osób kliknęło w naszą reklamę, ile z nich przeszło na stronę z ofertą, a także jakie produkty zostały najczęściej sprzedane dzięki danej kampanii.
5. Analiza konkurencji
Nie da się przecenić roli dokładnej analizy konkurencji i porównania własnych ofert z ofertami innych sprzedawców. Możemy zobaczyć, jakie są średnie ceny ofert konkurencji, jakie są najczęściej występujące marki i jakie są trendy w sprzedaży w danej kategorii produktowej.
Przykład: Jesteśmy sprzedawcą artykułów sportowych na Allegro. Zauważamy, że nasza konkurencja oferuje podobne produkty w podobnej cenie, ale nie ma w ofercie produktów w kolorze różowym. Możemy więc wykorzystać tę niszę i wprowadzić do oferty artykułów sportowych w tym kolorze. Pozwoli nam to naturalnie wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć nowych klientów.
Jak śledzić trendy cenowe na Allegro i nie tylko?
Raporty cenowe Allegro, stanowią bardzo przydatne narzędzie dla sprzedawców na platformie. Jednakże, posiadają one swoje ograniczenia i nie są w stanie dostarczyć wszystkich potrzebnych informacji. Na rynku dostępne są specjalne narzędzia do monitoringu cen, takie jak Szpiegomat, które posiadają kompleksowe rozwiązania dla e-przedsiębiorców.
Dzięki oprogramowaniu Szpiegomat możemy śledzić ceny produktów z dowolnych źródeł internetowych, krajowych i zagranicznych, w tym w różnych walutach. Jednak narzędzia price intelligence pomagają nie tylko monitorować ceny produktów, ale także analizować ceny konkurencji, porównywać oferty sprzedaży, optymalizować ceny oraz wykrywać błędy cenowe. Dodatkowo, Szpiegomat oferuje funkcje automatyzacji, pozwalając na szybkie reagowanie na zmiany cen i ofert konkurencji. W ten sposób możemy skutecznie zarządzać naszą ofertą i osiągać jeszcze lepsze wyniki sprzedażowe.