Handel podróbkami to coraz większy problem w krajach Unii Europejskiej. Straty związane z tym nielegalnym procederem szacuje się na 63,8 mld złotych rocznie. Jednym z najprostszych sposobów na wykrycie przez producenta tzw. produktów z szarego importu jest monitoring cen. Wykrywanie naruszeń cenowych pozwala odnaleźć sprzedawców, którzy mogą przyczyniać do tego negatywnego procederu.
Według raportu EUIPO z 2020 roku, budżety państw z Unii Europejskiej tracą co roku 63,8 mld złotych dochodu przez handel podróbkami. W samej Polsce wartość utraconej sprzedaży na rynku produktów higienicznych i kosmetycznych to aż 1,942 mld złotych. Niestety mamy do czynienia z tendencją wzrostową, gdyż jest to wynik o 523 mln wyższy niż w przypadku ostatniego badania. Podróbki są poważnym problemem, jednak nie wolno zapominać o tzw. szarym imporcie, który również przyczynia się do poważnych strat finansowych i wizerunkowych wielu marek i producentów.
Szary import – co to jest?
Szary import to taki, który odbywa się poza oficjalnymi kanałami dystrybucji, ale jednocześnie w świetle prawa nie jest nielegalny. Pomimo swojego statusu prawnego ma on jednak zdecydowanie negatywny wpływ na zyski producenta oraz postrzeganie marki.
„Szary importer”, ze względu na pominięcie wielu kosztów związanych z logistyką i dystrybucją, może pozwolić sobie na znaczną obniżkę ceny danego artykułu, najczęściej sprzedając produkty docelowo przeznaczone na inny rynek.
Nieautoryzowana sprzedaż i podróbki – jakie są zagrożenia?
Produkty z szarego importu często się różnią od tych z oficjalnej dystrybucji ze względu na to, że są przeznaczone na rynki, na których panują odmienne standardy oraz wymogi prawne, przez co konsument nie otrzymuje towaru zgodnego z oczekiwaniami. Czasami różnica ta może być negatywna (np. jakość wykonania ustępuje artykułom z autoryzowanych źródeł). Nieświadomi konsumenci mogą poczuć się zawiedzeni zakupem, co grozi poważną stratą wizerunkową.
Nie inaczej jest z podróbkami, które podszywają się pod szanowaną markę. Podrabiane artykuły przyczyniają się do strat finansowych producenta i autoryzowanych sprzedawców za sprawą niższej jakości oraz większej awaryjności towaru. W konsekwencji prowadzi to do mniejszego zaufania ze strony konsumentów. Jeszcze poważniej jest w przypadku branż, takich jak kosmetyki, leki, czy zabawki dla dzieci, gdzie podróbki mogą być wręcz niebezpieczne dla zdrowia.
Co więcej, handel produktami z szarego importu może odpowiadać za psucie rynku. Sprzedawcy, którzy działają zgodnie z wolą producenta są postawieni w wyjątkowo niekomfortowej sytuacji, gdyż ze względu na koszta związane z dystrybucją i logistyką, nie mogą sobie pozwolić na znaczne obniżki. Czasami jednak retailerzy czują się zmuszeni do podjęcia walki cenowej, przez co ograniczają swój zysk. Niestety grozi to wojną cenową, która jest niebezpieczna dla wszystkich stron, a także pogorszeniem relacji producenta z e-handlowcami.
Istotnym problemem jest również to, że zaniżone ceny obniżają wartość produktu w oczach konsumenta. Część klientów może uznać, że artykuł jest niskiej jakości, co przekłada się na gorsze postrzeganie marki.
Na szczęście monitoring cen daje nam możliwość wykrycia niepokojących trendów cenowych, które mogą świadczyć o nieuczciwości konkretnych sprzedawców.
Jak wykorzystać monitoring cen do wykrywania nieautoryzowanej sprzedaży i podróbek?
Przede wszystkim należy trzymać rękę na pulsie. To znaczy śledzić kanały sprzedaży i analizować ceny – najlepiej regularnie. W tym celu warto wykorzystać oprogramowanie do monitoringu cen, takie jak Szpiegomat.
Monitoring cen pozwala na zbieranie informacji na temat ofert znajdujących się w e-sklepach, porównywarkach cenowych oraz portalach aukcyjnych. Warto zauważyć, że to właśnie portale aukcyjne są najpopularniejsze wśród handlarzy podróbkami oraz artykułami z szarego importu.
Jak szukać nieautoryzowanej sprzedaży?
Najtańsi sprzedawcy – Jeżeli cena artykułu znacząco odbiega od ceny katalogowej, powinna zapalić nam się lampka ostrzegawcza. Może to bowiem oznaczać, że ktoś sprzedaje produkt poniżej poziomu opłacalności, bądź handluje podróbkami / produktem z nieoficjalnego źródła.
Ceny nieopłacalne w danym kraju – to zjawisko może sugerować, że produkt pochodzi z dystrybucji na inny rynek, w którym obowiązują niższe ceny.
Modele niedostępne w danym kraju – nie każdy model produktu zostaje udostępniony do sprzedaży w każdym państwie. Jeżeli zauważysz go na rynku, na którym teoretycznie nie powinno go być, najprawdopodobniej pochodzi on z szarego importu.
Kraj wysyłki – czasami na podróbkę wskazuje miejsce, z którego produkt jest wysyłany, dlatego warto wczytać się w szczegółowe informacje na temat oferty.
Co zrobić z nieautoryzowaną sprzedażą?
Jeśli producent wykryje nieautoryzowaną sprzedaż swoich produktów, może podjąć następujące kroki:
- Skontaktować się z osobą lub firmą, która sprzedaje nieautoryzowane produkty i zażądać zaprzestania tej działalności. Producent ma do tego pełne prawo na mocy art. 155 Prawa własności przemysłowej. Można to zrobić poprzez wysłanie listu poleconego lub e-maila.
- Zgłosić sprawę do odpowiednich władz, takich jak policja lub Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), jeśli nieautoryzowana sprzedaż jest rozległa lub jeśli co-producent ma podejrzenie, że jest to działalność przestępcza.
- Skontaktować się z prawnikami, jeśli producent chce podjąć działania sądowe w celu zatrzymania nieautoryzowanej sprzedaży swoich produktów. Można to zrobić poprzez wytoczenie powództwa o naruszenie praw autorskich lub znaków towarowych.
- Zmienić swoje strategie marketingowe, aby zapobiec dalszej nieautoryzowanej sprzedaży. Może to obejmować wprowadzenie nowych środków bezpieczeństwa lub zmianę sposobu dystrybucji produktów, aby uniemożliwić nielegalne dystrybucje.
Niezależnie od wybranej strategii, ważne jest, aby co-producent działał szybko i skutecznie w celu zatrzymania nieautoryzowanej sprzedaży swoich produktów, ponieważ taka działalność może znacząco wpłynąć na reputację i zyski firmy.
Pamiętaj, że Szpiegomat oferuje znacznie więcej możliwości niż samo wykrywanie podróbek i importowanych produktów. Skontaktuj się z nami, aby umówić się na darmową prezentację, z której dowiesz się w jaki sposób monitoring cen pomoże Twojej firmie.