Nie ograniczaj niepotrzebnie zysku! Kiedy i jak podnosić ceny w e-commerce?

utworzone przez | wrz. 20, 2022 | E-Commerce | 0 komentarzy

Nie ograniczaj niepotrzebnie zysku! Kiedy i jak podnosić ceny w e-commerce?

Wzrost cen, czyli zjawisko niemile odbierane przez konsumentów, nie zawsze wynika z chęci zwiększenia zarobku przez sprzedawcę. Istnieją sytuacje, które właściwie zmuszają e-przedsiębiorców do podwyżek cen: począwszy od wzrostu podatków i opłat, z którymi musi uporać się sprzedawca, na rozmaitych wypadkach losowych, takich jak inflacja lub pandemia, kończąc. W dzisiejszym artykule podpowiadamy, kiedy warto podnieść ceny w e-commerce, oraz jak to zrobić, aby nie zniechęcić klientów do Twojego e-sklepu.

Co powinieneś zrobić, zanim podniesiesz ceny?

Przed bezpośrednią ingerencją w poziom cen, warto najpierw przeanalizować naszą sytuację oraz pozycję rynkową. Dobrą praktyką jest również wykorzystanie pozacenowych strategii, aby potencjalne podwyżki nie zmniejszały sprzedaży.

Podkreśl korzyści wynikające z kupowania w Twoim e-sklepie

Jeżeli konkurencja ma niższe ceny od Ciebie, najlepsze co możesz zrobić, to odpowiednio wyeksponować zalety produktu oraz korzyści związane z zakupem w Twoim e-sklepie.

Pamiętaj, by wykorzystać przy tym język korzyści, aby opis produktu zawierał nie tylko suchą specyfikację, ale również podkreślał, co konsument otrzyma w ramach zakupu. Przykładowo zamiast jedynie odnotować pojemność baterii w słuchawkach bezprzewodowych, warto napisać, że zapewniają one np. 70 godzin słuchania muzyki bez konieczności ładowania.

Warto pokazywać, że korzyści dla klienta wiążą się nie tylko ze zdobyciem sprawdzonego artykułu, ale również z wyjątkowym doświadczeniem zakupowym. Bonusy (np. w postaci kart lojalnościowych lub kodów zniżkowych), dogodny czas wysyłki, warunki gwarancji i zwrotu towaru, czy też doskonała obsługa pomagają uświadomić klientom, że wyższa cena wiąże się z wymiernymi korzyściami. 

Śledź ceny bezpośredniej konkurencji

Niezależnie od tego, czy jesteś nowym sprzedawcą, czy osobą z dużym doświadczeniem, powinieneś śledzić ceny innych e-sklepów. Dzięki temu zyskasz niezbędną wiedzę o rynku i trendach cenowych, które pomogą Ci upewnić się, czy Twoje oferty są optymalne.

Kiedy warto podnieść ceny artykułów w e-commerce?

To, czy podwyżka cen jest uzasadniona to kwestia raczej indywidualna i trudno przedstawić uniwersalne zasady, gdyż pod uwagę należy wziąć mnogość czynników związanych z działaniem danego e-sklepu. Można jednak wyszczególnić przynajmniej kilka przypadków, gdy podwyżka cen ma sens:

  • kiedy ponoszone koszta i opłaty są zbyt wysokie, a podjąłeś się już prób oszczędzania oraz wdrażałeś poza cenowe strategie sprzedaży
  • jeśli Twoja strategia działania opiera się na cenach ekskluzywnych i docieraniu do zamożnych klientów
  • gdy Twój e-sklep jako jedyny oferuje dany produkt lub gdy konkurencja ma problemy z dostępnością towaru
  • wysoka sprzedaż i popyt pozwala na podniesienie ceny
  • gdy sprzedajesz produkt znacznie taniej od konkurencji

Niezależnie od powodu, dla którego chciałbyś podnieść (lub obniżyć) ceny, powinieneś wykorzystać w tym celu profesjonalny monitor cen.

Dedykowane narzędzia do monitoringu cen, takie jak Szpiegomat, poinformują cię, kiedy będziesz mógł bezpiecznie zwiększyć marżę bez spadania z wybranej pozycji w rankingu cenowym. Dzięki temu Twój sklep wciąż będzie cieszył się najbardziej atrakcyjnymi ofertami. Co więcej, dzięki oprogramowaniu do monitoringu cen, możemy sprawdzić, jakie ceny są optymalne. Analiza trendów cenowych pozwala określić, jakie oferty mieszczą się w granicach normy, a także porównać swoje ceny z innymi sklepami. Zarządzanie cenami przy użyciu odpowiedniego oprogramowania minimalizuje też ryzyko pojawienia się potencjalnych błędów cenowych, które mogłyby Cię pozbawić części zysku.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Jesteś zmuszony podnieść ceny w e-sklepie? Jak to zrobić bezpiecznie?

Szczerość wobec klienta popłaca

Relacje z klientem powinny być oparte na szczerości i przejrzystej komunikacji. Okazuje się, że jeśli zawczasu poinformujemy klientów o nadchodzącej podwyżce, wyjaśniając jednocześnie czym jest spowodowana, wielu z nich to zrozumie. Jak wynika z raportu Forrester, 60% klientów nie ma nic przeciwko zmieniającym się cenom, dopóki wiedzą, skąd się wzięły.

Zupełnie przeciwną taktyką jest zaś technika ledwo zauważalnej różnicy. W tym przypadku sprzedawca podnosi ceny stopniowo, żeby klienci nie zauważyli drastycznej podwyżki, która mogłaby ich zniechęcić do zakupu.

Nie rezygnuj z rabatów i specjalnych okazji

Klienci, w szczególności Polacy, coraz częściej uprawiają tzw. smart shopping. Sprzedawca powinien zatem zatroszczyć się o to, by konsumenci wciąż mogli polować na specjalne okazje. Dobrze więc nie rezygnować całkowicie ze zniżek, które – zwłaszcza w czasach podwyżek cen – zachęcą konsumentów do zakupu oraz regularnych odwiedzin witryny. Warto je zachować np. dla najbardziej lojalnych klientów oraz osób, które zdecydowały się zapisać do naszego newslettera.

Wykorzystaj monitor cen do bezpiecznego podwyższenia marży

Czasami okazuje się, że zaproponowana przez nas cena niepotrzebnie pozbawia nas części zysku. Dzieje się tak np. wtedy, gdy sprzedajemy produkt najtaniej, a między nami a najbliższą konkurencją jest spora różnica. Jest to błąd cenowy, który może znacząco obniżać nasze zyski. W tym przypadku można bezpiecznie podnieść cenę, pozostając w czołówce rankingu cenowego. Jest to niezwykle efektywna praktyka, ponieważ nawet drobna podwyżka marży może istotnie przyczynić się do zwiększenia zysku,  podczas gdy nasza oferta wciąż pozostanie najbardziej atrakcyjna dla konsumentów.

zwiększ marżę

Źródło: Szpiegomat.pl

Dyktowanie cen

Może się okazać, że Twój sklep jako jedyny będzie sprzedawał jakiś produkt w wybranym segmencie rynku. Jest to bardzo korzystna sytuacja, gdyż zyskujesz dzięki niej możliwość podyktowania dowolnej ceny, bez oglądania się na konkurencję. Pamiętaj jednak, że Twoja oferta wciąż powinna mieścić się w granicach możliwości finansowych potencjalnych klientów, a także by śledzić dostępność towaru u siebie i rywali.

możesz dyktować cenę

Źródło: Szpiegomat.pl

Jeżeli chcesz skutecznie zarządzać cenami, również automatycznie, wypróbuj Szpiegomat, który pozwala na pełną automatyzację wystawianych ofert. Dzięki temu Twoje ceny będą zawsze odpowiadały Twojej strategii działania, zmieniając się w oparciu o działania konkurencji oraz sytuację rynkową. Jeśli Skontaktuj się z nami i umów na bezpłatne demo, w którym nasz konsultant wyjaśni wszelkie najważniejsze aspekty działania Szpiegomatu.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes