Konkurencja cenowa w sprzedaży internetowej

utworzone przez | Cze 28, 2022 | E-Commerce | 0 komentarzy

Konkurencja cenowa w sprzedaży internetowej

Konkurencja cenowa to model rywalizacji, w której podstawową formą walki o klienta jest odpowiednie zarządzanie poziomem cen produktów. Najczęściej przybiera ona obniżek i promocji. Biorąc pod uwagę fakt, iż według raportu Gemius to ceny są najważniejszym czynnikiem zakupowym, rywalizacja sprzedawców może być naprawdę zacięta. Nasuwa się więc istotne pytanie: jak optymalnie konkurować cenami w świecie e-commerce?

Sposoby rywalizacji za pomocą cen

Konkurencja cenowa kojarzy się przede wszystkim z walką o klienta przy pomocy niskich cen. Jednak obniżki mają za zadanie nie tylko przyciągnąć nabywców. Duże firmy z wielkim kapitałem mogą na przykład pozwolić sobie na niskie ceny, aby utrudnić konkurencji funkcjonowanie, a nowym przedsiębiorstwom wejście na rynek.

Czasami z kolei dobrym rozwiązaniem jest podyktowanie wyższych cen. Na przykład wtedy, gdy sprzedawca wie, że konkurencja nie oferuje u siebie jakiegoś produktu lub ma ich bardzo ograniczoną ilość. 

Tak więc należy pamiętać, że sposób zarządzania cenami różni się w zależności od warunków rynkowych, działań konkurencji, zachowań konsumentów oraz celu biznesowego, jaki sprzedawca chce osiągnąć.

Działania cenowe, które sprzedawca może podjąć, to m.in. obniżki cen (rabaty, promocje, karty lojalnościowe), darmowa dostawa i wymiana produktu na nowy. Natomiast oprócz tych podstawowych działań, istnieje wiele skutecznych strategii cenowych, które pomagają zwiększyć sprzedaż poprzez niewielkie zmiany w ofertach (na przykład odjęcie końcówki ceny) lub umiejętne eksponowanie cen.

Jak skutecznie konkurować ceną w Internecie?

Wszelkie strategie i pomysły na skuteczną realizację polityki cenowej są ważne, ale wymagają odpowiedniej metody wdrażania.

  • Po pierwsze, należy określić kto należy do bezpośredniej konkurencji. Można wykluczyć wszystkie sklepy, które oferują zupełnie asortyment lub grupę odbiorców. Przykładowo, jeżeli sprzedawca A celuje w sprzedaż produktów eksluzywnych, nie powinien zbytnio sugerować się sprzedawcą B, który preferuje sprzedaż opartą na wyższym wolumenie dla konsumentów o mniej zasobnych portfelach.
  • Kolejnym krokiem jest analiza cen konkurencji. Ręczne zestawianie ofert sprzedawców jest czasochłonne, podatne na błędy, a w przypadku licznej konkurencji, bywa to wręcz niemożliwe. Tym bardziej, że w szczególnie gorących okresach sprzedażowych ceny poszczególnych ofert potrafią zmieniać się nawet kilkanaście razy dziennie. Dlatego warto postawić na sprawdzone narzędzia do monitoringu cen konkurencji, takie jak Szpiegomat.

    Szpiegomat gromadzi informacje na temat cen i dostępności produktów konkurencji, śledząc dowolne źródła internetowe krajowe i zagraniczne. Następnie dane te zostają przedstawione w formie wygodnych raportów i tabelek, dzięki którym możesz podjąć lepsze decyzje biznesowe.
  • Trzecim krokiem, jaki należy podjąć, aby sprostać konkurencji, jest optymalizacja oferty. Narzędzie Szpiegomat pozwala na błyskawiczne zmiany cen, co pomaga dotrzymać kroku rywalom, a nawet ich wyprzedzić na tym wymagającym rynku. Tymczasem obecna w Szpiegomacie automatyka cenowa pozwala na samoistne zmiany cen w oparciu o działania konkurencji. To sprawia, że poziom Twoich cen będzie zawsze aktualny i dopasowany do warunków rynkowych.

Dla kompletu efektywnego zarządzania cenami Szpiegomat oferuje system alertów i powiadomień. Informuje on o najważniejszych wydarzeniach cenowych, a także podaje sugestie najlepszych w tym momencie działań.

Jeżeli chcesz sprawdzić jak w praktyce działa monitoring cen, skontaktuj się z nami i umów na darmowe demo. Nasi specjaliści udzielą Ci wszelkich informacji na temat działania programu, a także podzielą się wskazówkami, jak wykorzystać jego możliwości, aby osiągnąć sukces w e-commerce.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes