Jakie funkcje powinien mieć program do monitoringu cen dla producentów?

utworzone przez | wrz. 13, 2022 | E-Commerce | 0 komentarzy

Jakie funkcje powinien mieć program do monitoringu cen dla producentów?

Niektórzy błędnie uważają, że monitoring cen to narzędzie, które przydaje się wyłącznie retailerom. Nic bardziej mylnego. Śledzenie cen powinno być również regularną praktyką u producentów, którym zależy na stabilnym rozwoju marki oraz skutecznej dystrybucji. Jednak aby w pełni wykorzystać potencjał monitoringu cen właściciele marek powinni wybrać narzędzie, który oferuje wszystkie niezbędne funkcje.

Monitorowanie cen – korzyści dla producentów

Analiza cen konkurencji i sieci sprzedaży umożliwia producentom właściwe zorientowanie się w rynku, a także sprawdzenie, jak poszczególne produkty radzą sobie u retailerów. Aby jednak poznać prawdziwy potencjał tego procesu, należy wykorzystać profesjonalne narzędzie do monitorowania cen w Internecie, takie jak Szpiegomat. Regularne śledzenie cen sieci sprzedaży i konkurencji pozwala przeprowadzić analizę dostępności towaru, aktualnych trendów cenowych czy też prowadzonych działań marketingowych i promocyjnych..

Jakie funkcje dla producentów powinien oferować dobry program do monitoringu cen?

Śledzenie cen z dowolnych źródeł internetowych

Gromadzenie informacji na temat cen produktów to podstawowe zadanie monitorów cen. Te najlepsze odznaczają się jednak tym, że mogą one monitorować ceny z dowolnych miejsc w internecie. Dlatego też przed wybraniem oprogramowania warto upewnić się, że gromadzi on informacje z takich źródeł jak:

  • marketplace’y (m.in. Google Shopping, Empik Marketplace)
  • portale aukcyjne (m.in. Allegro, E-bay, Amazon)
  • porównywarki cenowe (m.in. Ceneo, Skąpiec, okazje.info)
  • poszczególne e-sklepy
  • źródła internetowe oraz zagraniczne (w tym te korzystające z różnych walut)

Skuteczny program do śledzenia cen konkurencji pozwala również na gromadzenie informacji o produktach na podstawie różnych wytycznych:

  • nazwa produktu
  • model
  • nazwa producenta
  • kod EAN
  • kod producenta
  • cena produktu
  • produkty analogiczne innych marek

Do funkcji szczególnie istotnych z punktu widzenia producenta zaliczymy możliwość monitorowania następujących elementów:

  • ekspozycja produktów w e-sklepie (pozycjonowanie w wyszukiwarce i kategoriach)
  • monitoring banerów
  • monitoring dystrybucji
  • zdjęcia na aukcji
  • opisy
  • oceny i komentarze

Analiza cen

Zbieranie informacji o cenach konkurentów na niewiele by się zdało, gdyby dane te nie zostały poddane szczegółowej analizie. Ze względu na rozmiar i dynamiczny rozwój rynku e-commerce dobrze zadbać o to, by narzędzie umożliwiało wygodną i szybką analizę cen. Przykładowo Szpiegomat przedstawia dane w formie czytelnych tabel i wykresów. Dzięki temu można z powodzeniem dostrzec potencjalne trendy cenowe, niepokojące zmiany w ofertach, czy też dokonąć bezpośredniego porównania z konkurencją wraz ze wskazaniem dokładnych różnic cenowych. Warto również zadbać o to, by monitor cen, na który sprzedawca się decyduje, umożliwiał eksport danych do takich formatów jak XML i CSV.

Źródło: Szpiegomat.pl

Dane wysokiej jakości

Jedną z największych zalet oprogramowania do monitoringu cen jest otrzymywanie wysokiej jakości danych na temat konkurencji. Przykładowo narzędzie Price Intelligence Szpiegomat, wykorzystuje boty do zbierania informacji o ofertach. Następnie ogromne ilości danych (Big Data) trafiają do chmury obliczeniowej, gdzie sztuczna inteligencja indeksuje oraz dopasowuje informacje przy pomocy algorytmów Smart Matching oraz Machine Learning, które sprawiają, że dostarczane dane są zawsze rzetelne i aktualne.

Monitoring dostępności produktów oraz sprawdzanie asortymentu sprzedawcy

Jeżeli zdecydujemy się na specjalistyczne narzędzie do monitorowania cen w sieci, możemy liczyć na szereg rozwiązań, które znacząco uproszcza i przyspieszą ten czasochłonny proces. Przykładowo Szpiegomat poinformuje Cię o dostępności Twojego produktu u sprzedawców, z którymi współpracujesz. Będziesz mógł również przekonać się jaki udział w wirtualnej półce danego sprzedawcy mają Twoje produkty w porównaniu do konkurencji. Możesz wykorzystać te informacje np. do ulepszenia swoich produktów lub negocjacji z detalistami.

Wykrywanie naruszeń polityki cenowej

Jedną z najważniejszych dla producentów funkcji oferowanej przez monitorowanie cen jest bez wątpienia wykrywanie naruszeń polityki cenowej. Gdy retailerzy zaniżają ceny produktów zbyt zaciekle, stwarzają ryzyko wystąpienia wojny cenowej, która jest fatalna w skutkach dla producentów, sprzedawców, a nawet klientów. Producent monitorujący ceny u swoich sprzedawców może zapobiec wojnie cenowej oraz innym negatywnym konsekwencjom nadmiernych i nieprzemyślanych obniżek.

Szpiegomat wykryje niepokojące spadki cen Twoich produktów, a także wskaże sprzedawców, którzy jako pierwsi rozpoczęli obniżki. Z kolei inteligentny system powiadomień i alertów przedstawi wszelkie najważniejsze wydarzenia cenowe, którym warto się przyjrzeć, aby prowadzić bezpieczną i skuteczną politykę cenową.

Wykrywanie produktów z nieautoryzowanych źródeł

Gdy właściciel marki zauważy w internecie jakieś niepokojące oferty, może okazać się, że ma czynienia z produktem z szarego importu lub podróbką. Nieautoryzowany sprzedawca może sprzedawać artykuły przeznaczone na zupełnie inny rynek, co jest poważnym problemem, gdyż mogą one różnić się materiałem, z których zostały wykonane, warunkami gwarancji oraz innymi elementami ważnymi z punktu widzenia każdego klienta.

Dobry monitor cen pomaga wykrywać produkty, których dany sprzedawca nie powinien mieć w swojej ofercie, co pomaga skutecznie chronić wizerunek marki.

System alertów 

Szpiegomat oferuje niezwykle przydatny system alertów i podpowiedzi, które pomagają w prosty sposób poprawić pozycję produktów i zwiększyć ich sprzedaż. Informuje on o potencjalnych zagrożeniach i szansach cenowych, a także proponuje sugestie optymalnych działań. Dzięki temu z łatwością odnajdziesz niepokojące oferty, których ceny znacząco odbiegają od referencyjnej, a także dowiesz się, czy Twoje produkty są właściwie wyeksponowane.

Źródło: Szpiegomat.pl

Szpiegomat – profesjonalny monitor cen dla producentów i właścicieli marek

Oprogramowanie do śledzenia cen to najlepszy sposób na to, by producenci byli na bieżąco z cenami w wybranym segmencie rynku. Przekłada się to na wiedzę na temat wysokości cen, ale też częstotliwości i zakresu ich zmian. Szpiegomat umożliwia obserwowanie cen w dowolnych źródłach internetowych krajowych i zagranicznych, takich jak portale aukcyjne lub porównywarki cenowe. Różnorodne waluty również nie stanowią dla niego problemu, przez co proces monitorowania cen jest szybki, prosty i przejrzysty. Ponadto dzięki monitoringowi cen możliwe jest porównanie swoich produktów z analogicznymi towarami innych producentów oraz sprawdzenie ekspozycji własnych artykułów w swojej sieci sprzedaży.

Znalezienie najlepszego programu do monitoringu cen może zająć trochę czasu, ale zdecydowanie warto go poświęcić. Wymienione w artykule funkcjonalności nie tylko ułatwiają zarządzanie firmą, ale również znacząco przyczyniają się do jej rozwoju oraz umocnienia pozycji rynkowej

Jeżeli chcesz sprawdzić jak w praktyce działa monitoring cen, skontaktuj się z nami i umów na darmowe demo. Nasi specjaliści udzielą Ci wszelkich informacji na temat działania programu, a także podzielą się wskazówkami, jak wykorzystać jego możliwości, aby osiągnąć sukces w e-commerce.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes