Jakie formy płatności oferować w sklepie internetowym?

utworzone przez | Cze 9, 2022 | E-Commerce | 0 komentarzy

Jakie formy płatności oferować w sklepie internetowym?

Praca sprzedawcy internetowego polega nie tylko na wystawianiu produktów w sklepie i wysyłaniu ich klientom po uiszczeniu opłaty. W dzisiejszych czasach równie ważne jest to, aby poznać i zrozumieć potrzeby konsumentów, zapewniając im wygodne i bezpieczne warunki realizacji zakupów. Między innymi właśnie dlatego tak istotne jest oferowanie odpowiednich form płatności. Co oznacza „odpowiednich”? Tego dowiecie się z dzisiejszego artykułu.

O czym należy pamiętać, wybierając rodzaje płatności internetowych?

Duży wybór – podstawową rzeczą, która przyciąga kupujących do świata e-zakupów jest wygoda. Przejawia się ona m.in. poprzez różnorodność opcji dostępnych dla klienta. Pamiętajmy, że każdy ma własne upodobania i uprzedzenia wobec poszczególnych form płatności, dlatego warto zapewnić ich jak najszerszy wachlarz.

Bezpieczeństwo transakcji – decydując się na współpracę z bramkami płatności, należy wybrać te, które są sprawdzone i renomowane. Istotne jest też, by klient czuł, że w razie ewentualnych problemów będzie mógł zwrócić się o pomoc i ją rzeczywiście uzyskać.

Poprawna ekspozycja form płatności – dobrze jest pokazać dostępne metody płatności już na samym początku, na przykład w specjalnym bannerze na dole strony głównej. Mechanizm ten przypomina nieco zakupy w tradycyjnych sklepach. Gdy klient widzi na drzwiach naklejkę z dostępnymi metodami płatności, wie że będzie mógł bez problemu zapłacić kartą lub BLIK-iem. Zachęca to klienta do eksploracji sklepu, gdyż z góry wie, że nie usłyszy przy kasie, że przyjmowana jest tylko gotówka i że musi udać się do pobliskiego bankomatu, by dokończyć transakcję.

Jakie metody płatności warto udostępniać klientom e-commerce?

Szybkie przelewy

Według raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” jest to najpopularniejszy sposób dokonywania płatności. Do korzystania z szybkich przelewów przyznaje się ⅓ ankietowanych.

Do tego segmentu zaliczymy tzw. bramki płatności. Należą do nich m.in. DotPay, Przelewy24, Pay U czy TPay. Po integracji mają one bezpośredni dostęp do danych bankowych klienta, co przyspiesza proces transakcji oraz eliminuje ryzyko wpisania niepoprawnych danych.

Oprócz wygody i szybkości tego rozwiązania, zaletą szybkich przelewów jest też ich popularność, a co za tym idzie – większe zaufanie konsumentów.

Natomiast należy pamiętać o opłatach startowych oraz prowizjach. Ich wysokość różni się pomiędzy konkretnymi bramkami płatności online. Przykładowo transakcja kartką w DotPay wynosi 1,9% (ale nie mniej niż 0,30 PLN), a w PayU 2,3% (+0,3 PLN). Dlatego też przed implementacją bramek w swoim e-sklepie koniecznie trzeba zapoznać się z ich warunkami.

Przelew tradycyjny

Tradycyjne przelewy straciły nieco na znaczeniu w ostatnich latach, nie znaczy to jednak, że nie mają one wielu zwolenników. Oczywiście ma on swoje wady, np. konieczność wypełniania druków czy udania się na pocztę, jednak wciąż wielu klientów pozostaje tradycjonalistami i warto o nich pamiętać.

PayPal

PayPal to e-portfel, który jest szczególnie chętnie wykorzystywany przez klientów zagranicznych, choć również w Polsce znajduje coraz więcej entuzjastów. Klient zasila swoje konto środkami, wiążąc je z kontem bankowym lub kartą. Następnie może w prosty i szybki sposób dokonywać transakcji. Warto pamiętać, że prowizja dla giganta płatności elektronicznej jest naliczana w oparciu o wysokość miesięcznych dochodów.

BLIK

Teraz z kolei mamy metodę płatności, która jest popularna w Polsce. Transakcja z wykorzystaniem BLIK-a polega na wygenerowaniu sześciocyfrowego kodu w aplikacji mobilnej, który wpisuje się w odpowiednie okienko, a następnie potwierdzeniu transakcji. Mimo że przepisywanie kodów na początku brzmi dość skomplikowanie, w rzeczywistości proces ten jest szybki i prosty, co z pewnością przyczyniło się do rozpowszechnienia BLIK-a w naszym kraju.

Płatności odroczone

Ta metoda polega na zakupie produktu z możliwością opłacenia go nawet do 30 dni po zamówieniu. Obecnie odroczone płatności oferuje m.in. Allegro oraz popularni operatorzy, m.in. DotPay, Przelewy24 (PayPo) oraz PayU. Co istotne, rozwiązania te różnią się czasem na spłatę zamówienia, a także maksymalną kwotą płatności odroczonej.

Płatność za pobraniem

To nieco zapomniana, ale wciąż ważna forma płatności, gdyż dla niektórych konsumentów stanowi ona czynnik przesądzający o zakupie. Osoby, które obawiają się opłacania zamówień z góry lub nie mają internetowego konta bankowego, są niejako uzależnione od tej metody transakcji. Warto więc pamiętać o udostępnianiu tej opcji, zgodnie z zasadą, że zakupy przez Internet powinny być wygodne i dla każdego, . 

Karta debetowa/kredytowa

To kolejna popularna metoda płatności internetowej, wykorzystywana przez blisko 25% ankietowanych w badaniu Omni-channel. Polega ona na uzupełnieniu formularza, w którym należy podać numer karty, jej datę ważności oraz kod CVV lub CVC. Metoda ta jest również oferowana w bramkach płatności, takich jak Przelewy24, DotPay czy PayU.

Bony i vouchery zakupowe

Kupony i vouchery to doskonały sposób na przyciągnięcie nowych klientów oraz utrzymywanie starych. Mogą one być czymś w rodzaju internetowego portfela w e-sklepie, którego zawartość można wymienić na produkty lub obniżyć przy ich pomocy cenę zamówienia. Bezsprzeczną zaletą tego rozwiązania jest możliwość skutecznego zastosowania cross-sellingu, czyli zaoferowania dokupienia wysokomarżowych artykułów komplementarnych. Bony i vouchery to również dobry sposób na zrekompensowanie potencjalnych błędów w zamówieniach lub remarketing.

Nie zapominaj o optymalnych cenach!

Metody płatności internetowych są niezwykle ważne, lecz nie rozwiązują one wszystkich problemów. Jednym z najważniejszych zadań dla e-sklepów jest oferowanie artykułów w atrakcyjnych cenach dostosowanych do panujących w branży trendów cenowym.

Aby prowadzić skuteczną politykę cenową warto wykorzystać sprawdzone narzędzie do monitoringu cen, takie jak Szpiegomat, które pozwala na śledzenie ofert konkurencji, a także umożliwia e-przedsiębiorcom błyskawiczne zarządzanie cenami.

W przypadku oprogramowania Szpiegomat możliwe jest również wykorzystanie automatyzacji cenowej. Wystarczy wybrać kilka z przygotowanych scenariuszy, takich jak zajmowanie miejsca w czołówce rankingu cenowego, przebijanie ofert wybranych konkurentów, czy też zachowanie odpowiedniej różnicy cenowej. Można również ustalić priorytet poszczególnych scenariuszy oraz zdecydować, co się stanie, gdy zostanie już zrealizowany lub okaże się to niemożliwe.

Jeżeli interesuje Cię, w jaki sposób monitoring i analiza cen mogą pomóc Twojej firmie, skontaktuj się z nami i umów na bezpłatne demo.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes