Jak sprawdzić, który sprzedawca zaniża ceny?

utworzone przez | Cze 25, 2021 | E-Commerce, Monitoring, Porady | 0 komentarzy

Jak sprawdzić, który sprzedawca zaniża ceny?

Rynek e-commerce odznacza się bardzo wysoką konkurencyjnością, w związku z czym ceny poszczególnych produktów mogą zmieniać się nawet kilkanaście razy dziennie. Niestety sprawia to, że niektórzy sprzedawcy czują silną presję ze strony rywali, przez co zbyt mocno zaniżają ceny, co może przyczynić się do wystąpienia wojny cenowej. Producenci, którym zależy na prowadzeniu skutecznej polityki cenowej, mogą na szczęście monitorować swoją sieć sprzedaży, aby wykryć odchylenia od cen sugerowanych oraz sprzedawców, którzy za nie odpowiadają.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Czym grozi zaniżanie cen przez sprzedawców?

Naruszanie polityki cenowej może przynieść wiele negatywnych konsekwencji. Jedną z tych najpoważniejszych jest wystąpienie tzw. wojny cenowej, czyli sytuacji, w której sprzedawcy walczą ze sobą na obniżki, doprowadzając do sytuacji, w której sprzedaż staje się mało opłacalna. 

Na pierwszy rzut oka można by przypuszczać, że wojna cenowa jest zjawiskiem pożądanym, w szczególności dla konsumentów, ale to złudne wrażenie. W niektórych przypadkach psuje ona rynek e-commerce do tego stopnia, że część sklepów może wręcz splajtować, co ogranicza klientom możliwości wyboru. Ponadto, sprzedawcy, którzy są zmuszani obniżyć swoją marżę poniżej progu opłacalności, mogą wymuszać na producentach inne warunki umowy, co z kolei jest problemem dla marki, która również musi wówczas zareagować. Nierzadko producent jest zmuszony do cięcia kosztów, np. poprzez używanie gorszych, tańszych podzespołów, na czym ostatecznie traci klient.

Co więcej, zbyt tanie produkty w niektórych branżach mogą wywoływać nieufność konsumentów. Mówi się wtedy o tzw. zaniżaniu wartości produktu w oczach klienta. Na przykład jeżeli producent oferuje doskonały smartfon, to jeżeli sprzedawca sprzedaje go zbyt tanio, klienci mogą uznać, że jest to produkt w jakiś sposób wybrakowany, odstający jakością od droższej konkurencji. Może to być poważny problem dla marki, która pragnie utrzymywać wizerunek firmy wytwarzającej produkty premium.

Jak śledzić zmiany cen produktów w swojej sieci sprzedaży?

Na szczęście dla producentów i właścicieli marek istnieje możliwość sprawdzenia, kto z naszego kanału sprzedaży zaniża ceny oraz jak bardzo odstają one od ceny sugerowanej. Co więcej, producent może dowiedzieć się, kto rozpoczął ten problematyczny proceder, aby wykorzystać tę wiedzę do edukowania partnerów handlowych odnośnie przestrzegania polityki cenowej.

Narzędzia do monitoringu cen w internecie, takie jak Szpiegomat, pozwalają na błyskawiczne śledzenie cen produktów w sieci z dowolnych źródeł krajowych i zagranicznych. Monitorowanie cen umożliwia też obserwowanie trendów cenowych oraz bieżących działań konkurencji oraz sprzedawców, z którymi współpracujemy. Wiedza na temat zmian cen produktów pozwala na rzetelną analizę wybranego segmentu rynku, a także wykrycie naruszeń cenowych oraz sprzedawców odpowiedzialnych za tego typu działania. 

Zaniżanie cen
Znaczące odchylenia od ceny sugerowanej (źródło: Szpiegomat.pl)

Szpiegomat nie tylko wskaże produkty z niepokojącą tendencją do zaniżania cen, ale też wskaże jaki jest stopień naruszenia polityki cenowej oraz kto jest za nie odpowiedzialny. Tym sposobem producent może przekonać się, czy sprzedawane produkty pochodzą z nieautoryzowanej sieci sprzedaży (szarego importu), czy po prostu partner handlowy łamie ustalone warunki.Aby monitoring cen był szybki, prosty i skuteczny Szpiegomat oferuje system alertów i powiadomień, które natychmiast poinformują Cię o najważniejszych wydarzeniach cenowych, które mogą wymagać Twojej interwencji.

jak sprawdzić, kto zaniża ceny
Alerty i powiadomienia przedstawiające najważniejsze informacje dla producenta (źródło: Szpiegomat.pl)

Jeżeli jesteś producentem, dla którego spójna i efektywna polityka cenowa jest podstawą funkcjonowania dobrze prosperującego biznesu, skontaktuj się z nami i wypróbuj bezpłatne demo Szpiegomatu. Nasi konsultanci objaśnią Ci działanie programu, a także podpowiedzą, jak wykorzystać jego funkcjonalności, aby Twoja firma czerpała z nich jak najwięcej korzyści.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes