Jak skutecznie sprzedawać online w czasach szalejącej inflacji

utworzone przez | Lip 19, 2022 | E-Commerce | 0 komentarzy

Jak skutecznie sprzedawać online w czasach szalejącej inflacji

W momencie publikacji tego tekstu inflacja w Polsce zdążyła już przekroczyć 15%. Eksperci donoszą też, że ceny rosną najszybciej od 25 lat. Odbija się to negatywnie na portfelach wszystkich Polaków; klientów, którzy szukają oszczędności, gdzie tylko się da, a także sprzedawców i producentów, dla których koszty operacyjne prowadzenia firmy wzrosły, a sprzedaż spadła. Szacuje się, że szczyt inflacji jest dopiero przed nami, dlatego warto zadać sobie pytanie: co zrobić, by skutecznie sprzedawać w Internecie w czasach wszechobecnej drożyzny?

Niestety najbardziej podrażały produkty i usługi pierwszej potrzeby, takie jak opał, paliwa oraz żywność. Jednak doskonale wiadomo, wzrost w tych kategoriach przekłada się na wyższe ceny wszystkich artykułów. To sprawia, że przeciętnemu konsumentowi zostaje w portfelu zdecydowanie mniej pieniędzy na inne dobra. Nie znaczy to jednak, ze sprzedawcy powinni złożyć broń – nawet w tak trudnych warunkach można skutecznie konkurować i sprzedawać, należy jednak pamiętać o kilku kluczowych zasadach.

Docieraj z ofertą jak najszerzej

Wielu ludzi odczuwa inflację na własnych portfelach, przez co są zmuszeni do przeznaczenia największej części budżetu na podstawowe artykuły. Naturalne jest więc to, że klienci wertują Internet w poszukiwaniu najbardziej atrakcyjnych ofert. Dlatego warto pojawiać się w różnych miejscach, aby dotrzeć z ofertą do jak najszerszej grupy odbiorców i zwiększyć prawdopodobieństwo, że trafimy na konsumentów gotowych na zakup.

Dobrą praktyką jest pojawianie się na popularnych marketplace’ach (Amazon, Allegro, Shoppee, Google Shopping, Empik Marketplace) oraz porównywarkach cenowych, które ułatwiają klientom odnalezienie najtańszych ofert.

Wykorzystaj pozacenowe metody walki o klienta

W czasach gdzie konsumenci liczą każdą złotówkę, niezwykle istotne jest, aby zwiększyć wartość produktu oraz atrakcyjność sklepu w oczach klienta. Jeżeli klient ma do wyboru dwa artykuły w tej samej cenie, z pewnością chętniej sięgnie po ten, który jest sprzedawany w atrakcyjniejszych warunkach.

W związku z tym warto pochylić się nad takimi elementami jak:

  • wygląd strony
  • stosowanie języka korzyści
  • odpowiednia ekspozycja ofert
  • wzorowa obsługa klienta
  • atrakcyjne warunki gwarancji


Warto wypróbować wszystko, co może przyczynić się do lepszej sprzedaży, zwłaszcza jeżeli wdrożenie danego rozwiązania jest bardzo tanie lub darmowe.

Pomyśl o oferowaniu tańszych zamienników

Istnieją takie kategorie produktów, w których można pozwolić sobie na poszerzenie oferty o tańsze zamienniki. Należą do nich na przykład e-grocery, artykuły gospodarstwa domowego, czy zdrowie i uroda. Jak wynika z raportu McKinsey w ciągu ostatnich 3 miesięcy aż 56 proc. konsumentów zmieniło marki kupowanych produktów.

Rozważ wejście na rynek zagraniczny

Ekspansja może okazać się dobrym pomysłem, gdyż dzięki dynamicznemu wzrostowi popularności e-commerce coraz łatwiej uprawiać handel cross-border. Przed rozpoczęciem sprzedaży dla zagranicznych klientów należy jednak pamiętać o kilku istotnych zasadach. Przede wszystkim należy zbadać potencjalne zapotrzebowanie na daną kategorię produktów w kraju docelowym. Ponadto koniecznie trzeba określić i odnaleźć bezpośrednią konkurencję. W końcu, trzeba przemyśleć kwestię logistyki, dostawy, a także cen. Więc o tym, jakie są szanse i wyzwania sprzedaży międzynarodowej, napisaliśmy w osobnym artykule.

Zadbaj o optymalne ceny

Pamiętajmy, że pomimo rosnących cen, wciąż można plasować się w czołówce rankingu cenowego np. na Allegro. Mimo że ceny obiektywnie rosną, to można być najtańszym sprzedawcą, dopasowując ceny do rynkowych realiów. Już zniżka o parę groszy często może przesądzić o tym, czy będziesz pojawiał się na pierwszych miejscach wyników wyszukiwań w porównywarkach cenowych.

W tym celu najlepiej wykorzystać profesjonalny monitor cen, taki jak Szpiegomat. Oprogramowanie Szpiegomat informuje na bieżąco o wszelkich szansach na bezpieczne zwiększenie marży oraz konieczności obniżki cen. Dzięki temu Twoje ceny zawsze będą dopasowane do panującej sytuacji.

Trzymaj rękę na pulsie dzięki dynamicznej wycenie

W przypadku sprzedaży internetowej liczy się nie tylko sama cena produktu, ale również to, jak szybko jesteśmy w stanie je zmieniać. E-commerce to niezwykle żywiołowa branża. W niektórych przypadkach ceny tego samego produktu mogą zmieniać się kilkanaście razy dziennie. Im później sprzedawca zauważa tego typu działania konkurencji, tym dłużej jego produkty znajdują się poza czołówką najbardziej atrakcyjnych ofert. Dlatego też ceny powinny być zmieniane od razu gdy tylko istnieją ku temu powody (np. wystąpienie podwyżki/obniżki cen u bezpośredniej konkurencji). Najłatwiej to osiągnąć dzięki automatyzacji cen jaką oferuje monitor cen Szpiegomat.

Wystarczy wybrać jeden z przygotowanych scenariuszy, takich jak zajmowanie miejsca w czołówce rankingu cenowego, przebijanie ofert wybranych konkurentów, czy też zachowanie odpowiedniej różnicy cenowej. Można również ustalić priorytet poszczególnych scenariuszy oraz zdecydować, co się stanie, gdy zostanie już zrealizowany lub okaże się to niemożliwe.

Co istotne, użytkownik może skorzystać nie tylko z predefiniowanych scenariuszy automatyki cenowej, ale też stworzyć własne, dostosowując je do swojej strategii cenowej.

Możliwe jest również wprowadzenie zarządzania cenami na zupełnie nowy poziom. Szpiegomat pozwala na wykorzystanie systemu Dynamic pricing. Dzięki niemu ceny w sklepie można zmieniać w oparciu o rozmaite czynniki, takie jak działania konkurencji, zmiany w stanach magazynowych, popyt i tym podobne.


Jeżeli chcesz sprawdzić jak w praktyce działa monitoring cen, skontaktuj się z nami i umów na darmowe demo. Nasi specjaliści udzielą Ci wszelkich informacji na temat działania programu, a także podzielą się wskazówkami, jak wykorzystać jego możliwości, aby osiągnąć sukces w e-commerce.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes