Jak rozpoznać potrzeby klienta w e-commerce

utworzone przez | Paź 8, 2021 | E-Commerce | 0 komentarzy

Jak rozpoznać potrzeby klienta w e-commerce

Nie ma mowy o skutecznej sprzedaży internetowej, jeżeli e-sprzedawca nie myśli o potrzebach swoich klientów. To właśnie nieustanne próby sprostania oczekiwaniom konsumentów sprawiają, że sklep internetowy się rozwija i zyskuje na popularności. W jaki sposób można rozpoznać potrzeby klientów? Odpowiedź znajdziecie w dzisiejszym artykule.

Oto kilka skutecznych sposobów na to, by dowiedzieć się, jakie są oczekiwania klientów względem sklepu internetowego.

Ankiety

Najprostszą, a zarazem jedną z najskuteczniejszych metod na zapoznanie się z oczekiwaniami klientów, jest zadawanie im bezpośrednich pytań. Możemy wykorzystać ankiety, aby dowiedzieć się, jak bardzo zadowolony z naszych usług jest klient oraz co możemy zrobić, by polepszyć jego doświadczenie zakupowe. Jeżeli zależy nam na jak największej liczbie wypełnionych ankiet (przekłada się to na bardziej rzetelne wyniki), możemy np. zaoferować drobny rabat w zamian za uzupełnienie wszystkich odpowiedzi.

Komentarze, opinie, recenzje

Niektóre sklepy umożliwiają kupującym ocenianie produktów i zamówień. To bardzo dobra praktyka, która z jednej strony pomaga zrozumieć potrzeby konsumentów, a z drugiej budować wiarygodność sklepu. W końcu każdy konsument chciałby poczuć, że jego opinia została wysłuchana i wzięta pod uwagę. Na tym jednak nie koniec – warto również monitorować opinie na temat naszego sklepu i produktów na rozmaitych forach, mediach społecznościowych, porównywarkach cenowych i portalach aukcyjnych.

Obsługa klienta

W przypadku ankiet możemy zdobyć wiedzę na temat ogólnego zadowolenia z naszych usług. Warto jednak wykorzystać każdą możliwą okazję, aby być coraz bliżej konsumenta i lepiej go rozumieć. Wystarczy, że klient skontaktuje się z nami telefonicznie, mailowo lub za pośrednictwem chatu. To bardzo dobry moment żeby wysłuchać klienta i odpowiedzieć na nurtujące go pytania odnośnie transakcji lub sprzedawanego produktu. Pod uwagę należy wziąć również wszelkie problemy i zastrzeżenia sygnalizowane przez kupującego. Może konsument uważa, że ceny produktów są zbyt wysokie? Może mają problem ze zbyt skomplikowanym procesem zakupowym lub niedostępną metodą płatności? Każdy element, na który klient zwraca uwagę, pomoże sprecyzować, gdzie jest miejsce na poprawę, a co działa jak trzeba.

Porównanie się do konkurencji

Śledzenie konkurencji umożliwia szybkie określenie swojej pozycji na rynku e-commerce względem innych sprzedawców. To także doskonały sposób na przeprowadzenie analizy swojej dotychczasowej działalności. Oczywiście bezrefleksyjne kopiowanie cudzych pomysłów mija się z celem, bo nawet jeżeli wszyscy sprzedawcy postępują dokładnie tak samo, to wcale nie oznacza, że jest to działanie prawidłowe (dla przykładu skrajne obniżanie cen przez wielu sprzedawców może doprowadzić do wojny cenowej). Czasami to właśnie oryginalność i niepowtarzalność jest tym, co przyciąga naszych klientów.

Niemniej uważna obserwacja i analiza działań konkurencji pozwala nam spojrzeć na swój sklep z dystansu; dostrzec popełniane przez nas błędy, a także zaobserwować pomysły rywali, które warto wprowadzić w swojej firmie. Na rynku e-commerce szczególnie istotne jest śledzenie cen konkurencji, gdyż dzięki temu można precyzyjnie wycenić swój asortyment, a także mieć pewien wgląd w to, jakie ceny są uznawane przez klientów za rozsądne. Najlepszym sposobem na śledzenie zmian cenowych u konkurencji jest skorzystanie z oprogramowaina do monitoringu cen, takiego jak Szpiegomat. Narzędzie to błyskawicznie gromadzi dane na temat setek tysięcy ofert z dowolnych źródeł internetowych, umożliwiając błyskawiczną analizę rynku oraz skuteczne zarządzanie cenami.

Testy A/B

Co zrobić, jeżeli chcemy wprowadzić jakieś nowe rozwiązanie na naszą stronę, ale nie jesteśmy pewni jak zostanie ono odebrane przez odwiedzających? Najlepiej wypróbować je przy pomocy testów A/B. Polegają one na przekierowywaniu klientów na dwie różne podstrony – tę docelową oraz tą, gdzie wprowadzono jakąś zmianę (np. umiejscowienia przycisku „kup teraz”). Dzięki temu możemy obiektywnie sprawdzić skuteczność wprowadzanych pomysłów. Warto natomiast pamiętać, by wprowadzane zmiany były pojedyncze. Dlaczego? Ponieważ tylko wtedy możemy rzetelnie określić, jak nasze pomysły działają w praktyce oraz jakie efekty przynoszą.

Badania i raporty

Wiedza to potęga, dlatego e-przedsiębiorcy, powinni nieustannie rozwijać się i dokształcać. Ze względu na dynamiczne zmiany w rynku e-commerce niemożliwe jest zdobycie wiedzy, która będzie wiecznie aktualna. Podobnie jak lekarz, który uczęszcza na szkolenia, aby zapoznać się z najnowszymi trendami medycznymi i metodami leczenia schorzeń, tak e-przedsiębiorca powinien być zawsze na bieżąco z obecnym stanem wiedzy na temat rynku e-commerce. Wystarczy przypomnieć sobie, że jeszcze 10 lat temu usługa doręczania przesyłek do paczkomatów nawet nie istniała. Obecnie wielu klientów nie wyobraża sobie bez nich zakupów online. Dlatego konieczne jest czytanie wszelkiego rodzaju raportów i badań, które pozwolą zweryfikować dotychczasowe działania oraz dostosować swoją strategię do realiów rynkowych.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes