Jak podnieść marżę w e-sklepie bez utraty klientów

utworzone przez | Paź 31, 2021 | E-Commerce | 0 komentarzy

Jak podnieść marżę w e-sklepie bez utraty klientów

Wysoka marża przyczynia się do większego zysku e-przedsiębiorców, jednak sam proces jej podnoszenia jest ryzykowny – może zniechęcić klientów do zakupu oraz sprawić, że nasze artykuły znikną w tłumie bardziej atrakcyjnych ofert konkurencji. Zastanówmy się zatem, jak podwyższyć marżę, by nie ucierpiała na tym sprzedaż.

Postaw na wysoką jakość

Jednym z najlepszych sposobów na bezpieczne podwyższenie cen jest pokazanie klientom, że nasze oferty są uczciwie wycenione. Jeżeli sprzedajemy drożej od konkurencji, należy udowodnić, że wraz z ceną rośnie jakość usługi. Jeżeli pragniemy dotrzeć do klientów zainteresowanych produktami premium, powinniśmy dołożyć wszelkich starań, by nasz asortyment był wyjątkowy. Nie musi być on bardzo szeroki. Zdecydowanie lepiej oferować mniejszą liczbę produktów wysokiej jakości, aniżeli przedstawić konsumentom tysiące artykułów, których wykonanie pozostawia wiele do życzenia.

Spójrzmy na to w następujący sposób: sklep, który oferuje jedynie sprawdzone, starannie wyselekcjonowane produkty, pełni również funkcję pewnego rodzaju sita. Konsument, który nie ma ogromnej wiedzy na temat konkretnej branży, może zatem dokonać zakupu w sklepie, gdzie dobór asortymentu jest przemyślany. W związku z tym, ryzyko zakupienia produktu, który nie spełni oczekiwań klienta jest dużo niższe.

Inne kwestie, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę to: wyjątkowa obsługa klienta, korzystne warunki zwrotów i gwarancji, śledzenie statusu zamówienia, live chat, programy lojalnościowe, czy nawet specjalne opakowania i darmowe upominki. Pamiętajmy, że to, jak jesteśmy postrzegani, bezpośrednio przekłada się na poziom cen, na który możemy sobie pozwolić.

Sprawdź ponoszone koszty

Czasami okazuje się, że oszczędności można znaleźć w nieoczekiwanych miejscach. Dlatego też warto regularnie weryfikować, gdzie wędrują nasze nakłady finansowe i czy rzeczywiście są należycie rozdystrybuowane. Warto sprawdzić, czy nasz koszt związany z zakupem produktów jest optymalny. Jeżeli nie, to można pomyśleć o renegocjacji umowy z partnerem biznesowym. Również przestrzenie magazynowe należą do czynników, które potrafią pożerać budżet w niezwykłym tempie. Samo składowanie towaru potrafi być kosztowne. Dlatego warto zastanowić się nad tzw. czyszczeniem magazynów, czyli wyprzedażą, która pomoże pozbyć się zalegającego towaru, a przy okazji nieco zarobić.

Oczywiście czynników, którym należy się przyjrzeć jest znacznie więcej. Co więcej, warto to zrobić nawet jeżeli wcale nie planujemy podnoszenia marży. W końcu każda złotówka, którą można zaoszczędzić, ale się tego nie robi, staje się złotówką straconą.

Sprzedaż wiązana

Jeżeli nie mamy możliwości zwiększenia marży w klasyczny sposób, można pokusić się o wprowadzenie cross-sellingu, czyli sprzedaży wiązanej. Polega ona na tym, że do podstawowego produktu (np. telefonu) oferuje się wysokomarżowe akcesoria dodatkowe (np. etui, słuchawki, szkło hartowane). Jest to doskonale działające rozwiązanie, gdyż telefon, będący głównym punktem zainteresowania konsumenta, przyciąga go na stronę sklepu. Z kolei akcesoria dodatkowe są na tyle tanie, że opłaca się je kupić przy okazji (np. oszczędzając na kosztach wysyłki), a to właśnie na nich sprzedawca może zarobić najwięcej. 

Cross-selling można wprowadzić nie tylko poprzez zaimplementowanie systemu rekomendacji na stronie, ale również innymi metodami, takimi jak newsletter, wiadomość SMS lub nawet rozmowa telefoniczna.

Dynamiczne ustalanie cen

Ustalenie optymalnej ceny produktów w sklepie może stanowić wyzwanie. Konsumenci dzięki porównywarkom mogą błyskawicznie porównać najlepsze oferty cenowe w sklepach. Na szczęście sprzedawcy, dzięki nowoczesnym technologiom, mogą błyskawicznie zmieniać ceny i utrzymywać je na optymalnym poziomie. Specjalne narzędzia do monitoringu cen, takie jak Szpiegomat, pozwalają na szybkie i skuteczne zarządzanie tysiącami ofert w dowolnych źródłach internetowych. Natomiast dzięki automatyce cenowej, możemy natychmiast wykorzystywać okazje rynkowe i optymalizować marże.

Szpiegomat przykładowo umożliwia podniesienie cen produktów, które oferujemy najtaniej w naszym segmencie rynku, zachowując jednocześnie bezpieczną różnicę cenową między nami i konkurencją. Wystarczy wybrać próg cenowy, którego nie chcemy przekraczać lub ustalić optymalną różnicę pomiędzy naszą i konkurencyjną ofertą. Dzięki temu nasze ceny będą same zmieniały się do optymalnego poziomu w oparciu o zachowania innych sprzedawców oraz sytuację rynkową.

Jeżeli czujesz, że monitoring cen jest tym, czego potrzebuje Twoja firma, skontaktuj się z nami. Nasi konsultanci objaśnią szczegółowo działanie programu, a także podpowiedzą, jak wykorzystać jego funkcjonalności, by jak najlepiej służyły Twojemu przedsiębiorstwu.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes