Śledzenie cen produktów w różnych sklepach jest powszechną praktyką milionów konsumentów. Tę samą przezorność powinni wykazywać również sami sprzedawcy, analizując ceny konkurencji, w tym historię ich zmian. Zastanówmy się, jak historia cen produktów może zostać wykorzystana w e-commerce
Korzyści z analizowania historii cen konkurencji
Oczywiste jest, że każdy skuteczny sprzedawca, aby móc systematycznie rozwijać swoją firmę i skutecznie konkurować w świecie e-commerce, musi być na bieżąco z cenami produktów rywali. Podstawową korzyścią trzymania ręki na pulsie, jest weryfikacja położenia firmy względem konkurencji, a także dostęp do informacji, które można wykorzystać, aby stworzyć jak najlepszą ofertę. Warto jednak interesować się nie tylko obecnymi cenami, ale też historią ich zmian.
Historia cen produktu w e-sklepach to wiedza, która pozwala na szczegółową analizę działań konkurencji. Przykładowo e-przedsiębiorca może zweryfikować na kiedy w poszczególnych e-sklepach przypadały rzeczywiste promocje i wyprzedaże. Badanie częstotliwości zmian cen pomaga też ustalić, w jaki sposób e-sprzedawcy realizują swoją politykę cenową w dłuższym okresie. Ułatwia to wycenę produktów oraz skuteczne planowanie cen na przyszłość.
Historia cen produktu w Internecie – jak ją sprawdzić?
W przypadku popularnych stron jak Skąpiec, Ceneo, Amazon, AliExpress czy Allegro, czasami historia cen danego produktu jest widoczna z poziomu zalogowanego użytkownika. Jednakże sprzedawcy myślący poważnie o rozwoju firmy i zwiększeniu sprzedaży, powinni wykorzystać uniwersalne narzędzie do śledzenia cen w Internecie. Najlepiej takie, które gromadzi i weryfikuje dane z dowolnych źródeł internetowych, w tym również zagranicznych, a proces zarządzania cenami nie wymaga żonglowania pomiędzy konkretnymi portalami.
Jak widać na screenie poniżej, oprogramowanie Szpiegomat zawiera specjalną zakładkę „historia cen”, gdzie można zbadać trendy cenowe oraz porównać poziom cen w określonym czasie.

Źródło: Szpiegomat.pl
Oprócz zestawienia cen konkurencji Szpiegomat przedstawia zebrane informacje w formie przejrzystych raportów i wykresów, które ułatwiają analizę cen. Dzięki temu można zbadać obecne ceny, ale też sprawdzić dane historyczne według wybranych przez nas wskaźników.
Analizę danych ułatwia zestaw dostępnych filtrów, dzięki którym porównywanie cen jest bardziej przejrzyste, co pozwala nam skupić się na najważniejszych dla nas parametrach. Na przykładzie poniżej widzimy oferty tego samego produktu znajdujące się w porównywarce Ceneo. Szpiegomat podkreśla, kto sprzedaje taniej, kto drożej, a kto ma tę samą cenę. Możemy też sprawdzić, które z obserwowanych sklepów oferują ten sam produkt.

Źródło: Szpiegomat.pl
Nie przegap żadnej okazji dzięki automatyzacji
Gromadzone informacje na temat historii cen produktów są na wagę złota. Trudno jednak wykorzystać ich potencjał, jeżeli koncentrujemy się tylko na manualnych rozwiązaniach zarządzania cenami. Z tego powodu warto w swojej firmie zaimplementować automatykę cenową. Korzystając z narzędzi takich jak Szpiegomat.pl, można włączyć automatyczną zmianę cen, która będzie inteligentnie reagować na działania sprzedawców. Możesz dostosować ją do własnych potrzeb poprzez stworzenie reguły automatyki cenowej. Dzięki temu ceny będą się zmieniać tak, aby realizowały założenia Twojej polityki cenowej. Przykładowo, możesz wybrać opcję walki o najwyższą pozycję w rankingu, ustawiając jednocześnie minimalną cenę, poniżej której nie chcesz zejść. Twoja oferta będzie błyskawicznie dostosowywała się do innych. Ty zaś nie będziesz musiał się obawiać, że sprzedaż przestanie się na pewnym etapie opłacać.
Jak szybko śledzić historię cen w sklepach internetowych?
Ręczne monitorowanie cen niestety nie jest optymalnym rozwiązaniem. Gdy nasz asortyment oraz konkurencja rośnie, możemy mieć duże problemy z nadążaniem za zmianami cen, a sprawdzanie danych historycznych jest utrudnione. W związku z tym niezbędne jest oprogramowanie, które uprości i przyspieszy ten skomplikowany proces.
Aby rozpocząć monitoring cen, wystarczy dostarczyć informacje na temat produktów, które chcemy śledzić oraz miejsc, z których mają pochodzić dane. Resztą zajmie się Szpiegomat, który za sprawą zaawansowanych algorytmów (m.in. Machine Learning i Smart Matching) zgromadzi, dopasuje oraz zweryfikuje informacje na temat obserwowanych ofert.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat śledzenia cen konkurencji lub sieci sprzedaży, skontaktuj się z nami i umów na darmowe demo. Nasi konsultanci podpowiedzą w jaki sposób wykorzystać potencjał monitoringu cen, aby efektywnie zwiększyć zysk i sprzedaż.