Elastyczność cenowa popytu w e-commerce

utworzone przez | Sie 23, 2021 | E-Commerce | 0 komentarzy

Elastyczność cenowa popytu w e-commerce

Sprzedawcy internetowi, którym zależy na wysokiej sprzedaży, powinni koniecznie zaznajomić się z pojęciem elastyczności cenowej popytu. To właśnie ona pozwala odpowiedzieć na pytanie, jak kształtować ceny poszczególnych dóbr, aby utrzymać przy sobie jak najwięcej klientów.

Elastyczność cenowa popytu – co to jest?

Elastyczność cenowa (EPD) determinuje w jaki sposób zmiany cen przekładają się na popyt produktu. Prościej mówiąc, elastyczność cenowa pomaga określić, czy zmiana ceny danego towaru sprawi, że jego sprzedaż wzrośnie lub zmaleje. 

Gdybyśmy mieli zapisać elastyczność cenową popytu w formie wzoru, prezentowałby się on następująco:

elastyczność cenowa = zmienna (np. procentowa) zmiana zapotrzebowania / względna (np. procentowa) zmiana ceny

Jeżeli otrzymany wynik wynosi powyżej 1, mamy do czynienia z elastycznym popytem. W przypadku wyniku poniżej 1, jest to popyt nieelastyczny.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Jakie czynniki wpływają na elastyczność cenową popytu?

Istnieje bardzo dużo czynników, które mają znaczący wpływ na elastyczność cenową popytu. Zaliczymy do nich między innymi takie elementy jak:

  • istnienie lub brak substytutów danego produktu
  • zakres definicji towaru
  • charakter zaspokajanych potrzeb
  • cena towaru
  • upływ czasu od zmiany ceny dla danego produktu
  • lojalność wobec marki
  • uzależnienie
  • procentowy udział dochodu przeznaczony na dany zakup

Tak więc do produktów o nieelastycznym popycie zaliczymy te artykuły, przy których zmiany cen nie będą miały drastycznego wpływu na sprzedaż. Zaliczymy do nich dobra pierwszej potrzeby, towary luksusowe oraz te, powodujące uzależnienia.

  • paliwo
  • żywność
  • leki
  • papierosy
  • alkohol
  • produkty markowe i luksusowe

Zauważmy, że są to produkty, których często nie da się w łatwy sposób zastąpić, dlatego konsumenci są niejako zmuszeni do dostosowania się do zmieniających cen.

Z kolei produkt o elastycznym popycie to taki, którego popularność jest w dużym stopniu zależna od jego ceny. Zazwyczaj nie są to artykuły całkowicie niezbędne. Bardzo często są one też dostępne w różnych wersjach i progach cenowych, a więc mają one swoje substytuty. W przypadku takich towarów klient może też zwlekać z zakupem, czekając na bardziej korzystne ceny. Do dóbr o elastycznym popycie zaliczymy m.in.:

  • ubrania
  • elektronikę
  • multimedia (gry, filmy, albumy muzyczne)
  • słodycze
  • napoje

W przypadku sprzedaży tego typu dóbr należy bardzo ostrożnie zarządzać cenami. W przypadku obniżek rzeczywiście możemy znacząco zwiększyć obroty, natomiast podwyżki cen bezlitośnie przekładają się na niższą sprzedaż.

Jak skutecznie zarządzać cenami?

Niezależnie od tego, czy sprzedajemy produkty o elastycznym czy nieelastycznym popycie, ich ceny powinny być odpowiednio dopasowane do realiów rynkowych oraz strategii cenowej sprzedawcy. Nie wolno również zapomnieć o nieustannym weryfikowaniu popytu oraz reakcji konsumentów na zmiany cen. Narzędzia do monitoringu cen, takie jak Szpiegomat, pozwalają na proste i skuteczne zarządzanie cenami, w tym również w formie systemu dynamic pricing. Dzięki niemu nasze oferty będą się zmieniać w zależności od takich czynników jak dostępność towaru, ceny konkurencji czy choćby elastyczność cenowa popytu.

Szpiegomat oferuje również inteligentny system alertów i podpowiedzi, dzięki którym będziemy wiedzieli, które oferty warto zmienić oraz jakie wydarzenia cenowe wymagają naszej uwagi.

Jeżeli jesteś sprzedawcą internetowym, któremu zależy na prowadzeniu skutecznej polityki cenowej oraz możliwości błyskawicznego zorientowania się w trendach cenowych, skontaktuj się z nami. Możesz skorzystać z bezpłatnego demo Szpiegomatu, podczas którego nasi konsultanci wyjaśnią Ci działanie programu, a także podpowiedzą jak wykorzystać jego funkcjonalności, aby skutecznie zwiększyć zysk i sprzedaż.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes