Sprzedaż międzynarodowa w e-commerce – szanse i wyzwania

utworzone przez | Sty 26, 2022 | E-Commerce | 0 komentarzy

Sprzedaż międzynarodowa w e-commerce – szanse i wyzwania

Sprzedaż zagraniczna daje wiele możliwości, a wdrożenie jej jeszcze nigdy nie było tak proste jak teraz. Należy jednak pamiętać, że wiąże się ona z licznymi wyzwaniami, o których każdy e-przedsiębiorca powinien wiedzieć. Zastanówmy się zatem jakie szanse i potencjalne problemy czekają na sprzedawcę, chcącego efektywnie wejść na rynek międzynarodowy.

SZANSA: Zwiększenie grupy potencjalnych odbiorców

Podstawowa rzecz, która zachęca właścicieli sklepów do wyjścia z ofertą poza granice swojego kraju to potencjalni klienci. Każdy nowy kraj umożliwia dotarcie do rzeszy nowych konsumentów. Jeżeli sprzedawca zrobi odpowiedni research i zweryfikuje zainteresowanie asortymentem w danym państwie (koniecznie przed wejściem na nowy rynek), może on liczyć na znaczący wzrost sprzedaży i zysków.

WYZWANIE: Pokonanie barier językowych

Rzecz jasna oferty kierowane do obcokrajowców powinny być odpowiednio przygotowane w ich rodzimym języku. Nie chodzi tylko o poprawność językową czy wrażenia estetyczne (choć i to jest istotne), ale również wiarygodność. Wystarczy postawić się w sytuacji konsumenta – opisy produktów, które są napisane łamaną polszczyzną nie wzbudzają zaufania. Wręcz przeciwnie – kojarzą się z podróbkami niskiej jakości oraz produktami z szarego importu. Planując ekspansję zagraniczną powinniśmy zatem dołożyć wszelkich starań, by opisy produktów oraz komunikaty były dostosowane do rynku docelowego. Najlepiej w tym celu skorzystać z usług profesjonalnego tłumacza lub native speakera, który najlepiej odnajdzie się w językowych niuansach.

SZANSA: Zwiększenie prestiżu sklepu internetowego

Wizerunek to jeden z kluczowych elementów dobrze prosperującej firmy. Nie jest tajemnicą, że zachodnie produkty i usługi cieszą się dużym zaufaniem klientów. W końcu z perspektywy konsumenta największe wrażenie robią globalne marki rozpoznawalne na każdym zakątku Ziemi. Rozsądny e-przedsiębiorca wykorzysta szanse na zwiększenie prestiżu swojej firmy podczas ekspansji zagranicznej. Opinia, jaką dana firma wyrabia sobie za granicą, ma wpływ na to, jak przedsiębiorstwo będzie postrzegane również na rynku lokalnym. Gdy sklep odnosi sukcesy za granicą, klienci wiedzą, że nie dzieje się tak przez przypadek, lecz przez to, że jest on prowadzony we wzorcowy sposób.

WYZWANIE: Aspekty prawne

Kwestie prawne to temat na tyle szeroki, że można by było poświęcić mu osobny artykuł. Niemniej trzeba podkreślić, że to niezwykle ważny element działalności e-commerce, który przesądza o tym, czy wejście na dany rynek będzie w ogóle opłacalne. Poszczególne prawa i regulacje (np. związane z cenami, podatkami lub łańcuchami dostaw) mogą się znacząco różnić w zależności od regionu lub państwa, w którym prowadzona jest sprzedaż. Dlatego też jeszcze przed planowanym wejściem na rynek koniecznie należy zaznajomić się z aktualnym prawem panującym w danym miejscu.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

SZANSA: Nowe doświadczenie do zaaplikowania na rodzimym rynku

Punkt ten jest pośrednio powiązany z kwestią budowania odpowiedniego wizerunku firmy. Działając za granicą, zyskamy nowe doświadczenia i poznamy rozwiązania, które można skutecznie wykorzystać na rodzimym rynku. Być może okaże się, że niektóre działania, które prowadziliśmy dotychczas są niepotrzebną stratą czasu i zasobów, które można by poświęcić na rozwój firmy.

Wprowadzanie zagranicznych standardów poprzez inspirowanie się największymi graczami pozwoli uzyskać przewagę nad konkurencją oraz zbudować wizerunek firmy innowacyjnej, nie bojącej się wytyczać nowych dróg na rodzimym rynku e-commerce. Za przykład może posłużyć stosowanie oprogramowania do monitoringu cen, które najpierw przyjęło się na zachodzie, a dopiero potem zdobywało uznanie wśród polskich e-commerce managerów.

WYZWANIE: Śledzenie zagranicznej konkurencji

Porównywanie własnych ofert z konkurencją jest trudne i czasochłonne nawet gdy sprzedaż jest prowadzona w tylko jednym państwie. Trendy cenowe są trudne do przewidzenia, są podatne na wiele rozmaitych czynników, takich jak inflacja, wyprzedaże, problemy z łańcuchem dostaw, pandemia, itd.

Na szczęście wykorzystanie profesjonalnego narzędzia do monitoringu cen w internecie pozwala błyskawicznie rozeznać się w sytuacji rynkowej i zarządzać cenami. Szpiegomat to monitor cen, który gromadzi dane z dowolnych źródeł internetowych polskich i zagranicznych. Mogą być to indywidualne e-sklepy, porównywarki cenowe, czy też portale w stylu Amazona lub eBaya. Szpiegomat zbiera informacje o cenach, a następnie przedstawia je w formie tabel i wykresów, które można wykorzystać do analizy cen i planowania przyszłych kroków.

Korzystając z programu Szpiegomat, możesz efektywnie wykorzystać dowolną strategię cenową i określić optymalne ceny dla swoich produktów. Szpiegomat oferuje także system automatyzacji cen. Wystarczy wybrać jeden z predefiniowanych scenariuszy (lub stworzyć własny), by ceny w Twoich ofertach zmieniały się same w oparciu o działanie konkurencji oraz inne wybrane przez Ciebie wytyczne.

Jednak o korzyściach stosowania monitoringu cen najlepiej przekonać się samemu. Dlatego też oferujemy darmowe demo, podczas którego nasi konsultanci szczegółowo wyjaśnią Ci działanie Szpiegomatu, a także pokażą jak go wykorzystać, aby Twoja firma zyskała na tym jak najwięcej.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes