E-commerce w Polsce 2022 – wnioski z raportu e-Izby

utworzone przez | Paź 14, 2022 | E-Commerce, Raporty | 0 komentarzy

E-commerce w Polsce 2022 – wnioski z raportu e-Izby

Z najnowszego raportu e-Izby wynika, że sytuacja e-commerce w Polsce uległa pewnej stabilizacji. 77% internautów deklaruje kupowanie online, co z pewnością jest dobrą informacją dla producentów i e-sprzedawców. Jak jednak prezentują się pozostałe szczegóły raportu?

Coroczne badanie Gemiusa stanowi dla e-przedsiębiorców doskonałe źródło wiedzy na temat rynku handlu internetowego. Spójrzmy zatem na najważniejsze informacje dotyczące sprzedaży internetowej w Polsce.

Popularność e-commerce w Polsce

Z najnowszej odsłony raportu dowiadujemy się, że aż 75% internautów kupuje w polskich e-sklepach, co stanowi dużą przewagę wobec 32% osób kupujących na zagranicznych stronach. Jednocześnie warto nadmienić, że – jak wyjaśniają autorzy raportu – dwie ostatnie fale badania odbywały się w okresie pandemii i lockdownów. Siłą rzeczy musiało to mieć wpływ na wzrost liczby osób kupujących online.

Źródło: raport „E-commerce w Polsce 2022”

Jak widzimy na grafice poniżej, 30% osób przyznaje się do częstszego kupowania online. Z kolei 29% ankietowanych deklaruje, że kupuje więcej niż przedtem. Ciekawą informacją jest również fakt, że 15% osób kupuje produkty, których nie kupowało przedtem przez internet. Wskazuje to na wciąż wielki potencjał na dalszy rozwój e-commerce.

Pandemia paradoksalnie podkreśliła zalety zakupów przez internet. Osoby, które przyniosły część swych zakupów do online’u, przyznają, że zostało to spowodowane m.in. szybkością tego rozwiązania oraz faktem, że sklepy internetowe są zawsze dostępne, niezależnie od sytuacji pandemicznej. Od lat wskazuje się na to, że największymi zaletami e-zakupów są właśnie szybkość, wygoda oraz możliwość dokonania zakupu 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Warto zatem eksponować konsumentom tego typu korzyści, aby dodatkowo przekonać ich do częstszego kupowania online.

Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2022”

Zalety kupowania w sieci

Widać to szczególnie wyraźnie, gdy przeanalizujemy czynniki motywujące do kupowania online. Na pierwszym miejscu uplasowała się dostępność przez całą dobę (75% ankietowanych), następnie brak konieczności jechania do sklepu (74%). Warto również wskazać na to, że 67% motywują lepsze ceny niż w tradycyjnych sklepach, co powinno skłonić e-sprzedawców do dbania o politykę cenową i dostosowywania poziomu cen do konkurencji.

Czynniki motywujące do zakupów online (źródło: raport „E-commerce w Polsce 2022”)

Aspekt finansowy staje się jeszcze ważniejszy, gdy mówimy o czynnikach motywujących do częstszego robienia zakupów online. Wówczas to niższe koszty dostawy oraz lepsze ceny niż w sklepach tradycyjnych wdrapują się na podium najczęściej podawanych odpowiedzi (51%). Dalej mamy kody rabatowe (43%) oraz zniżki dla osób kupujących przez internet (42%), co dodatkowo akcentuje konieczność dbania o optymalne ceny.

Czynniki do robienia częstszych zakupów w internecie (źródło: raport „E-commerce w Polsce 2022”)

Problemy z zakupami online

Warto zapoznać się również z potencjalnymi zastrzeżeniami e-konsumentów. Do napotykanych przez nich problemów z zakupami online należą m.in. długie oczekiwanie na dostawę zamówienia (31%), natrętne reklamy wcześniej przeglądanych produktów (26%), czy choćby wysokie koszty dostawy (25%).

Napotykane problemy przy zakupach online (źródło: raport „E-commerce w Polsce 2022”)

Z pewnością są to właśnie te sytuacje, których powinniśmy unikać jako skuteczni e-sprzedawcy. Dlatego warto zadbać o odpowiednią dostępność towaru oraz błyskawiczną wysyłkę towaru, by zminimalizować ryzyko potencjalnych opóźnień wysyłki. Natrętne reklamy również zdają się być w miarę powszechnym problemem. Warto pamiętać, że klienci przychylniej będą patrzeć na rekomendacje produktów, które są dobrze spersonalizowane.

Zakupy w mediach społecznościowych

Inną kwestią, którą należy poruszyć są kanały social media, przez które klienci mogą dokonywać zakupów. Okazuje się, że najpopularniejszym portalem społecznościowym umożliwiającym kupno produktów, jest Facebook (78%), deklasując pozostałe strony. Nie znaczy to jednak, że nie są one warte uwagi, szczególnie biorąc pod uwagę, że 24% osób deklaruje, że kupuje za pośrednictwem social mediów. Można tu dostrzec potencjał na dotarcie do nowych odbiorców oraz zwiększenie prawdopodobieństwa dokonania transakcji.

Dostawy i zwroty

Jeżeli chodzi o formy dostawy, to klasycznie największą popularnością cieszą się Paczkomaty. Z tej opcji korzysta aż 81% ankietowanych. Kupujący chętnie wybierają również dostawę kurierem do domu lub pracy (43%), co dalej udowadnia, że klientom zależy na wygodzie. Warto nadmienić, że te same formy są najpowszechniejsze także w przypadku dogodnego zwrotu towaru.

Źródło: Raport „E-commerce w Polsce 2022”

Podsumowanie

Podsumowując, autorzy raportu zaznaczają, że rynek e-commerce stabilizuje się, co nie musi być niepokojącą wiadomością, biorąc pod uwagę na nietypowy czas, w którym przeprowadzano badanie. To, co mogą zrobić sprzedawcy, aby skutecznie funkcjonować w internecie, to skupić się na podstawach, czyli oczekiwaniach klientów. Szybkość, wygoda oraz niskie ceny zdecydowanie wysuwają się na prowadzenie jeżeli chodzi o czynniki, które są dla konsumentów szczególnie ważne.

Jeżeli zależy Ci na optymalnych cenach oraz błyskawicznym zarządzaniu ofertami, powinieneś wypróbować monitoring cen. Profesjonalne monitory cen, takie jak Szpiegomat, błyskawicznie gromadzą informacje na temat ofert konkurencji z dowolnych źródeł internetowych w tym również zagranicznych. Dzięki temu natychmiast można dowiedzieć się, jak bardzo ceny odbiegają od innych sprzedawców.

Ponadto Szpiegomat pozwala na automatyzację procesu ustalania cen. Wystarczy wybrać jeden z przygotowanych scenariuszy, takich jak zajmowanie miejsca w czołówce rankingu cenowego, przebijanie ofert wybranych konkurentów, czy też zachowanie odpowiedniej różnicy cenowej. Można również ustalić priorytet poszczególnych scenariuszy oraz zdecydować, co się stanie, gdy zostanie już zrealizowany lub okaże się to niemożliwe.

Jeżeli chcesz sprawdzić jak w praktyce działa monitoring cen, skontaktuj się z nami i umów na darmowe demo. Nasi specjaliści udzielą Ci wszelkich informacji na temat działania programu, a także podzielą się wskazówkami, jak wykorzystać jego możliwości, aby osiągnąć sukces w e-commerce.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes